As concepções sobre o bullying para alunos do ensino fundamental

Bullying can be characterized by recurrent practices of violent acts, whether physical or psychological violence, cursing, humiliation, intimidation, individually or collectively, against a person. This practice can turn into psychological trauma, or diseases such as the famous depression. Bullying...

ver descrição completa

Autor principal: Rosa, Jean Felipe Bortot da
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29491
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-29491
recordtype dspace
spelling riut-1-294912022-09-02T06:07:32Z As concepções sobre o bullying para alunos do ensino fundamental Conceptions about bullying for elementary school students Rosa, Jean Felipe Bortot da Kovalski, Mara Luciane Boeno, Rosangela Maria Debortoli, Solange Fernandes Barrozo Turmena, Leandro Kovalski, Mara Luciane Assédio nas escolas Estudantes do ensino fundamental Ambiente escolar Harassment in schools School children School environment CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Bullying can be characterized by recurrent practices of violent acts, whether physical or psychological violence, cursing, humiliation, intimidation, individually or collectively, against a person. This practice can turn into psychological trauma, or diseases such as the famous depression. Bullying is a game that can take a person's life, or make them aggressive. The main objective of this work was to analyze the conceptions of elementary school students about this phenomenon. To achieve the objective, a questionnaire was used for students of elementary school final years, to collect information about bullying. Then a lecture was held, in which the bullying theme was explored. After the lecture, the same questionnaire was reapplied in order to analyze whether or not there were changes in students' conceptions about bullying. After analyzing the responses, it was possible to corroborate the hypothesis that the same students who commit bullying, at some point in their lives, were also victims of these acts, pointing to results that bullying can be described as a cycle. O Bullying pode ser caracterizado por práticas recorrentes de atos violentos, seja violência física ou psicológica, xingamentos, humilhações, intimidação de forma individual ou coletiva, contra uma pessoa. Esta prática pode se transformar em traumas psicológicos, ou doenças como a famosa depressão. O Bullying é uma brincadeira que pode tirar a vida de uma pessoa, ou torná-la agressiva. Esse trabalho teve como principal objetivo analisar as concepções dos alunos do ensino fundamental sobre tal fenômeno. Para alcançar o objetivo, foi utilizado um questionário aos alunos do ensino fundamental anos finais, para a coleta de informações sobre o bullying. Em seguida foi realizada uma palestra, na qual, a temática bullying foi explorada. Após a palestra, o mesmo questionário foi reaplicado com o intuito de analisar se houve ou não mudanças nas concepções dos alunos sobre a prática do bullying. Após as análises das respostas foi possível corroborar a hipótese de que os mesmos alunos que cometem o bullying, em algum momento da sua vida também foram vítimas destes atos, apontando resultados de que o bullying pode ser descrito como um ciclo. 2022-09-01T14:14:21Z 2022-09-01T14:14:21Z 2022-06-21 bachelorThesis ROSA, Jean Felipe Bortot da. As concepções sobre o bullying para alunos do ensino fundamental. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Dois Vizinhos, 2021. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29491 por openAccess http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Dois Vizinhos Brasil Licenciatura em Ciências Biológicas UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Assédio nas escolas
Estudantes do ensino fundamental
Ambiente escolar
Harassment in schools
School children
School environment
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Assédio nas escolas
Estudantes do ensino fundamental
Ambiente escolar
Harassment in schools
School children
School environment
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Rosa, Jean Felipe Bortot da
As concepções sobre o bullying para alunos do ensino fundamental
description Bullying can be characterized by recurrent practices of violent acts, whether physical or psychological violence, cursing, humiliation, intimidation, individually or collectively, against a person. This practice can turn into psychological trauma, or diseases such as the famous depression. Bullying is a game that can take a person's life, or make them aggressive. The main objective of this work was to analyze the conceptions of elementary school students about this phenomenon. To achieve the objective, a questionnaire was used for students of elementary school final years, to collect information about bullying. Then a lecture was held, in which the bullying theme was explored. After the lecture, the same questionnaire was reapplied in order to analyze whether or not there were changes in students' conceptions about bullying. After analyzing the responses, it was possible to corroborate the hypothesis that the same students who commit bullying, at some point in their lives, were also victims of these acts, pointing to results that bullying can be described as a cycle.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Rosa, Jean Felipe Bortot da
author_sort Rosa, Jean Felipe Bortot da
title As concepções sobre o bullying para alunos do ensino fundamental
title_short As concepções sobre o bullying para alunos do ensino fundamental
title_full As concepções sobre o bullying para alunos do ensino fundamental
title_fullStr As concepções sobre o bullying para alunos do ensino fundamental
title_full_unstemmed As concepções sobre o bullying para alunos do ensino fundamental
title_sort as concepções sobre o bullying para alunos do ensino fundamental
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2022
citation ROSA, Jean Felipe Bortot da. As concepções sobre o bullying para alunos do ensino fundamental. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Dois Vizinhos, 2021.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29491
_version_ 1805321148619030528
score 10,814766