Formação crítica, ensino de inglês e letramento digital: a educação como meio de inclusão de pessoas em situação de vulnerabilidade socioeconômica
According to the first article of the Universal Declaration of Human Rights (1948), “All human beings are born free and equal in dignity and rights’’. However, for many people, this is only a formal equality, as many citizens still live in extreme socioeconomic vulnerability situations, since they a...
Autor principal: | Boryça, Thaina Duarte |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/30119 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-30119 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-301192022-11-19T06:07:26Z Formação crítica, ensino de inglês e letramento digital: a educação como meio de inclusão de pessoas em situação de vulnerabilidade socioeconômica Critical education, English language teaching and digital literacy: education as a means of including people in situations of socioeconomic vulnerability Boryça, Thaina Duarte Retorta, Miriam Sester Retorta, Miriam Sester Godke, Ana Valéria Bisetto Bork Almeida, Fabiana Vanessa Achy de Integração social Inclusão digital Língua inglesa - Estudo e ensino Letramento digital Social integration Digital divide English language - Study and teaching Computer literacy CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES According to the first article of the Universal Declaration of Human Rights (1948), “All human beings are born free and equal in dignity and rights’’. However, for many people, this is only a formal equality, as many citizens still live in extreme socioeconomic vulnerability situations, since they are denied access to the basic conditions that a human being requires to live fully. Such a condition is far beyond his/her control, and it is up to government officials and public institutions to process public actions and policies in order to reduce the levels of inequality. One of the main means that can contribute to this decrease is through education. Only through quality education, with a focus on the critical development of students, will it be possible to provide underprivileged classes with access to knowledge and the means to act in society as productive and empowered citizens. In addition to critical education, we can point out that there are other fundamental points that can provide the inclusion of students in this situation and, in this research, therefore, we emphasize the teaching of the English language and digital literacy. Thus, the general objective of this study is to ascertain whether the issue of the inclusion of students in socioeconomic vulnerability is contemplated within the official documents that guide the teaching of English in Brazilian basic education. The theoretical references that support this research are Paulo Freire’s (1967) critical education, Monteiro’s social vulnerability (2011) and Lankshear and Knobel’s (2005; 2011) digital literacy. The nature of this study is qualitative, focusing on documentary analysis, having as source the main documents that regulate the teaching of the English language in Brazilian basic education. Within this study, we were able to verify that the question of the inclusion of students in socioeconomic vulnerability has been partially covered in the documents, despite the fact that they point to teaching as access to knowledge, which is a means by which the levels of inequality can be reduced. These texts do not explicitly address the issue of inclusion, though. From this perspective, we emphasize that this question should be presented directly, só that educators can be encouraged to return their teaching to practices, within the English language discipline and with the incorporation of digital literacies and critical education, which will provide opportunities to the students in socioeconomic vulnerability situation, to their full inclusion in our society. Segundo o art. 1º da Declaração Universal dos Direitos Humanos (1948), “Todos os seres humanos nascem livres e iguais em dignidade e direitos”. Porém, para muitas pessoas, essa igualdade de direitos é apenas uma igualdade formal, pois muitos cidadãos ainda vivem em situação de extrema vulnerabilidade socioeconômica, uma vez que lhes é negado o acesso às condições básicas que um ser humano necessita para viver plenamente. Tal condição está muito além do controle do sujeito, cabendo aos governantes e instituições públicas a elaboração de ações e políticas públicas visando reduzir os níveis de desigualdades. Um dos principais meios que pode contribuir para tal diminuição é através da educação. Por meio de uma formação de qualidade, com foco no desenvolvimento crítico dos estudantes, será possível oportunizar às classes desprivilegiadas acesso ao conhecimento e meios para atuar na sociedade como cidadãos produtivos e empoderados. Além da formação crítica, podemos dizer que existem outros pontos fundamentais na educação que podem proporcionar a inclusão de estudantes nessa situação e, nesta pesquisa, enfatizamos o ensino da língua inglesa e do letramento digital. O objetivo geral deste estudo é averiguar se a questão da inclusão de estudantes em situação de vulnerabilidade socioeconômica é contemplada dentro dos documentos oficiais que regem o ensino de língua inglesa na educação básica brasileira. Os referenciais teóricos que fundamentam esta pesquisa são o de formação crítica de Paulo Freire (1967), vulnerabilidade social de Monteiro (2011) e letramento digital de Lankshear e Knobel (2005; 2011). O cunho da pesquisa é qualitativo, com foco em pesquisa documental, tendo como fonte os principais documentos que regem o ensino da língua inglesa na educação básica brasileira. Com tal estudo, podemos verificar que a questão da inclusão de estudantes em situação de vulnerabilidade socioeconômica é parcialmente contemplada pelos documentos, apesar de eles apontarem o ensino como acesso ao conhecimento, que é um meio pelo qual se pode diminuir os níveis de desigualdades, os textos não abordam de forma explícita a inclusão. Sob essa ótica, ressaltamos que tal questão deveria ser apresentada de forma direta, de maneira que se possa incentivar os educadores a voltar o seu ensino às práticas, dentro da disciplina de língua inglesa com a incorporação dos letramentos digitais e formação crítica, os quais irão oportunizar aos seus estudantes em situação de vulnerabilidade socioeconômica sua plena inclusão em nossa sociedade. 2022-11-18T21:12:17Z 2022-11-18T21:12:17Z 2021-05-06 bachelorThesis BORYÇA, Thaina Duarte. Formação crítica, ensino de inglês e letramento digital: a educação como meio de inclusão de pessoas em situação de vulnerabilidade socioeconômica. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras Inglês) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2021. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/30119 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Licenciatura em Letras UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Integração social Inclusão digital Língua inglesa - Estudo e ensino Letramento digital Social integration Digital divide English language - Study and teaching Computer literacy CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
spellingShingle |
Integração social Inclusão digital Língua inglesa - Estudo e ensino Letramento digital Social integration Digital divide English language - Study and teaching Computer literacy CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Boryça, Thaina Duarte Formação crítica, ensino de inglês e letramento digital: a educação como meio de inclusão de pessoas em situação de vulnerabilidade socioeconômica |
description |
According to the first article of the Universal Declaration of Human Rights (1948), “All human beings are born free and equal in dignity and rights’’. However, for many people, this is only a formal equality, as many citizens still live in extreme socioeconomic vulnerability situations, since they are denied access to the basic conditions that a human being requires to live fully. Such a condition is far beyond his/her control, and it is up to government officials and public institutions to process public actions and policies in order to reduce the levels of inequality. One of the main means that can contribute to this decrease is through education. Only through quality education, with a focus on the critical development of students, will it be possible to provide underprivileged classes with access to knowledge and the means to act in society as productive and empowered citizens. In addition to critical education, we can point out that there are other fundamental points that can provide the inclusion of students in this situation and, in this research, therefore, we emphasize the teaching of the English language and digital literacy. Thus, the general objective of this study is to ascertain whether the issue of the inclusion of students in socioeconomic vulnerability is contemplated within the official documents that guide the teaching of English in Brazilian basic education. The theoretical references that support this research are Paulo Freire’s (1967) critical education, Monteiro’s social vulnerability (2011) and Lankshear and Knobel’s (2005; 2011) digital literacy. The nature of this study is qualitative, focusing on documentary analysis, having as source the main documents that regulate the teaching of the English language in Brazilian basic education. Within this study, we were able to verify that the question of the inclusion of students in socioeconomic vulnerability has been partially covered in the documents, despite the fact that they point to teaching as access to knowledge, which is a means by which the levels of inequality can be reduced. These texts do not explicitly address the issue of inclusion, though. From this perspective, we emphasize that this question should be presented directly, só that educators can be encouraged to return their teaching to practices, within the English language discipline and with the incorporation of digital literacies and critical education, which will provide opportunities to the students in socioeconomic vulnerability situation, to their full inclusion in our society. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Boryça, Thaina Duarte |
author_sort |
Boryça, Thaina Duarte |
title |
Formação crítica, ensino de inglês e letramento digital: a educação como meio de inclusão de pessoas em situação de vulnerabilidade socioeconômica |
title_short |
Formação crítica, ensino de inglês e letramento digital: a educação como meio de inclusão de pessoas em situação de vulnerabilidade socioeconômica |
title_full |
Formação crítica, ensino de inglês e letramento digital: a educação como meio de inclusão de pessoas em situação de vulnerabilidade socioeconômica |
title_fullStr |
Formação crítica, ensino de inglês e letramento digital: a educação como meio de inclusão de pessoas em situação de vulnerabilidade socioeconômica |
title_full_unstemmed |
Formação crítica, ensino de inglês e letramento digital: a educação como meio de inclusão de pessoas em situação de vulnerabilidade socioeconômica |
title_sort |
formação crítica, ensino de inglês e letramento digital: a educação como meio de inclusão de pessoas em situação de vulnerabilidade socioeconômica |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2022 |
citation |
BORYÇA, Thaina Duarte. Formação crítica, ensino de inglês e letramento digital: a educação como meio de inclusão de pessoas em situação de vulnerabilidade socioeconômica. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras Inglês) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2021. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/30119 |
_version_ |
1805298200805900288 |
score |
10,814766 |