Acessibilidade para o projeto "Metrô do asfalto"
This monography has as the main focus the creation of a elevator model through the software Soliworks for the project “Road Trail” by the students Caio Carmezini and Sérgio Endo. The development of this Project has begun in the second half of 2015, and it was finished in May, 2016. For gathering dat...
Autor principal: | Martins, Rodrigo Guilherme |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/7230 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-7230 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-72302020-11-10T18:21:06Z Acessibilidade para o projeto "Metrô do asfalto" Martins, Rodrigo Guilherme Souza, Celso Naves de Souza, Celso Naves de Ferneda, Amauri Bravo Moreno, João Roberto Sartori Projeto de acessibilidade Ônibus Elevadores Barrier-free design Buses Elevators CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICA This monography has as the main focus the creation of a elevator model through the software Soliworks for the project “Road Trail” by the students Caio Carmezini and Sérgio Endo. The development of this Project has begun in the second half of 2015, and it was finished in May, 2016. For gathering data, it was considered the weelchair users necessities identified from an analysis made in the city of Londrina, state of Paraná, as well as the rights placed on the Law number 7.853, since 24.10.1989 and normalized by the ABNT NBR 15646. First of all, in order to assure the efficiency and function of the lifting platforms, it was created a check list reaching the main difficulties faced by people with disabilities or reduced mobility in the public transportation system of Londrina. Besides being a base for the modeling, the intention of this survey was to identify the differences between what says the NBR 15646 and what the agencies and companies impose to people. With that, it was found that Londrina does not have a completely inclusive system of public transportation. In the end, it was modeled a lifting platforms which truly assures to the whole society one of their first rights, the right to go anywhere by themselves. This platform is completely aligned to the “Road Trail”, and, furthermore, it can also be adapted to other vehicles specific features. Esta monografia tem como foco principal a criação de um modelo de plataforma elevatória para cadeirantes a ser utilizada no projeto “Metrô do Asfalto”, dos alunos Caio Carmezini e Sérgio Endo. O desenvolvimento deste projeto iniciou-se no segundo semestre de 2015 e teve sua conclusão em Maio de 2016. O levantamento deste trabalho levou em consideração as necessidades dos cadeirantes identificadas em um estudo de caso realizado na cidade de Londrina-PR, bem como os direitos previstos na Lei 7.853, de 24.10.1989 e normalizada pela ABNT NBR 15646. Primeiramente, para assegurar a funcionalidade e eficiência da plataforma elevatória projetada, foi criado um check list abrangendo as principais dificuldades enfrentadas por pessoas portadoras de necessidades especiais no transporte público coletivo da cidade de Londrina, Paraná. Além de servir como base para o modelo criado, a intensão desta pesquisa foi identificar divergências entre o que consta na nas normas de acessibilidade e o que é efetivamente imposto à população pelos órgãos e empresas responsáveis. Com isso, foi constatado que Londrina não possui um sistema completamente inclusivo de transporte público coletivo. Por final, foi criado um modelo de plataforma elevatória que assegurasse verdadeiramente à toda a sociedade o pleno exercício de um de seus direitos básicos, o de ir e vir. Este elevador está completamente alinhado com o Metrô do Asfalto e, além disso, poderá ser adaptado para outros veículos conforme as particularidades de cada um. 2020-11-10T18:21:06Z 2020-11-10T18:21:06Z 2016-06-03 bachelorThesis MARTINS, Rodrigo Guilherme. Acessibilidade para o projeto "Metrô do asfalto". 2016. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia Mecânica) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Cornélio Procópio, 2016. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/7230 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Cornelio Procopio Brasil Engenharia Mecânica UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Projeto de acessibilidade Ônibus Elevadores Barrier-free design Buses Elevators CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICA |
spellingShingle |
Projeto de acessibilidade Ônibus Elevadores Barrier-free design Buses Elevators CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICA Martins, Rodrigo Guilherme Acessibilidade para o projeto "Metrô do asfalto" |
description |
This monography has as the main focus the creation of a elevator model through the software Soliworks for the project “Road Trail” by the students Caio Carmezini and Sérgio Endo. The development of this Project has begun in the second half of 2015, and it was finished in May, 2016. For gathering data, it was considered the weelchair users necessities identified from an analysis made in the city of Londrina, state of Paraná, as well as the rights placed on the Law number 7.853, since 24.10.1989 and normalized by the ABNT NBR 15646.
First of all, in order to assure the efficiency and function of the lifting platforms, it was created a check list reaching the main difficulties faced by people with disabilities or reduced mobility in the public transportation system of Londrina. Besides being a base for the modeling, the intention of this survey was to identify the differences between what says the NBR 15646 and what the agencies and companies impose to people. With that, it was found that Londrina does not have a completely inclusive system of public transportation. In the end, it was modeled a lifting platforms which truly assures to the whole society one of their first rights, the right to go anywhere by themselves. This platform is completely aligned to the “Road Trail”, and, furthermore, it can also be adapted to other vehicles specific features. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Martins, Rodrigo Guilherme |
author_sort |
Martins, Rodrigo Guilherme |
title |
Acessibilidade para o projeto "Metrô do asfalto" |
title_short |
Acessibilidade para o projeto "Metrô do asfalto" |
title_full |
Acessibilidade para o projeto "Metrô do asfalto" |
title_fullStr |
Acessibilidade para o projeto "Metrô do asfalto" |
title_full_unstemmed |
Acessibilidade para o projeto "Metrô do asfalto" |
title_sort |
acessibilidade para o projeto "metrô do asfalto" |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
MARTINS, Rodrigo Guilherme. Acessibilidade para o projeto "Metrô do asfalto". 2016. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia Mecânica) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Cornélio Procópio, 2016. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/7230 |
_version_ |
1805306529991098368 |
score |
10,814766 |