Introdução aos materiais semicondutores e circuitos eletrônicos com transistor bipolar de junção: uma proposta para o ensino médio
This work presents a proposal for teaching concepts of semiconductor materials and electronic circuits with a bipolar junction transistor device. The expectation is that students can build their knowledge, from the proposed contents, and recognize the importance of the transistor in their daily live...
Autor principal: | Silva, Helio Rodrigues da |
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Formato: | Dissertação |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2022
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Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29904 |
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riut-1-299042022-10-12T06:06:58Z Introdução aos materiais semicondutores e circuitos eletrônicos com transistor bipolar de junção: uma proposta para o ensino médio Introduction to semiconductor materials and electronic circuits with bipolar junction transistor: a proposal for high school Silva, Helio Rodrigues da Silva, Leandro Herculano da https://orcid.org/0000-0002-2374-6521 http://lattes.cnpq.br/5350749822007916 Silva, Leandro Herculano da https://orcid.org/0000-0002-2374-6521 http://lattes.cnpq.br/5350749822007916 Longen, Fabio Rogerio https://orcid.org/0000-0002-3968-6199 http://lattes.cnpq.br/2776557906978341 Belancon, Marcos Paulo https://orcid.org/0000-0001-5018-2613 http://lattes.cnpq.br/5440773107691592 Ferreira, Miguel Jorge Bernabé https://orcid.org/0000-0002-4192-6534 http://lattes.cnpq.br/7213281265461176 Aprendizagem ativa Aprendizagem baseada em problemas Estratégias de aprendizagem Active learning Problem-based learning Learning strategies CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA Física/Ensino de Física This work presents a proposal for teaching concepts of semiconductor materials and electronic circuits with a bipolar junction transistor device. The expectation is that students can build their knowledge, from the proposed contents, and recognize the importance of the transistor in their daily lives and also for society. A didactic sequence based on the main concepts of David Ausubel’s Theory of Meaningful Learning was elaborated. Diagnostic assessments were developed at the beginning and at the end of the application, which made it possible to identify signs of significant learning in students. The theoretical, experimental, and computational activities developed made it possible to create an environment that involved students in the application of this work. This proposal for teaching physics content was applied to students in the third year of high school at a public school in the State Education network. Due to the COVID-19 pandemic, the application of this educational product was carried out a "hybrid" teaching model, part of the students were present and part in remote teaching. Finally, it was observed that some students managed to assemble projects with the transistor, which made it easier to verify, in practice, the contents seen in theory and the operating principles of some electronic devices present in everyday life. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) Este trabalho apresenta uma proposta de ensino de conceitos dos materiais semicondutores e circuitos eletrônicos com dispositivo transistor bipolar de junção. A expectativa é que os estudantes consigam construir o seu próprio conhecimento, a partir dos conteúdos propostos, e, a reconhecerem a importância do transistor no seu cotidiano e também para a sociedade. Foi elaborada uma sequência didática fundamentada com os principais conceitos da Teoria da Aprendizagem Significativa de David Ausubel. Foram desenvolvidas avaliações diagnósticas no início e no final da aplicação, as quais possibilitaram identificar indícios de aprendizagem significativa nos estudantes. As atividades teóricas, experimentais e computacionais desenvolvidas possibilitaram criar um ambiente que envolveu os estudantes na aplicação deste trabalho. Esta proposta de ensino de conteúdo de física foi aplicada aos estudantes do terceiro ano do ensino médio de uma escola pública da rede Estadual de Ensino. Devido à pandemia da COVID-19, a aplicação deste produto educacional foi realizada no modo de ensino “híbrido”, parte dos alunos estavam presentes e parte em ensino remoto. Por fim, observou-se que alguns estudantes conseguiram montar os projetos com o transistor, o que facilitou verificar, na prática, os conteúdos vistos na teoria e os princípios de funcionamento de alguns dispositivos eletrônicos presentes no cotidiano. 2022-10-11T13:32:38Z 2022-10-11T13:32:38Z 2022-02-26 masterThesis SILVA, Helio Rodrigues da. Introdução aos materiais semicondutores e circuitos eletrônicos com transistor bipolar de junção: uma proposta para o ensino médio. 2022. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2022. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29904 por openAccess http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ application/pdf application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física UTFPR |
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This work presents a proposal for teaching concepts of semiconductor materials and electronic circuits with a bipolar junction transistor device. The expectation is that students can build their knowledge, from the proposed contents, and recognize the importance of the transistor in their daily lives and also for society. A didactic sequence based on the main concepts of David Ausubel’s Theory of Meaningful Learning was elaborated. Diagnostic assessments were developed at the beginning and at the end of the application, which made it possible to identify signs of significant learning in students. The theoretical, experimental, and computational activities developed made it possible to create an environment that involved students in the application of this work. This proposal for teaching physics content was applied to students in the third year of high school at a public school in the State Education network. Due to the COVID-19 pandemic, the application of this educational product was carried out a "hybrid" teaching model, part of the students were present and part in remote teaching. Finally, it was observed that some students managed to assemble projects with the transistor, which made it easier to verify, in practice, the contents seen in theory and the operating principles of some electronic devices present in everyday life. |
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