Estudo de um controlador robusto via D-estabilidade através das inequações matriciais lineares aplicado a um quadcopter
In this work, the robust controller analysis using the Lyapunov theory that addresses the problem of D-stability applied to a quadcopter through Linear Matrix Inequalities (LMIs) is presented. Several models of quadcopters have been developed for the most varied functions, like filming, taking photo...
Autor principal: | Santos, Géssica Cardoso dos |
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Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
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Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/6038 |
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riut-1-60382020-11-09T19:20:06Z Estudo de um controlador robusto via D-estabilidade através das inequações matriciais lineares aplicado a um quadcopter Santos, Géssica Cardoso dos Monteiro, André Luiz Regis Rossini, Flávio Luiz Souza, Reginaldo Nunes de Santos, Héber Miguel dos Monteiro, André Luiz Regis Drone Modelos matemáticos Microcontroladores MATLAB (Programa de computador) Drone aircraft Mathematical models Microcontrollers CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA In this work, the robust controller analysis using the Lyapunov theory that addresses the problem of D-stability applied to a quadcopter through Linear Matrix Inequalities (LMIs) is presented. Several models of quadcopters have been developed for the most varied functions, like filming, taking photos, sending food and medicine to inaccessible places. The system's stability is essential to allow this equipment to perform that kind of functions. The analysis by the LMIs aims to guarantee the stability for the system allowing it to control the establishment time, overshoot and damped natural frequency of the movements yaw, pitch, roll and height of the equipment through the positions (x, y and z) and angulation (φ, θ and ψ) for each propeller. A mathematical modeling was developed for the quadcopter and a non-linear system was studied and linearized further. The D-stability problem aimed to check whether all poles of the system were contained in certain convex regions of the complex plane. Three LMIs regions were analyzed. From these three regions, it was possible to restrict the poles in the disc, cone and left half-plane region, which allowed the control of the damped frequency, the settling time and overshoot for the analyzed system. In order to examine the behavior of the system with respect to stability, both the linearized system and the non-linear system were submitted to the treatment of the D-stability problem. It was concluded that with the analyzes performed in the LMI regions, the overshoot, the damped natural frequency and the establishment time, presented the best responses to the system when the poles suffered the greatest restriction in the cone, disc and left half-plane regions, respectively. Neste trabalho é feita a análise de controlador robusto utilizando-se a teoria de Lyapunov que aborda o problema de D-estabilidade aplicado a um quadcopter através de Linears Matrix Inequalities (LMIs). Diversos modelos de quadcopters foram desenvolvidos para as mais variadas funções, como filmar, tirar fotos, enviar comida e remédio a lugares inacessíveis. A estabilidade do sistema é imprescindível para que o equipamento execute suas funções. A análise pelas LMIs busca garantir a estabilidade do sistema permitindo controlar o tempo de estabelecimento, overshoot e frequência natural amortecida dos movimentos yaw, pitch, roll e altura do equipamento através das posições (x, y, z) e angulações (φ, θ and ψ) para cada hélice. Estudou-se um modelamento matemático para o quadcopter e obteve-se um sistema nãolinear que foi posteriormente linearizado. O problema de D-estabilidade teve por finalidade conferir se todos os pólos do sistema estavam contidos em determinadas regiões convexas do plano complexo. Para isto três regiões LMIs foram analisadas. Dessas três regiões, conseguiu-se restringir os pólos na região disco, cone e semi-plano esquerdo, o que permitiu controlar a frequência amortecida, o tempo para estabilidade e overshoot do sistema em questão. Com o intuito de examinar o comportamento do sistema no que diz respeito a estabilidade, tanto o sistema linearizado quanto o sistema não-linear foram submetidos ao tratamento do problema de D-estabilidade. Concluiu-se que com as analises realizadas nas regiões LMIs, o overshoot, a frequência natural amortecida e o tempo de estabelecimento, apresentaram as melhores respostas para o sistema quando os pólos sofriam maior restrição nas regiões cone, disco e semiplano esquerdo, respectivamente. 2020-11-09T19:20:06Z 2020-11-09T19:20:06Z 2017-06-19 bachelorThesis SANTOS, Géssica Cardoso dos. Estudo de um controlador robusto via D-estabilidade através das inequações matriciais lineares aplicado a um quadcopter. 2017. 81 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campo Mourão, 2017. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/6038 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Campo Mourao Brasil Departamento Acadêmico de Eletrônica Engenharia Eletrônica UTFPR |
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Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
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Português |
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Drone Modelos matemáticos Microcontroladores MATLAB (Programa de computador) Drone aircraft Mathematical models Microcontrollers CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA |
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Drone Modelos matemáticos Microcontroladores MATLAB (Programa de computador) Drone aircraft Mathematical models Microcontrollers CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA Santos, Géssica Cardoso dos Estudo de um controlador robusto via D-estabilidade através das inequações matriciais lineares aplicado a um quadcopter |
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In this work, the robust controller analysis using the Lyapunov theory that addresses the problem of D-stability applied to a quadcopter through Linear Matrix Inequalities (LMIs) is presented. Several models of quadcopters have been developed for the most varied functions, like filming, taking photos, sending food and medicine to inaccessible places. The system's stability is essential to allow this equipment to perform that kind of functions. The analysis by the LMIs aims to guarantee the stability for the system allowing it to control the establishment time, overshoot and damped natural frequency of the movements yaw, pitch, roll and height of the equipment through the positions (x, y and z) and angulation (φ,
θ and ψ) for each propeller. A mathematical modeling was developed for the quadcopter and a non-linear system was studied and linearized further. The D-stability problem aimed to check whether all poles of the system were contained in certain convex regions of the complex plane. Three LMIs regions were analyzed. From these three regions, it was possible to restrict the poles in the disc, cone and left half-plane region, which allowed the control of the damped frequency, the settling time and overshoot for the analyzed system. In order to examine the behavior of the system with respect to stability, both the linearized system and the non-linear system were submitted to the treatment of the D-stability problem. It was concluded that with the analyzes performed in the LMI regions, the overshoot, the damped natural frequency and the establishment time, presented the best responses to the system when the poles suffered the greatest restriction in the cone, disc and left half-plane regions, respectively. |
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