Contexto e história local: sequência didática para ensino de ciências da natureza no município de Santa Helena/Paraná
Over the years, great challenges not yet overcome can be perceived in the field of Science and Biology Teaching, more precisely in the subfield of Socio-Environmental teaching. This subfield has witnessed, in its contents and methodology, an almost exclusive concern toward...
Autor principal: | Sauer, Daniel Ricardo |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/30761 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-30761 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-307612023-03-08T06:07:28Z Contexto e história local: sequência didática para ensino de ciências da natureza no município de Santa Helena/Paraná Local context and history: a didactic method for teaching natural sciences in the municipality of Santa Helena/Paraná Sauer, Daniel Ricardo Fujii, Rosangela Araujo Xavier Fujii, Rosangela Araujo Xavier Oliveira, Daian Guilherme Pinto de Pompermayer, Katiane Ensino Aprendizagem Metodologia Teaching Learning Methodology CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS Over the years, great challenges not yet overcome can be perceived in the field of Science and Biology Teaching, more precisely in the subfield of Socio-Environmental teaching. This subfield has witnessed, in its contents and methodology, an almost exclusive concern towards the student’s university entrance exams (Vestibular) preparation and Work Market to the detriment of the main goal of the National Education Law Policy (Law number 9394/96), the National Curricular Parameters (PCNs –Portuguese initials)and the National Common Curricular Base (BNCC –Portuguese initials) of building up a sense of citizenship. In this regard, it’s necessary to employ an alternative approach to teaching how to develop the students' reflexive and critical thinking. In face of these assumptions, this paperwork has the general goal of drawing up a didactic method to broach the subject of the ecosystem and socio-environmental impacts for the final phase of primary school based on the environmental and historical background of the city of Santa Helena/PR. For this purpose, at first, a gathering of information from scientific articles and data available on the municipality website about the history of the city’s colonization, its tourist points, and the local ecosystem was carriedout. Thereafter, a theoretical study of the environmental impacts resulting from human activities on this ecosystem, mainly linked to the building of the reservoir of the Itaipu hydroelectric dam has been prepared. Eventually, a didactic method of ecosystems and environmental impacts was elaborated as a basis to the work of the science teacher in the final phase of primary school. This didactic method was built up by the methodological procedure recommended to PEDAGOGIC STAGES (MOMENTOS PEDAGÓGICOS DELIZOICOV, 1982; 1983) and developed for use in four weeks (twelvescience class hours) in the areas of electrical energy, biodiversity and socio-environmental impacts No decorrer dos últimos anos percebe-se grandes desafios ainda não superados no campo do ensino de ciências e biologia, e mais particularmente, na subárea do ensino socioambiental, que veem presenciando em seus conteúdos e metodologias, uma direcionalidade quase que exclusiva de preparação do aluno para os exames vestibulares e mercado de trabalho, em detrimento das finalidades atribuídas pela Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional -Lei nº 9394/96, Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs) e Base Nacional Comum Curricular (BNCC) de formação para a cidadania. Nesse sentido, faz-se necessária a utilização de metodologias inovadoras para o ensino, afim de possibilitar aos alunos o desenvolvimento da capacidade reflexiva da criticidade. Frente a essas premissas, o presente trabalho teve como objetivo geral, elaborar uma sequência didática para abordagem de ecossistema e impactos socioambientais, para etapa final do Ensino Fundamental, empregando-se contextos históricos e ambientais da cidade de Santa Helena/Paraná. Para tanto, inicialmente realizou-se o levantamento da história da colonização da cidade de Santa Helena, seus pontos turísticos e ecossistema local, por meio de artigos científicos e informações disponibilizadas no site da prefeitura municipal. Na sequência procedeu-se com o estudo teórico dos impactos ambientais oriundos da ação humana no ecossistema local, principalmente relacionados à construção do reservatório da Usina Hidrelétrica de Itaipu. Por fim, elaborou-se uma sequência didática sobre ecossistema e impactos ambientais como subsídio para o trabalho do professor de Ciências na etapa final do Ensino Fundamental. A sequência didática foi elaborada de acordo com procedimentos metodológicos propostos pelos Momentos Pedagógicos (DELIZOICOV,1982; 1983) e elaborada para quatro semanas (doze horas/aulas de Ciências) com as temáticas energia elétrica, biodiversidade e impactos socioambientais. 2023-03-08T00:11:49Z 2023-03-08T00:11:49Z 2022-12-01 bachelorThesis SAUER. Daniel Ricardo. Contexto e história local: sequência didática para ensino de ciências da natureza no municipio de Santa Helena/Paraná. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Biológicas) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Santa Helena, 2022. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/30761 por openAccess https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Santa Helena Brasil Licenciatura em Ciências Biológicas UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Ensino Aprendizagem Metodologia Teaching Learning Methodology CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS |
spellingShingle |
Ensino Aprendizagem Metodologia Teaching Learning Methodology CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS Sauer, Daniel Ricardo Contexto e história local: sequência didática para ensino de ciências da natureza no município de Santa Helena/Paraná |
description |
Over the years, great challenges not yet overcome can be perceived in the field of Science and Biology Teaching, more precisely in the subfield of Socio-Environmental teaching. This subfield has witnessed, in its contents and methodology, an almost exclusive concern towards the student’s university entrance exams (Vestibular) preparation and Work Market to the detriment of the main goal of the National Education Law Policy (Law number 9394/96), the National Curricular Parameters (PCNs –Portuguese initials)and the National Common Curricular Base (BNCC –Portuguese initials) of building up a sense of citizenship. In this regard, it’s necessary to employ an alternative approach to teaching how to develop the students' reflexive and critical thinking. In face of these assumptions, this paperwork has the general goal of drawing up a didactic method to broach the subject of the ecosystem and socio-environmental impacts for the final phase of primary school based on the environmental and historical background of the city of Santa Helena/PR. For this purpose, at first, a gathering of information from scientific articles and data available on the municipality website about the history of the city’s colonization, its tourist points, and the local ecosystem was carriedout. Thereafter, a theoretical study of the environmental impacts resulting from human activities on this ecosystem, mainly linked to the building of the reservoir of the Itaipu hydroelectric dam has been prepared. Eventually, a didactic method of ecosystems and environmental impacts was elaborated as a basis to the work of the science teacher in the final phase of primary school. This didactic method was built up by the methodological procedure recommended to PEDAGOGIC STAGES (MOMENTOS PEDAGÓGICOS DELIZOICOV, 1982; 1983) and developed for use in four weeks (twelvescience class hours) in the areas of electrical energy, biodiversity and socio-environmental impacts |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Sauer, Daniel Ricardo |
author_sort |
Sauer, Daniel Ricardo |
title |
Contexto e história local: sequência didática para ensino de ciências da natureza no município de Santa Helena/Paraná |
title_short |
Contexto e história local: sequência didática para ensino de ciências da natureza no município de Santa Helena/Paraná |
title_full |
Contexto e história local: sequência didática para ensino de ciências da natureza no município de Santa Helena/Paraná |
title_fullStr |
Contexto e história local: sequência didática para ensino de ciências da natureza no município de Santa Helena/Paraná |
title_full_unstemmed |
Contexto e história local: sequência didática para ensino de ciências da natureza no município de Santa Helena/Paraná |
title_sort |
contexto e história local: sequência didática para ensino de ciências da natureza no município de santa helena/paraná |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2023 |
citation |
SAUER. Daniel Ricardo. Contexto e história local: sequência didática para ensino de ciências da natureza no municipio de Santa Helena/Paraná. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Biológicas) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Santa Helena, 2022. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/30761 |
_version_ |
1805453041637261312 |
score |
10,814766 |