O ensino de estatística: competências a serem desenvolvidas
Nowadays, statistics - in a general perspective - is a tool of great importance for our society, it is essential to intellectual formation in regard to the analysis of information. However, the way in which the contents of this area are addressed not always privileges the analysis because even when...
Autor principal: | Schmitz, Dalcio |
---|---|
Formato: | Dissertação |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2018
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/3054 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-3054 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-30542018-03-29T13:42:00Z O ensino de estatística: competências a serem desenvolvidas The statistics teaching: skills to be developed Schmitz, Dalcio Bennemann, Marcio http://lattes.cnpq.br/8786331555612738 Bennemann, Marcio Souza, Osmar Ambrosio de Figueroa, Teodora Pinheiro Estatística - Estudo e ensino Raciocínio Pensamento Matemática - Estudo e ensino Statistics - Study and teaching Reasoning Thought and thinking Mathematics - Study and teaching Matemática Nowadays, statistics - in a general perspective - is a tool of great importance for our society, it is essential to intellectual formation in regard to the analysis of information. However, the way in which the contents of this area are addressed not always privileges the analysis because even when they are taught with fictitious data, present in most textbooks, the interpretations do not support the context that originated the information. Therefore, this research intends to analyze the possibility of developing statistical skills in real research situations. Due to that, this study aims to identify the development of three competences: Literacy, Reasoning and Statistical Thinking. This Project was applied to the students of the vocational high school when the content is worked from a real project of data collection in the Environmental Technician course. For the construction and analysis of the data it was used the mixed method from a joint project with UNIPAR in which the data on afforestation were collected in the neighborhood of the School. The results we achieved reveal that using real situations, aspects of reasoning and thought are privileged and, working with data related to students’ daily lives facilitates developing and the evolution of literacy, together, in a broadest aspect. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) Atualmente, a estatística – numa perspectiva geral – é uma ferramenta de grande importância para a nossa sociedade, essencial à formação intelectual e a análise de informações. No entanto, o modo como os conteúdos desta área são abordados, nem sempre propriciam tais análises, até porque ao trabalhar com dados fictícios, presentes em boa parte dos livros didáticos, as interpretações não trazem o respaldo do contexto que originou as informações. Diante disso, essa pesquisa pretende analisar a possibilidade de desenvolver competências estatísticas em situações reais de pesquisa. Decorre então, que este estudo objetiva identificar o desenvolvimento de três competências: Literacia, Raciocínio e Pensamento estatístico. Este projeto foi aplicado com alunos do ensino médio ao trabalhar o conteúdo a partir de um levantamento de dados reais no curso Técnico em Meio Ambiente. Para a construção e análise de dados foi utilizado o método misto a partir de um projeto conjunto com a UNIPAR, em que os dados sobre arborização foram coletados no bairro onde encontra-se o Colégio. Os resultados que alcançamos revelam que ao utilizar situações reais, o aspecto de raciocínio e pensamento são priviligiados e ao trabalhar com esses dados relacionando com o cotidiano do aluno facilita o desenvolvimento e conjuntamente a evolução da literacia no aspecto mais amplo. 2018-03-29T13:42:00Z 2018-03-29T13:42:00Z 2017-11-29 masterThesis SCHMITZ, Dalcio. O ensino de estatística: competências a serem desenvolvidas. 2017. 87 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2017. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/3054 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Pato Branco Brasil Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Estatística - Estudo e ensino Raciocínio Pensamento Matemática - Estudo e ensino Statistics - Study and teaching Reasoning Thought and thinking Mathematics - Study and teaching Matemática |
spellingShingle |
Estatística - Estudo e ensino Raciocínio Pensamento Matemática - Estudo e ensino Statistics - Study and teaching Reasoning Thought and thinking Mathematics - Study and teaching Matemática Schmitz, Dalcio O ensino de estatística: competências a serem desenvolvidas |
description |
Nowadays, statistics - in a general perspective - is a tool of great importance for our society, it is essential to intellectual formation in regard to the analysis of information. However, the way in which the contents of this area are addressed not always privileges the analysis because even when they are taught with fictitious data, present in most textbooks, the interpretations do not support the context that originated the information. Therefore, this research intends to analyze the possibility of developing statistical skills in real research situations. Due to that, this study aims to identify the development of three competences: Literacy, Reasoning and Statistical Thinking. This Project was applied to the students of the vocational high school when the content is worked from a real project of data collection in the Environmental Technician course. For the construction and analysis of the data it was used the mixed method from a joint project with UNIPAR in which the data on afforestation were collected in the neighborhood of the School. The results we achieved reveal that using real situations, aspects of reasoning and thought are privileged and, working with data related to students’ daily lives facilitates developing and the evolution of literacy, together, in a broadest aspect. |
format |
Dissertação |
author |
Schmitz, Dalcio |
author_sort |
Schmitz, Dalcio |
title |
O ensino de estatística: competências a serem desenvolvidas |
title_short |
O ensino de estatística: competências a serem desenvolvidas |
title_full |
O ensino de estatística: competências a serem desenvolvidas |
title_fullStr |
O ensino de estatística: competências a serem desenvolvidas |
title_full_unstemmed |
O ensino de estatística: competências a serem desenvolvidas |
title_sort |
o ensino de estatística: competências a serem desenvolvidas |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2018 |
citation |
SCHMITZ, Dalcio. O ensino de estatística: competências a serem desenvolvidas. 2017. 87 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2017. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/3054 |
_version_ |
1805313004104843264 |
score |
10,814766 |