Análise da inserção da resolução de problemas identificada em livros didáticos de matemática do ensino fundamental

The use of the Teaching-Learning-Evaluation Methodology through Problem Solving has been pointed out by several authors and also by official documents that guide Brazilian basic education, as a possibility to potentialize and stimulate Mathematics classes. In this sense, we propose to analyze the pr...

ver descrição completa

Autor principal: Corá, Jucimara Rufato
Formato: Dissertação
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2019
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/4099
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-4099
recordtype dspace
spelling riut-1-40992019-06-08T06:00:46Z Análise da inserção da resolução de problemas identificada em livros didáticos de matemática do ensino fundamental Analysis of the insertion of problem solving identified in textbooks of mathematics of elementary school Corá, Jucimara Rufato Colombo, Janecler Aparecida Amorin http://lattes.cnpq.br/0135797199918609 Colombo, Janecler Aparecida Amorin Pedroso, André Pereira Figueira, Cleonis Viater Matemática - Estudo e ensino Ensino - Metodologia Aprendizagem Solução de problemas Livros didáticos Mathematics - Study and teaching Teaching - Methodology Learning Problem solving Textbooks CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Matemática The use of the Teaching-Learning-Evaluation Methodology through Problem Solving has been pointed out by several authors and also by official documents that guide Brazilian basic education, as a possibility to potentialize and stimulate Mathematics classes. In this sense, we propose to analyze the presence of this methodological tendency in Mathematics didactic books, since these are unquestionably one of the main support materials of the Brazilian teacher in the exercise of teaching. Specifically, the object of analysis was the collection of Basic Mathematics textbooks chosen by most teachers throughout Brazil, among the collections approved by PNLD 2017, in this case, the collection "Practicing Mathematics - 6th to 9th grade". Thus, the study aimed to answer the following question: The didactic books of the "Practicing Mathematics - 6th to 9th grade", offer subsidies for the development of Mathematics classes focusing on Teaching-Learning-Assessment Methodology through Problem Solving from the perspective of Onuchic and Allevato (2014)? In order to reach the objectives and to respond to the problematic stated, through a bibliographic research of a qualitative nature, we seek to identify the thematic units that started from the exploration of a generating problem and from it, they constructed the concepts and definitions; identify the subsections of the textbook and map them in relation to the configuration of the problems, whether they were present at the beginning of each content or if they were present in the supplementary tasks of the textbooks. We found out that the textbooks analyzed had insignificant amounts of subsections that begin with generative problems, which can intensify the non-use of the Teaching-Learning-Evaluation Methodology through Problem Solving by a few teachers. However, the subsections that are in the textbooks can provide support to teachers who intend to work using this methodology. We also concluded that, during the process of choosing textbooks, teachers should consider those collections which bring up such methodology as an ally for learning, and also those that provide a greater number of activities that can be categorized as problems. Therefore, their use would be optimized. A utilização da Metodologia de Ensino-Aprendizagem-Avaliação através da Resolução de Problemas tem sido apontada por diversos autores e também por documentos oficiais que norteiam a educação básica brasileira, como uma possibilidade de potencializar e dinamizar as aulas de Matemática. Nesse sentido, nos propomos a analisar a presença dessa tendência metodológica em livros didáticos de Matemática, já que estes são, inquestionavelmente, um dos principais materiais de apoio do professor brasileiro no exercício da docência. Especificamente, o objeto de análise foi a coleção de livros didáticos de Matemática do Ensino Fundamental escolhida pela maioria dos professores em todo o Brasil, dentre as coleções aprovadas pelo PNLD 2017, no caso, a coleção “Praticando Matemática - 6º ao 9º ano”. Desse modo, o estudo pretendeu responder à seguinte questão: Os livros didáticos da Coleção “Praticando Matemática - 6º ao 9º ano”, oferecem subsídios para o desenvolvimento de aulas de Matemática com foco na Metodologia de Ensino-Aprendizagem-Avaliação através da Resolução de Problemas na perspectiva de Onuchic e Allevato (2014)? Para atingirmos os objetivos e responder à problemática enunciada, buscamos, por meio de uma pesquisa bibliográfica de natureza qualitativa: identificar as unidades temáticas que iniciavam a partir da exploração de um problema gerador e a partir dele, construíam os conceitos e definições; identificar as subseções do livro didático e mapeá-las com relação à configuração dos problemas, se estavam presentes no início de cada conteúdo ou se estavam presentes nas tarefas complementares dos livros didáticos. Constatamos que os livros didáticos analisados apresentam quantidade insignificante de subseções que iniciam com problemas geradores, fator este que pode corroborar para o não uso da Metodologia de Ensino-Aprendizagem-Avaliação através da Resolução de Problemas por parte de alguns professores. Contudo, as existentes podem fornecer subsídios ao docente que se propuser a trabalhar a partir da metodologia. Concluímos também que durante o processo de escolha de livros didáticos, seria importante o professor considerar as coleções que abordam tal metodologia como uma aliada para a aprendizagem e que apresentam um maior número de tarefas que podem ser categorizadas como problemas, potencializando deste modo o seu uso. 2019-06-07T16:08:51Z 2019-06-07T16:08:51Z 2019-04-04 masterThesis CORÁ, Jucimara Rufato. Análise da inserção da resolução de problemas identificada em livros didáticos de matemática do ensino fundamental. 2019. 144 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2019. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/4099 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Pato Branco Brasil Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Matemática - Estudo e ensino
Ensino - Metodologia
Aprendizagem
Solução de problemas
Livros didáticos
Mathematics - Study and teaching
Teaching - Methodology
Learning
Problem solving
Textbooks
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Matemática
spellingShingle Matemática - Estudo e ensino
Ensino - Metodologia
Aprendizagem
Solução de problemas
Livros didáticos
Mathematics - Study and teaching
Teaching - Methodology
Learning
Problem solving
Textbooks
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Matemática
Corá, Jucimara Rufato
Análise da inserção da resolução de problemas identificada em livros didáticos de matemática do ensino fundamental
description The use of the Teaching-Learning-Evaluation Methodology through Problem Solving has been pointed out by several authors and also by official documents that guide Brazilian basic education, as a possibility to potentialize and stimulate Mathematics classes. In this sense, we propose to analyze the presence of this methodological tendency in Mathematics didactic books, since these are unquestionably one of the main support materials of the Brazilian teacher in the exercise of teaching. Specifically, the object of analysis was the collection of Basic Mathematics textbooks chosen by most teachers throughout Brazil, among the collections approved by PNLD 2017, in this case, the collection "Practicing Mathematics - 6th to 9th grade". Thus, the study aimed to answer the following question: The didactic books of the "Practicing Mathematics - 6th to 9th grade", offer subsidies for the development of Mathematics classes focusing on Teaching-Learning-Assessment Methodology through Problem Solving from the perspective of Onuchic and Allevato (2014)? In order to reach the objectives and to respond to the problematic stated, through a bibliographic research of a qualitative nature, we seek to identify the thematic units that started from the exploration of a generating problem and from it, they constructed the concepts and definitions; identify the subsections of the textbook and map them in relation to the configuration of the problems, whether they were present at the beginning of each content or if they were present in the supplementary tasks of the textbooks. We found out that the textbooks analyzed had insignificant amounts of subsections that begin with generative problems, which can intensify the non-use of the Teaching-Learning-Evaluation Methodology through Problem Solving by a few teachers. However, the subsections that are in the textbooks can provide support to teachers who intend to work using this methodology. We also concluded that, during the process of choosing textbooks, teachers should consider those collections which bring up such methodology as an ally for learning, and also those that provide a greater number of activities that can be categorized as problems. Therefore, their use would be optimized.
format Dissertação
author Corá, Jucimara Rufato
author_sort Corá, Jucimara Rufato
title Análise da inserção da resolução de problemas identificada em livros didáticos de matemática do ensino fundamental
title_short Análise da inserção da resolução de problemas identificada em livros didáticos de matemática do ensino fundamental
title_full Análise da inserção da resolução de problemas identificada em livros didáticos de matemática do ensino fundamental
title_fullStr Análise da inserção da resolução de problemas identificada em livros didáticos de matemática do ensino fundamental
title_full_unstemmed Análise da inserção da resolução de problemas identificada em livros didáticos de matemática do ensino fundamental
title_sort análise da inserção da resolução de problemas identificada em livros didáticos de matemática do ensino fundamental
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2019
citation CORÁ, Jucimara Rufato. Análise da inserção da resolução de problemas identificada em livros didáticos de matemática do ensino fundamental. 2019. 144 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2019.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/4099
_version_ 1805316622185922560
score 10,814766