Recursos naturais e capoeira: aplicação da educação ambiental em oficinas de berimbau
Capoeira is a physical activity with a strong historical-cultural nature. It is a genuinely Brazilian practice derived from enslaved Africans. Capoeira is recognized as an Intangible Cultural Heritage of Humanity and is present in more than a hundred countries. The present research aimed to develop...
Autor principal: | Hartmann, Jair Silva |
---|---|
Formato: | Dissertação |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/30050 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-30050 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-300502022-11-09T06:07:32Z Recursos naturais e capoeira: aplicação da educação ambiental em oficinas de berimbau Natural resources and capoeira: application of environmental education in berimbau workshops Hartmann, Jair Silva Santos, Leonardo Biral dos https://orcid.org/0000-0003-2493-8514 http://lattes.cnpq.br/5840416929334495 Schneider, Eduarda Maria https://orcid.org/0000-0001-5142-6608 http://lattes.cnpq.br/5480725187623336 Santos, Leonardo Biral dos https://orcid.org/0000-0003-2493-8514 http://lattes.cnpq.br/5840416929334495 Magalhães Júnior, Carlos Alberto de Oliveira https://orcid.org/0000-0002-1116-0777 http://lattes.cnpq.br/3766552181829432 Walker, Maristela Rosso https://orcid.org/0000-0001-7245-1968 http://lattes.cnpq.br/0575598592447642 http://lattes.cnpq.br/6564044516133000 Herbários Berimbau Capoeira Educação ambiental Botânica Herbaria Capoeira (Dance) Environmental education Botany CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS::BOTANICA Ciências Ambientais Capoeira is a physical activity with a strong historical-cultural nature. It is a genuinely Brazilian practice derived from enslaved Africans. Capoeira is recognized as an Intangible Cultural Heritage of Humanity and is present in more than a hundred countries. The present research aimed to develop and apply socio-environmental workshops, through the making of berimbau and accessories, along with the capoeira project "Ginga Santa Helena" on making instruments used in its practice, and to analyze its contribution to the promotion of environmental education with the participants and their knowledge of the species and natural resources used. Data collection took place through the application of pre and post-workshop questionnaires to constitute data that were analyzed using the content analysis methodology. The materials used to make the instruments were grown by the participants themselves or sustainably collected from various plant sources, such as vines, fibers, seeds and stems. In this way, we also evaluated how capoeira can act as an instrument of environmental education, and the importance of this theme in the personal construction of the participants. It was possible to observe among the participants the commitment in the activities, from the moment of the distribution of the seeds of the plant species to be cultivated, to later be used in the workshops, as well as in the development of the participants' interaction with nature, in the collection of natural resources, as well as in the cultivation of Lagenaria siceraria (Molina) Standl., popularly known as porungos and in raising awareness of them in relation to Environmental Education, it was also possible to observe that the participants are in the macro trends of conservative and pragmatic Environmental Education. A capoeira é uma atividade física com forte cunho histórico-cultural. Trata-se de uma prática genuinamente brasileira derivada de africanos escravizados. A capoeira é reconhecida como Patrimônio Cultural Imaterial da Humanidade e está presente em mais de uma centena de países. A presente pesquisa objetivou elaborar e aplicar oficinas socioambientais, por meio da confecção de berimbau e acessórios, junto ao projeto de capoeira “Ginga Santa Helena” sobre confecção de instrumentos utilizados em sua prática, e analisar sua contribuição para a promoção da educação ambiental junto aos participantes e seu conhecimento das espécies e recursos naturais utilizados. A coleta de dados ocorreu pela aplicação de questionários pré e pós oficinas para constituição de dados que foram analisados a partir da metodologia da análise de conteúdo. Os materiais utilizados para a confecção dos instrumentos foram cultivados pelos próprios participantes ou coletados de modo sustentável de diversas fontes vegetais, como cipós, fibras, sementes e caules. Desse modo, também avaliamos como a capoeira pode agir como instrumento de educação ambiental, e qual a importância desse tema na construção pessoal dos participantes. Foi possível observar entre os participantes o empenho nas atividades, desde o momento da distribuição das sementes das espécies vegetais para serem cultivadas, para posteriormente ser usadas nas oficinas, bem como no desenvolvimento de interação dos participantes com a natureza, nas coletas dos recursos naturais, bem como no cultivo de Lagenaria siceraria (Molina) Standl., os porungos, e na sensibilização deles em relação à Educação Ambiental, também foi possível observar que a compreensão dos participantes em Educação Ambiental se encontra nas macrotendências conservadora e pragmática. 2022-11-08T22:16:49Z 2022-11-08T22:16:49Z 2022-07-01 masterThesis HARTMANN, Jair Silva. Recursos naturais e capoeira: aplicação da educação ambiental em oficinas de berimbau. 2022. Dissertação (Mestrado em Recursos Naturais e Sustentabilidade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Santa Helena, 2022. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/30050 por openAccess https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Santa Helena Brasil Programa de Pós-Graduação em Recursos Naturais e Sustentabilidade UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Herbários Berimbau Capoeira Educação ambiental Botânica Herbaria Capoeira (Dance) Environmental education Botany CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS::BOTANICA Ciências Ambientais |
spellingShingle |
Herbários Berimbau Capoeira Educação ambiental Botânica Herbaria Capoeira (Dance) Environmental education Botany CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS::BOTANICA Ciências Ambientais Hartmann, Jair Silva Recursos naturais e capoeira: aplicação da educação ambiental em oficinas de berimbau |
description |
Capoeira is a physical activity with a strong historical-cultural nature. It is a genuinely Brazilian practice derived from enslaved Africans. Capoeira is recognized as an Intangible Cultural Heritage of Humanity and is present in more than a hundred countries. The present research aimed to develop and apply socio-environmental
workshops, through the making of berimbau and accessories, along with the capoeira project "Ginga Santa Helena" on making instruments used in its practice, and to analyze its contribution to the promotion of environmental education with the participants and their knowledge of the species and natural resources used. Data collection took place through the application of pre and post-workshop questionnaires to constitute data that were analyzed using the content analysis methodology. The materials used to make the instruments were grown by the participants themselves or sustainably collected from various plant sources, such as vines, fibers, seeds and stems. In this way, we also evaluated how capoeira can act as an instrument of environmental education, and the importance of this theme in the personal construction of the participants. It was possible to observe among the participants the commitment in the activities, from the moment of the distribution of the seeds of the plant species to be cultivated, to later be used in the workshops, as well as in the development of the participants' interaction with nature, in the collection of natural resources, as well as in the cultivation of Lagenaria siceraria (Molina) Standl., popularly known as porungos and in raising awareness of them in relation to Environmental Education, it was also possible to observe that the participants are in the macro trends of conservative and pragmatic Environmental Education. |
format |
Dissertação |
author |
Hartmann, Jair Silva |
author_sort |
Hartmann, Jair Silva |
title |
Recursos naturais e capoeira: aplicação da educação ambiental em oficinas de berimbau |
title_short |
Recursos naturais e capoeira: aplicação da educação ambiental em oficinas de berimbau |
title_full |
Recursos naturais e capoeira: aplicação da educação ambiental em oficinas de berimbau |
title_fullStr |
Recursos naturais e capoeira: aplicação da educação ambiental em oficinas de berimbau |
title_full_unstemmed |
Recursos naturais e capoeira: aplicação da educação ambiental em oficinas de berimbau |
title_sort |
recursos naturais e capoeira: aplicação da educação ambiental em oficinas de berimbau |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2022 |
citation |
HARTMANN, Jair Silva. Recursos naturais e capoeira: aplicação da educação ambiental em oficinas de berimbau. 2022. Dissertação (Mestrado em Recursos Naturais e Sustentabilidade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Santa Helena, 2022. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/30050 |
_version_ |
1805296613063655424 |
score |
10,814766 |