Desenvolvimento e avaliação de um simulador para o ensino de eletrostática

Tools that improve the learning process of subjects related to the exact sciences, especially those that require a high level of abstraction, has been the focus of studies by many researchers. The motivation for the development of these tools occurs mainly due to the difficulties presented by the st...

ver descrição completa

Autor principal: Lohmann, Douglas
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/6023
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-6023
recordtype dspace
spelling riut-1-60232020-11-09T19:10:29Z Desenvolvimento e avaliação de um simulador para o ensino de eletrostática Lohmann, Douglas Deimling, Cesar Vanderlei Valentin, Lucio Geronimo Deimling, Cesar Vanderlei Alencar, Aretha Barbosa Steinmacher, Ana Paula Chaves Laczkowski, Ivan Marcelo Física - Pesquisa Eletrostática Ensino auxiliado por computador Physics - Research Electrostatics Computer-assisted instruction CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO Tools that improve the learning process of subjects related to the exact sciences, especially those that require a high level of abstraction, has been the focus of studies by many researchers. The motivation for the development of these tools occurs mainly due to the difficulties presented by the students when they are approximate these contents, which are often treated using many theoretical tools, without any relation to the everyday student. In this way, the computer has played an important role in the design and development tools that may improve the teaching-learning process. In this work we present the steps related to the use and development of a simulator applied to electrostatic content, which permits to obtain the electric field to the ring geometry, disk and line, at any point in three-dimensional space. Other physical quantities such as Electrical Force, Work and the Electrical Potential can also be obtained through this simulator. Moreover, it was also carried out a focused study on a group of higher education students about the contributions that this computational tool can provide the teaching-learning process. In this way, we can note from this work, that the use of this computational tool collaborates in the teaching-learning process in electrostatic content, but can not be considered the only tool used as a teaching strategy. We consider that the teacher’s work the most important factor in conducting mediation of this process to ensure understanding of these contents by the students. Ferramentas que auxiliam no processo de aprendizado de conteúdos relacionados às ciências exatas, principalmente aqueles que exigem alto nível de abstração, têm sido foco dos estudos de vários pesquisadores. A motivação para o desenvolvimento de tais ferramentas ocorre principalmente devido às dificuldades apresentadas pelos estudantes quando são aproximados destes conteúdos, que por muitas vezes são tratados de maneira demasiadamente teórica, sem qualquer relação com o cotidiano do aluno. Neste sentido, o computador tem desempenhado importante papel na elaboração e desenvolvimento de ferramentas que visam contribuir no processo de ensino-aprendizagem. Neste trabalho apresentamos os passos da elaboração e do uso de um simulador aplicado ao conteúdo de eletrostática, possibilitando a obtenção do Campo Elétrico para as geometrias de anel, disco e linha de carga, em qualquer ponto do espaço tridimensional. Outras grandezas físicas como a Força Eletrostática, o Trabalho e o Potencial elétrico também podem ser obtidos por meio deste simulador. Além disso, também foi realizado um estudo focado em um grupo de alunos do ensino superior sobre as contribuições que essa ferramenta computacional pode proporcionar no processo de ensino-aprendizado. Neste sentido, verificamos que o uso desta ferramenta computacional colabora no processo de ensino-aprendizagem dos conteúdos de eletrostática, mas não pode ser considerada a única ferramenta utilizada como estratégia de ensino. O papel do professor na condução e mediação deste processo é fundamental para garantir a compreensão destes conteúdos pelos alunos. 2020-11-09T19:10:29Z 2020-11-09T19:10:29Z 2016-06-23 bachelorThesis LOHMANN, Douglas. Desenvolvimento e avaliação de um simulador para o ensino de eletrostática. 2016. 37 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campo Mourão, 2016. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/6023 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Campo Mourao Brasil Departamento Acadêmico de Computação Ciência da Computação UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Física - Pesquisa
Eletrostática
Ensino auxiliado por computador
Physics - Research
Electrostatics
Computer-assisted instruction
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
spellingShingle Física - Pesquisa
Eletrostática
Ensino auxiliado por computador
Physics - Research
Electrostatics
Computer-assisted instruction
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
Lohmann, Douglas
Desenvolvimento e avaliação de um simulador para o ensino de eletrostática
description Tools that improve the learning process of subjects related to the exact sciences, especially those that require a high level of abstraction, has been the focus of studies by many researchers. The motivation for the development of these tools occurs mainly due to the difficulties presented by the students when they are approximate these contents, which are often treated using many theoretical tools, without any relation to the everyday student. In this way, the computer has played an important role in the design and development tools that may improve the teaching-learning process. In this work we present the steps related to the use and development of a simulator applied to electrostatic content, which permits to obtain the electric field to the ring geometry, disk and line, at any point in three-dimensional space. Other physical quantities such as Electrical Force, Work and the Electrical Potential can also be obtained through this simulator. Moreover, it was also carried out a focused study on a group of higher education students about the contributions that this computational tool can provide the teaching-learning process. In this way, we can note from this work, that the use of this computational tool collaborates in the teaching-learning process in electrostatic content, but can not be considered the only tool used as a teaching strategy. We consider that the teacher’s work the most important factor in conducting mediation of this process to ensure understanding of these contents by the students.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Lohmann, Douglas
author_sort Lohmann, Douglas
title Desenvolvimento e avaliação de um simulador para o ensino de eletrostática
title_short Desenvolvimento e avaliação de um simulador para o ensino de eletrostática
title_full Desenvolvimento e avaliação de um simulador para o ensino de eletrostática
title_fullStr Desenvolvimento e avaliação de um simulador para o ensino de eletrostática
title_full_unstemmed Desenvolvimento e avaliação de um simulador para o ensino de eletrostática
title_sort desenvolvimento e avaliação de um simulador para o ensino de eletrostática
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation LOHMANN, Douglas. Desenvolvimento e avaliação de um simulador para o ensino de eletrostática. 2016. 37 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campo Mourão, 2016.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/6023
_version_ 1805316126533484544
score 10,814766