Relações entre moda e o binômio sustentabilidade e territorialidade
The displacement of the production of clothing to countries with cost advantages undermined the competitiveness of the Brazilian industry, and made it impossible for local producers. Due to global competition - producers who do not have cost advantages must incorporate differentiation or niche strat...
Autor principal: | Gaspar, Patricia Affonso |
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Formato: | Dissertação |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2019
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Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/3815 |
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riut-1-38152019-02-09T05:00:49Z Relações entre moda e o binômio sustentabilidade e territorialidade Relationship between fashion and the binomial sustainability and territoriality Gaspar, Patricia Affonso Nascimento, Décio Estevão do http://lattes.cnpq.br/5009182371990039 Strauhs, Faimara do Rocio Heeman, Adriano Sena, Taisa Vieira Nascimento, Décio Estevão do Indústria têxtil - Brasil - Aspectos econômicos Moda - Aspectos sociológicos Roupas - Confecção Moda - Aspectos econômicos Moda - Aspectos ambientais Sustentabilidade Desenvolvimento sustentável Textile industry - Brasil - Economic aspects Fashion - Sociological aspects Dressmaking Fashion - Economic aspects Fashion - Environmental aspects Sustainability Sustainable development CNPQ::OUTROS::DESENHO DE MODA CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO::ENGENHARIA DO PRODUTO CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL::DESENHO DE PRODUTO Sociais e Humanidades The displacement of the production of clothing to countries with cost advantages undermined the competitiveness of the Brazilian industry, and made it impossible for local producers. Due to global competition - producers who do not have cost advantages must incorporate differentiation or niche strategies, based on local dynamics that can be reversed in long-term competitive differentials. Given this context, the objective of this dissertation is to describe the relationship between fashion and the binomial of sustainability and territoriality. For that, an applied, descriptive and bibliographical research was carried out, in which bibliometric research was used to select the portfolio of theoretical contributions. For the collection, organization and treatment of the research data, the Content Analysis technique was used to define categories of analysis. As a result of the relationships between the categories of analysis, it was possible to conclude that - as long as they depend on the quantitative increase in production - the fashion production systems will be incompatible with sustainable local development. In order to be able to meet social and environmental demands, it is necessary that new technological arrangements be guided by the concept of social quality. In local sustainable development, territoriality can be used as a differential basis not only for product design, but also for the identification of niches that emerge from local dynamics. Territoriality and sustainability are dimensions that join fashion as production systems align with the slow fashion philosophy that - by promoting localism, authenticity and equity in labor relations - transforms the structural foundations of the fashion business, making the cycles of production and consumption compatible with the times of people and the environment. O deslocamento da produção de produtos têxteis e de confecção para países com vantagens de custo prejudicou a competitividade da indústria brasileira têxtil e de confecções, além de inviabilizar a permanência de produtores locais que não souberam partir para o desenvolvimento de produtos de maior valoragregado. Devido à concorrência global - produtores que não possuem vantagens de custo devem incorporar estratégias de diferenciação ou nicho, a partir de dinâmicas locais que possam ser revertidas em diferenciais competitivos de longo prazo. Diante desse contexto, o objetivo dessa dissertação é descrever a relação entre moda e o binômio sustentabilidade e territorialidade. Para tanto, foi realizada uma pesquisa aplicada, descritiva e bibliográfica, em que foi utilizada a pesquisa bibliométrica para a seleção do portfólio das contribuições teóricas. Para coleta, organização e tratamento dos dados da pesquisa foi realizada a técnica da Análise de Conteúdo que possibilitou a definição de categorias de análise nos eixos temáticos da moda, da sustentabilidade e da territorialidade. Como resultado das relações entre as categorias de análise, foi possível concluir que - enquanto dependerem do aumento quantitativo da produção - os sistemas produtivos da moda serão incompatíveis com o desenvolvimento local sustentável. Para que sejam capazes de atender as demandas sociais e ambientais, é necessário que os novos arranjos tecnológicos estejam orientados pelo conceito da qualidade social. No contexto do desenvolvimento local sustentável, a territorialidade pode ser utilizada como base diferencial não somente para o design do produto, mas também para a identificação de nichos que surgem a partir das dinâmicas locais. A moda torna-se compatível com a territorialidade e a sustentabilidade quando o seu sistema produtivo se alinha à filosofia slow fashion. Ao promover o localismo, a autenticidade e a equidade nas relações de trabalho, o slow fashion transforma as bases estruturais do negócio da moda, compatibilizando os ciclos de produção e consumo aos tempos das pessoas e do meio ambiente. 2019-02-08T17:11:33Z 2019-02-08T17:11:33Z 2018-10-03 masterThesis GASPAR, Patricia Afonso. Relações entre moda e o binômio sustentabilidade e territorialidade. 2018. 203 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia e Sociedade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/3815 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade UTFPR |
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Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
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Português |
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Indústria têxtil - Brasil - Aspectos econômicos Moda - Aspectos sociológicos Roupas - Confecção Moda - Aspectos econômicos Moda - Aspectos ambientais Sustentabilidade Desenvolvimento sustentável Textile industry - Brasil - Economic aspects Fashion - Sociological aspects Dressmaking Fashion - Economic aspects Fashion - Environmental aspects Sustainability Sustainable development CNPQ::OUTROS::DESENHO DE MODA CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO::ENGENHARIA DO PRODUTO CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL::DESENHO DE PRODUTO Sociais e Humanidades |
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The displacement of the production of clothing to countries with cost advantages undermined the competitiveness of the Brazilian industry, and made it impossible for local producers. Due to global competition - producers who do not have cost advantages must incorporate differentiation or niche strategies, based on local dynamics that can be reversed in long-term competitive differentials. Given this context, the objective of this dissertation is to describe the relationship between fashion and the binomial of sustainability and territoriality. For that, an applied, descriptive and bibliographical research was carried out, in which bibliometric research was used to select the portfolio of theoretical contributions. For the collection, organization and treatment of the research data, the Content Analysis technique was used to define categories of analysis. As a result of the relationships between the categories of analysis, it was possible to conclude that - as long as they depend on the quantitative increase in production - the fashion production systems will be incompatible with sustainable local development. In order to be able to meet social and environmental demands, it is necessary that new technological arrangements be guided by the concept of social quality. In local sustainable development, territoriality can be used as a differential basis not only for product design, but also for the identification of niches that emerge from local dynamics. Territoriality and sustainability are dimensions that join fashion as production systems align with the slow fashion philosophy that - by promoting localism, authenticity and equity in labor relations - transforms the structural foundations of the fashion business, making the cycles of production and consumption compatible with the times of people and the environment. |
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GASPAR, Patricia Afonso. Relações entre moda e o binômio sustentabilidade e
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