O design thinking como ferramenta para desenvolvimento e capacitação de pessoas
Nowadays, one of the biggest challenges inside the organizational environment is how the employees are trained and, consequently, developed. However, looking for break and deconstruct the paradigms of traditional training methods, active methodologies are acquiring more and more space within large c...
Autor principal: | Mazzei, Gabriel de Campos |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/30506 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-30506 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-305062023-02-03T06:07:09Z O design thinking como ferramenta para desenvolvimento e capacitação de pessoas Design thinking as a tool for people development and training Mazzei, Gabriel de Campos Tondato, Silvana Rodrigues Quintilhano Tondato, Silvana Rodrigues Quintilhano Tondato, Rogério Ferreira, José Angelo Pessoal - Treinamento Administração de pessoal Aprendizagem ativa Employees - Training of Personnel management Active learning CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO Nowadays, one of the biggest challenges inside the organizational environment is how the employees are trained and, consequently, developed. However, looking for break and deconstruct the paradigms of traditional training methods, active methodologies are acquiring more and more space within large corporations, given the fact that their application model is more dynamic and closer to the daily situations of employees. One of the methodologies is Design Thinking, which has as a premise, a solution to complex problems, instigating creativity, critical thinking, and work. In this sense, the present study aims to control the operation of the use of the method in the focus on the management and training of people in a vertical transports company, located in the city of Londrina. Methodologically, the Action Research method was used. From the results, it was obtained that the training, from Design Thinking, promoted and increased creativity and motivation, considering the three points rated in the research. The first was in relation to the use of Design Thinking as a training strategy, which obtained 100% total satisfaction among the participants. The second evaluated personal/professional development based on Design Thinking, with 50% of total satisfaction among employees. And, finally, Design Thinking was openly evaluated as an organizational management tool, a section in which it was possible to clearly notice the positive feeling that the participants had during the training. Atualmente, um dos grandes desafios enfrentados dentro do ambiente organizacional é a maneira com que os colaboradores são treinados e, consequentemente, desenvolvidos. Em vista disso, a fim de desconstruir os paradigmas dos métodos tradicionais de treinamento, as metodologias ativas estão ganhando cada vez mais espaço dentro das grandes corporações, por ser um modelo de aplicação mais dinâmico e próximo de situações cotidianas dos colaboradores. Dentre as metodologias, destaca-se o Design Thinking, a qual tem como premissa estimular a solução de problemas complexos, instigando a criatividade, o pensamento crítico e trabalho e equipe. Nesse sentido, o presente estudo objetiva comprovar a eficácia do uso do método no processo de ensino-aprendizagem com foco na gestão e capacitação de pessoas em uma empresa de transportes verticais, situada na cidade de Londrina. Metodologicamente, fez-se o uso do método Pesquisa-Ação. Dos resultados obtidos, constatou-se que o treinamento, a partir do Design Thinking promoveu a criatividade e a motivação nos colaboradores, considerando três pontos a serem avaliados. O primeiro foi em relação ao uso do Design Thinking como estratégia de treinamento, o qual obteve 100% de satisfação total entre os participantes. O segundo, avaliava o desenvolvimento pessoal / profissional a partir do Design Thinking, tendo 50% de satisfação total entre os colaboradores. E, por fim, se avaliou, de forma aberta, o Design Thinking como ferramenta de gestão organizacional, seção a qual foi possível notar, de forma clara, o sentimento positivo que os participantes tiveram durante o treinamento. 2023-02-02T20:26:06Z 2023-02-02T20:26:06Z 2022-11-21 bachelorThesis MAZZEI, Gabriel de Campos. O design thinking como ferramenta para desenvolvimento e capacitação de pessoas. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Engenharia de Produção) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, 2022. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/30506 por openAccess http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Londrina Brasil Engenharia de Produção UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Pessoal - Treinamento Administração de pessoal Aprendizagem ativa Employees - Training of Personnel management Active learning CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO |
spellingShingle |
Pessoal - Treinamento Administração de pessoal Aprendizagem ativa Employees - Training of Personnel management Active learning CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO Mazzei, Gabriel de Campos O design thinking como ferramenta para desenvolvimento e capacitação de pessoas |
description |
Nowadays, one of the biggest challenges inside the organizational environment is how the employees are trained and, consequently, developed. However, looking for break and deconstruct the paradigms of traditional training methods, active methodologies are acquiring more and more space within large corporations, given the fact that their application model is more dynamic and closer to the daily situations of employees. One of the methodologies is Design Thinking, which has as a premise, a solution to complex problems, instigating creativity, critical thinking, and work. In this sense, the present study aims to control the operation of the use of the method in the focus on the management and training of people in a vertical transports company, located in the city of Londrina. Methodologically, the Action Research method was used. From the results, it was obtained that the training, from Design Thinking, promoted and increased creativity and motivation, considering the three points rated in the research. The first was in relation to the use of Design Thinking as a training strategy, which obtained 100% total satisfaction among the participants. The second evaluated personal/professional development based on Design Thinking, with 50% of total satisfaction among employees. And, finally, Design Thinking was openly evaluated as an organizational management tool, a section in which it was possible to clearly notice the positive feeling that the participants had during the training. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Mazzei, Gabriel de Campos |
author_sort |
Mazzei, Gabriel de Campos |
title |
O design thinking como ferramenta para desenvolvimento e capacitação de pessoas |
title_short |
O design thinking como ferramenta para desenvolvimento e capacitação de pessoas |
title_full |
O design thinking como ferramenta para desenvolvimento e capacitação de pessoas |
title_fullStr |
O design thinking como ferramenta para desenvolvimento e capacitação de pessoas |
title_full_unstemmed |
O design thinking como ferramenta para desenvolvimento e capacitação de pessoas |
title_sort |
o design thinking como ferramenta para desenvolvimento e capacitação de pessoas |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2023 |
citation |
MAZZEI, Gabriel de Campos. O design thinking como ferramenta para desenvolvimento e capacitação de pessoas. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Engenharia de Produção) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, 2022. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/30506 |
_version_ |
1805315461355667456 |
score |
10,814766 |