As produções dos “professores PDE” para o ensino de frações como medida na reta numérica: possibilidades para o apoio pedagógico no ensino fundamental

This study aimed to investigate the didactic-pedagogical productions of teachers from the state education system in the state of Paraná resulting from the participation of the Educational Development Program (PDE) regarding the teaching of fractions as a measure using the number line as support. As...

ver descrição completa

Autor principal: Kroth, Samara Schrenk
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29253
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-29253
recordtype dspace
spelling riut-1-292532022-08-16T06:06:32Z As produções dos “professores PDE” para o ensino de frações como medida na reta numérica: possibilidades para o apoio pedagógico no ensino fundamental The productions of “PDE teachers” for the teaching of fractions as a measurement on the number straight: possibilities for pedagogical support in elementary education Kroth, Samara Schrenk Novaes, Barbara Winiarski Diesel Silva, Heloisa Cristina da Novaes, Barbara Winiarski Diesel Tortola, Emerson Andrade, Vanessa Largo Frações Fracasso escolar Matemática - Estudo e ensino Fractions School failure Mathematics - Study and teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This study aimed to investigate the didactic-pedagogical productions of teachers from the state education system in the state of Paraná resulting from the participation of the Educational Development Program (PDE) regarding the teaching of fractions as a measure using the number line as support. As a background, we establish the main aspects related to the school failure of Basic Education students, as well as the subsidies that are created to help in facing and overcoming the students' difficulties, pointing out pedagogical support programs in force in Brazilian education over time. In the qualitative research, 13 productions available on the Dia a Dia Educação Portal were mapped and 6 categories of analysis were listed. The study highlights that proposals produced by "PDE teachers" for the teaching and learning of the content in question can contribute both to the learning of students in the regular classroom and students who attend the Learning Support Rooms, highlighting that they were identified different ways to work with this content that help to understand various aspects of the set of rational numbers in their fractional form with measured interpretation. The importance of disseminating and better organizing these materials is highlighted, in order to reach more individuals who may be interested in using these productions as a reference, especially Basic Education teachers, given the importance of exchanging experiences between teachers. O presente estudo objetivou investigar as produções didático-pedagógicas dos professores da rede estadual de ensino do estado do Paraná resultantes da participação do Programa de Desenvolvimento Educacional (PDE) no que tange ao ensino de frações como medida utilizando a reta numérica como suporte. Como pano de fundo estabelecemos os principais aspectos relacionados ao fracasso escolar dos alunos da Educação Básica, bem como os subsídios que são criados para auxiliar no enfrentamento e superação das dificuldades dos estudantes, apontando programas de apoio pedagógico vigentes na educação brasileira ao decorrer do tempo. Na pesquisa de cunho qualitativo, foram mapeadas 13 produções disponíveis no Portal Dia a Dia Educação e elencadas 6 categorias de análise. O estudo destaca que propostas produzidas pelos “professores PDE” para o ensino e aprendizagem do conteúdo em questão, podem contribuir tanto para a aprendizagem dos alunos da sala de aula regular quanto dos alunos que frequentam as Salas de Apoio à Aprendizagem, destacando que foram identificadas diferentes formas para trabalhar com esse conteúdo que auxiliam a compreensão sobre vários aspectos do conjunto dos números racionais em sua forma fracionária com interpretação medida. Ressalta-se a importância da divulgação e melhor organização destes materiais, com intuito de atingir mais indivíduos que possam estar interessados em usar como referência essas produções, principalmente professores da Educação Básica, visto a importância da troca de experiências entre professores. 2022-08-15T17:34:03Z 2022-08-15T17:34:03Z 2021-08-10 bachelorThesis KROTH, Samara Schrenk. As produções dos “professores PDE” para o ensino de frações como medida na reta numérica: possibilidades para o apoio pedagógico no ensino fundamental. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Toledo, 2021. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29253 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Toledo Brasil Licenciatura em Matemática UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Frações
Fracasso escolar
Matemática - Estudo e ensino
Fractions
School failure
Mathematics - Study and teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Frações
Fracasso escolar
Matemática - Estudo e ensino
Fractions
School failure
Mathematics - Study and teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Kroth, Samara Schrenk
As produções dos “professores PDE” para o ensino de frações como medida na reta numérica: possibilidades para o apoio pedagógico no ensino fundamental
description This study aimed to investigate the didactic-pedagogical productions of teachers from the state education system in the state of Paraná resulting from the participation of the Educational Development Program (PDE) regarding the teaching of fractions as a measure using the number line as support. As a background, we establish the main aspects related to the school failure of Basic Education students, as well as the subsidies that are created to help in facing and overcoming the students' difficulties, pointing out pedagogical support programs in force in Brazilian education over time. In the qualitative research, 13 productions available on the Dia a Dia Educação Portal were mapped and 6 categories of analysis were listed. The study highlights that proposals produced by "PDE teachers" for the teaching and learning of the content in question can contribute both to the learning of students in the regular classroom and students who attend the Learning Support Rooms, highlighting that they were identified different ways to work with this content that help to understand various aspects of the set of rational numbers in their fractional form with measured interpretation. The importance of disseminating and better organizing these materials is highlighted, in order to reach more individuals who may be interested in using these productions as a reference, especially Basic Education teachers, given the importance of exchanging experiences between teachers.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Kroth, Samara Schrenk
author_sort Kroth, Samara Schrenk
title As produções dos “professores PDE” para o ensino de frações como medida na reta numérica: possibilidades para o apoio pedagógico no ensino fundamental
title_short As produções dos “professores PDE” para o ensino de frações como medida na reta numérica: possibilidades para o apoio pedagógico no ensino fundamental
title_full As produções dos “professores PDE” para o ensino de frações como medida na reta numérica: possibilidades para o apoio pedagógico no ensino fundamental
title_fullStr As produções dos “professores PDE” para o ensino de frações como medida na reta numérica: possibilidades para o apoio pedagógico no ensino fundamental
title_full_unstemmed As produções dos “professores PDE” para o ensino de frações como medida na reta numérica: possibilidades para o apoio pedagógico no ensino fundamental
title_sort as produções dos “professores pde” para o ensino de frações como medida na reta numérica: possibilidades para o apoio pedagógico no ensino fundamental
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2022
citation KROTH, Samara Schrenk. As produções dos “professores PDE” para o ensino de frações como medida na reta numérica: possibilidades para o apoio pedagógico no ensino fundamental. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Toledo, 2021.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29253
_version_ 1805318156487491584
score 10,814766