Website e podcasts temáticos em zoologia de invertebrados como proposta didática para o ensino de biologia
The discipline of Biology is divided into sub-areas such as Zoology, which deals with various aspects related to animals. In Basic Education, contents such as these are often abstract and difficult for students to assimilate, taking into account that learning is still based only on the use of textbo...
Autor principal: | Freitas, Jocelaine de |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29424 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-29424 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-294242022-08-30T06:06:47Z Website e podcasts temáticos em zoologia de invertebrados como proposta didática para o ensino de biologia Website and thematic podcasts in invertebrate zoology as a didactic proposal for teaching biology Freitas, Jocelaine de Manfio, Daiara Souza, Maria Antônia Michels de Oliveira, Elton Celton de Manfio, Daiara Ciência - Estudo e ensino Zoologia Invertebrados Science - Study and teaching Zoology Invertebrates CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS The discipline of Biology is divided into sub-areas such as Zoology, which deals with various aspects related to animals. In Basic Education, contents such as these are often abstract and difficult for students to assimilate, taking into account that learning is still based only on the use of textbooks. Currently, technologies are increasingly present in everyday life, whether at work, in the family or even in education, where they have been used as a pedagogical tool. In this case, they are called Information and Communication Technologies – ICTs present in education through the internet, applications, websites, electronic magazines, Podcast, among others. Podcast is a tool used to disseminate sound content, in different formats, which can be in the form ofinterviews, radio, and classes, for example. In teaching and learning environments, Podcast can be easily exploited to reinforce the contents worked in the classroom and go beyond these. Websites are platforms used to propagate information of all kinds, and this can be adjusted so that the teacher has the possibility to, through it, pass on reliable and current content to their students. Thus, this work proposed the development of a Website and Podcasts as educational resources for teaching Invertebrate Zoology in the discipline of Biology. To this end, in order to enable a more attractive teaching and learning process, with the use of technology, media Podcasts and a website aimed at Arthropods (invertebrate animals) were produced. To create and edit the five Podcasts, the Anchor application was used, following action and content scripts. The website was created through Google sites. The episodes of “Podcast: Footprints of Zoology” deal with the four subphylastudied in the 2nd year: Hexapoda, Myriapoda, Chelicerata and Crustacea, bringing their characteristics, habits and other information. On the website “Diário dos Arthropods” the Podcasts were inserted, as well as contents about the aforementioned groups, arranged through images, explanatory figures and text. It is believed that the technological resources created here can contribute to a more current, attractive and dynamic learning. A disciplina de Biologia é dividida em subáreas como a Zoologia, que trata de diversos aspectos relacionados aos animais. Na Educação Básica, conteúdos como esses são muitas vezes abstratos e difíceis de serem assimilados pelos alunos, levando em consideração que a aprendizagem ainda é pautada somente na utilização do livro didático. Atualmente, as tecnologias se fazem cada vez mais presentes no cotidiano, seja no trabalho, no âmbito familiar e até mesmo na educação, onde têm sido utilizadas como instrumento pedagógico. Neste caso, são denominadas Tecnologias da Informação e Comunicação – TICs presentes na educação por meio da internet, aplicativos, sites, revistas eletrônicas, Podcast, entre outros. O Podcast é uma ferramenta utilizada para disseminação de conteúdos sonoros, em formatos diferentes, podendo ser na forma de entrevistas, rádio, e aulas, por exemplo. Em ambientes de ensino e aprendizagem, o Podcast pode ser facilmente explorado para reforçar os conteúdos trabalhados em sala de aula e ir além destes. Os websites são plataformas utilizadas para propagar informações de todos os tipos, e este pode ser ajustado para que o professor tenha a possibilidade de, através dele, passar conteúdos fidedignos e atuais aos seus alunos. Assim, este trabalho propôs-se a elaboração de um Website e Podcasts como recursos didáticos para o ensino de Zoologia de Invertebrados na disciplina de Biologia. Para tal, de modo a possibilitar um processo de ensino e aprendizagem mais atrativo, com a utilização da tecnologia, produziu-se mídias Podcasts e um site voltados aos Artrópodes (animais invertebrados). Para criação e edição dos cinco Podcasts foi utilizado o aplicativo Anchor, seguindo roteiros de ações e de conteúdos. O site foi criado através do Google sites. Os episódios de “Podcast: Pegadas da Zoologia” tratam sobre os quatro subfilos estudados no 2º ano: Hexapoda, Myriapoda, Chelicerata e Crustacea, trazendo suas características, hábitos e demais informações. No website “Diário dos Artrópodes” foram inseridos os Podcasts bem como conteúdos sobre os grupos supracitados dispostos através de imagens, figuras explicativas e texto. Acredita-se que os recursos tecnológicos aqui criados poderão contribuir com uma aprendizagem mais atual, atrativa e dinâmica. 2022-08-29T14:25:21Z 2022-08-29T14:25:21Z 2021-08-26 bachelorThesis FREITAS, Jocelaine. Website e podcasts temáticos em zoologia de invertebrados como proposta didática para o ensino de biologia. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Dois Vizinhos, 2021. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29424 por openAccess Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ application/pdf application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Dois Vizinhos Brasil Licenciatura em Ciências Biológicas UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Ciência - Estudo e ensino Zoologia Invertebrados Science - Study and teaching Zoology Invertebrates CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS |
spellingShingle |
Ciência - Estudo e ensino Zoologia Invertebrados Science - Study and teaching Zoology Invertebrates CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS Freitas, Jocelaine de Website e podcasts temáticos em zoologia de invertebrados como proposta didática para o ensino de biologia |
description |
The discipline of Biology is divided into sub-areas such as Zoology, which deals with various aspects related to animals. In Basic Education, contents such as these are often abstract and difficult for students to assimilate, taking into account that learning is still based only on the use of textbooks. Currently, technologies are increasingly present in everyday life, whether at work, in the family or even in education, where they have been used as a pedagogical tool. In this case, they are called Information and Communication Technologies – ICTs present in education through the internet, applications, websites, electronic magazines, Podcast, among others. Podcast is a tool used to disseminate sound content, in different formats, which can be in the form ofinterviews, radio, and classes, for example. In teaching and learning environments, Podcast can be easily exploited to reinforce the contents worked in the classroom and go beyond these. Websites are platforms used to propagate information of all kinds, and this can be adjusted so that the teacher has the possibility to, through it, pass on reliable and current content to their students. Thus, this work proposed the development of a Website and Podcasts as educational resources for teaching Invertebrate Zoology in the discipline of Biology. To this end, in order to enable a more attractive teaching and learning process, with the use of technology, media Podcasts and a website aimed at Arthropods (invertebrate animals) were produced. To create and edit the five Podcasts, the Anchor application was used, following action and content scripts. The website was created through Google sites. The episodes of “Podcast: Footprints of Zoology” deal with the four subphylastudied in the 2nd year: Hexapoda, Myriapoda, Chelicerata and Crustacea, bringing their characteristics, habits and other information. On the website “Diário dos Arthropods” the Podcasts were inserted, as well as contents about the aforementioned groups, arranged through images, explanatory figures and text. It is believed that the technological resources created here can contribute to a more current, attractive and dynamic learning. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Freitas, Jocelaine de |
author_sort |
Freitas, Jocelaine de |
title |
Website e podcasts temáticos em zoologia de invertebrados como proposta didática para o ensino de biologia |
title_short |
Website e podcasts temáticos em zoologia de invertebrados como proposta didática para o ensino de biologia |
title_full |
Website e podcasts temáticos em zoologia de invertebrados como proposta didática para o ensino de biologia |
title_fullStr |
Website e podcasts temáticos em zoologia de invertebrados como proposta didática para o ensino de biologia |
title_full_unstemmed |
Website e podcasts temáticos em zoologia de invertebrados como proposta didática para o ensino de biologia |
title_sort |
website e podcasts temáticos em zoologia de invertebrados como proposta didática para o ensino de biologia |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2022 |
citation |
FREITAS, Jocelaine. Website e podcasts temáticos em zoologia de invertebrados como proposta didática para o ensino de biologia. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Dois Vizinhos, 2021. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29424 |
_version_ |
1805307536066215936 |
score |
10,814766 |