Estudo e pesquisa sobre avaliação da aprendizagem em matemática
This work refers to a concern about the assessment of learning in Basic Education, which intensified in the school scenario during the COVID-19 pandemic. Several questions have arisen about what it is to evaluate student learning, among them, our research question: What is to evaluate? From the pers...
Autor principal: | Zatta, Gislaine Borges |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29220 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-29220 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-292202022-08-12T06:06:05Z Estudo e pesquisa sobre avaliação da aprendizagem em matemática Study and research on assessment of learning in mathematics Zatta, Gislaine Borges Figueroa, Teodora Pinheiro Delfino, Adriano Rodrigo Figueroa , Teodora Pinheiro Delfino, Adriano Rodrigo Bennemann, Marcio Avaliação educacional Aprendizagem Professores - Formação Education - Evaluation Learning Teachers, Training of CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA This work refers to a concern about the assessment of learning in Basic Education, which intensified in the school scenario during the COVID-19 pandemic. Several questions have arisen about what it is to evaluate student learning, among them, our research question: What is to evaluate? From the perspective of what is to evaluate, how to evaluate student learning? What forms of assessment and teaching resources have been used? Therefore, it was decided to study and investigate the subject according to researchers in the areas of Assessment, History of Mathematics Education, Mathematics Didactics and, according to the guidelines of official documents. In addition, the contributions of some research carried out on this topic were investigated, which will be presented in the development of this work. The results of these research contributed to answer the research question and, led us to reflect on the urgent need for discussions on the subject in teacher training courses and in continuing education courses. Este trabalho se refere a uma inquietação a respeito da avaliação da aprendizagem na Educação Básica, a qual se intensificou no cenário escolar durante a pandemia do COVID-19. Vários questionamentos surgiram sobre o que é avaliar a aprendizagem dos estudantes, dentre eles, a nossa questão de investigação: O que é avaliar? Na perspectiva do que é avaliar, como avaliar a aprendizagem dos alunos? Quais formas de avaliação e recursos didáticos têm sido utilizados? Sendo assim, decidiu-se estudar e investigar sobre o tema segundo pesquisadores das áreas de Avaliação, de História da Educação Matemática, de Didática da Matemática e, segundo as orientações dos documentos oficiais. Além disso, investigou-se as contribuições de algumas pesquisas realizadas nesta temática, as quais serão apresentadas no desenvolvimento deste trabalho. Os resultados destas pesquisas contribuíram para responder à questão de investigação e, nos levaram a refletir sobre a necessidade da urgência de discussões sobre o tema nos cursos de formação de professores e, em cursos de formação continuada. 2022-08-11T13:12:25Z 2022-08-11T13:12:25Z 2022 bachelorThesis ZATTA, Gislaine Borges. Estudo e pesquisa sobre avaliação da aprendizagem em matemática. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2022. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29220 por openAccess https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Pato Branco Brasil Departamento Acadêmico de Matemática Licenciatura em Matemática UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Avaliação educacional Aprendizagem Professores - Formação Education - Evaluation Learning Teachers, Training of CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
spellingShingle |
Avaliação educacional Aprendizagem Professores - Formação Education - Evaluation Learning Teachers, Training of CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Zatta, Gislaine Borges Estudo e pesquisa sobre avaliação da aprendizagem em matemática |
description |
This work refers to a concern about the assessment of learning in Basic Education, which intensified in the school scenario during the COVID-19 pandemic. Several questions have arisen about what it is to evaluate student learning, among them, our research question: What is to evaluate? From the perspective of what is to evaluate, how to evaluate student learning? What forms of assessment and teaching resources have been used? Therefore, it was decided to study and investigate the subject according to researchers in the areas of Assessment, History of Mathematics Education, Mathematics Didactics and, according to the guidelines of official documents. In addition, the contributions of some research carried out on this topic were investigated, which will be presented in the development of this work. The results of these research contributed to answer the research question and, led us to reflect on the urgent need for discussions on the subject in teacher training courses and in continuing education courses. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Zatta, Gislaine Borges |
author_sort |
Zatta, Gislaine Borges |
title |
Estudo e pesquisa sobre avaliação da aprendizagem em matemática |
title_short |
Estudo e pesquisa sobre avaliação da aprendizagem em matemática |
title_full |
Estudo e pesquisa sobre avaliação da aprendizagem em matemática |
title_fullStr |
Estudo e pesquisa sobre avaliação da aprendizagem em matemática |
title_full_unstemmed |
Estudo e pesquisa sobre avaliação da aprendizagem em matemática |
title_sort |
estudo e pesquisa sobre avaliação da aprendizagem em matemática |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2022 |
citation |
ZATTA, Gislaine Borges. Estudo e pesquisa sobre avaliação da aprendizagem em matemática. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2022. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29220 |
_version_ |
1805310132823785472 |
score |
10,814766 |