Interpretação de Copenhagen: uma análise historiográfica e filosófica
The teaching of quantum mechanics theory is a challenge for high school and higher education teachers due to their abstract concepts, philosophical anomalies and student’s difficulties to understand. Another problem is the lack of available support materials. The research area of quantum chemistry t...
Autor principal: | Dionizio, Geovanil de Jesus |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/5515 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-5515 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-55152020-11-06T13:36:50Z Interpretação de Copenhagen: uma análise historiográfica e filosófica Copenhagen interpretation: a historical and philosophical analysis Dionizio, Geovanil de Jesus Suart Júnior, José Bento Suart Júnior, José Bento Stanzani, Enio de Lorena Samulewski, Rafael Block Ciência - História Ciência - Filosofia Teoria quântica Science - History Science - Philosophy Quantum theory CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA The teaching of quantum mechanics theory is a challenge for high school and higher education teachers due to their abstract concepts, philosophical anomalies and student’s difficulties to understand. Another problem is the lack of available support materials. The research area of quantum chemistry teaching also has very few published articles too. The objective of this work is understand the contributions of Niels Bohr and other scientists to the development of the Copenhagen Interpretation, the role of this interpretation in the consolidation of quantum mechanics and the philosophical and conceptual issues about quantum mechanics in relation to the values assigned to the scientific activity, by means of the elaboration of a historiographic text. This research is methodological structured by historiography, taking an historical interpretation of facts based on the union of anachronistic and diachronic views of the history of science with both internalist and externalist approaches, making use of secondary sources. Through the development of this historiographical text it is evident that Niels Bohr contributed not only mathematically for the development of quantum mechanics, but also philosophically to adopt a positivistic view, and contribute to the formation of several scientists of the time. The effectiveness of this work as a supporting text, requires that it be applied in classrooms both the high school, as higher education, so it can be analyzed by teachers and students. After this analysis we would still need to draw up other texts that address in detail the other interpretations as a complement of the first text. This aspect is shown as one of the future work possibilities within this theme. Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) O ensino de Mecânica Quântica é um grande desafio para os professores tanto do Ensino Médio, quanto do Ensino Superior, devido aos seus conceitos abstratos, repletos de anomalias e de difícil compreensão por parte dos alunos. O ensino é dificultado pela escassez de materiais de apoio disponíveis. A área de pesquisa em ensino de química quântica possui ainda pouquíssimos artigos publicados. Assim, o objetivo desse trabalho é compreender as contribuições de Niels Bohr e dos demais cientistas para o desenvolvimento da Interpretação de Copenhagen, o papel dessa interpretação na consolidação da mecânica quântica e as questões filosóficas e conceituais a respeito da mecânica quântica e em relação aos valores atribuídos à atividade científica, por meio da elaboração de um texto historiográfico. A metodologia de pesquisa utilizada é a historiografia, assumindo uma interpretação baseada nas uniões das visões anacrônicas e diacrônicas de história da ciência e das abordagens internalistas e externalistas; fazendo uso de fontes secundárias. Mediante a elaboração desse texto historiográfico fica evidenciado que Niels Bohr contribuiu não apenas matematicamente para o desenvolvimento da Mecânica Quântica, mas também filosoficamente ao adotar uma visão positivista, além de contribuir para a formação de vários cientistas da época. A eficácia do presente trabalho como um texto de apoio, necessita que o mesmo seja aplicado em salas de aula tanto do Ensino Médio, quanto do Ensino Superior, para que possa ser analisado por professores e por alunos. Após, essa análise seria preciso ainda a elaboração de outros textos que abordem de maneira detalhada as demais interpretações como complemento do primeiro texto. Tal aspecto mostra-se como uma das possibilidades futuras de trabalho no interior desta temática. 2020-11-06T13:36:50Z 2020-11-06T13:36:50Z 2016-11-18 bachelorThesis DIONIZIO, Geovanil de Jesus. Interpretação de Copenhagen: uma análise historiográfica e filosófica. 2016. 120 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) — Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Apucarana, 2016. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/5515 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Apucarana Brasil Licenciatura em Química UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Ciência - História Ciência - Filosofia Teoria quântica Science - History Science - Philosophy Quantum theory CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA |
spellingShingle |
Ciência - História Ciência - Filosofia Teoria quântica Science - History Science - Philosophy Quantum theory CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA Dionizio, Geovanil de Jesus Interpretação de Copenhagen: uma análise historiográfica e filosófica |
description |
The teaching of quantum mechanics theory is a challenge for high school and higher education teachers due to their abstract concepts, philosophical anomalies and student’s difficulties to understand. Another problem is the lack of available support materials. The research area of quantum chemistry teaching also has very few published articles too. The objective of this work is understand the contributions of Niels Bohr and other scientists to the development of the Copenhagen Interpretation, the role of this interpretation in the consolidation of quantum mechanics and the philosophical and conceptual issues about quantum mechanics in relation to the values assigned to the scientific activity, by means of the elaboration of a historiographic text. This research is methodological structured by historiography, taking an historical interpretation of facts based on the union of anachronistic and diachronic views of the history of science with both internalist and externalist approaches, making use of secondary sources. Through the development of this historiographical text it is evident that Niels Bohr contributed not only mathematically for the development of quantum mechanics, but also philosophically to adopt a positivistic view, and contribute to the formation of several scientists of the time. The effectiveness of this work as a supporting text, requires that it be applied in classrooms both the high school, as higher education, so it can be analyzed by teachers and students. After this analysis we would still need to draw up other texts that address in detail the other interpretations as a complement of the first text. This aspect is shown as one of the future work possibilities within this theme. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Dionizio, Geovanil de Jesus |
author_sort |
Dionizio, Geovanil de Jesus |
title |
Interpretação de Copenhagen: uma análise historiográfica e filosófica |
title_short |
Interpretação de Copenhagen: uma análise historiográfica e filosófica |
title_full |
Interpretação de Copenhagen: uma análise historiográfica e filosófica |
title_fullStr |
Interpretação de Copenhagen: uma análise historiográfica e filosófica |
title_full_unstemmed |
Interpretação de Copenhagen: uma análise historiográfica e filosófica |
title_sort |
interpretação de copenhagen: uma análise historiográfica e filosófica |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
DIONIZIO, Geovanil de Jesus. Interpretação de Copenhagen: uma análise historiográfica e filosófica. 2016. 120 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) — Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Apucarana, 2016. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/5515 |
_version_ |
1805303740069052416 |
score |
10,814766 |