Projeto de uma caixa de redução fixa para um veículo tipo Baja SAE

The purpose of this work is to improve the current project of Procobaja team of the Federal Technological University of Paraná, when designing a fixed gearbox with a transmission relationship that allows a good balance between speed and traction, key requirements for a Baja SAE competition. Through...

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Autor principal: Camargo, Murilo
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/7254
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spelling riut-1-72542020-11-10T18:21:28Z Projeto de uma caixa de redução fixa para um veículo tipo Baja SAE Camargo, Murilo Francisco, Julio Cesar de Souza Francisco, Julio Cesar de Souza Borges, Adailton Silva Borges, Adriano Silva Engrenagens Veículos off-road Automóveis - Dispositivos de transmissão Gearing Off-road vehicles Automobiles - Transmission devices Engenharias The purpose of this work is to improve the current project of Procobaja team of the Federal Technological University of Paraná, when designing a fixed gearbox with a transmission relationship that allows a good balance between speed and traction, key requirements for a Baja SAE competition. Through the survey of characteristics of the Briggs & Stratton Intek Pro® 10 HP engine, standardized by the SAE competitions, the optimum torque was obtained for design and its respective rotation. With the ratio of reduction of gearbox maximum squeeze by the team of 9:1, it was possible to size the two pairs of gears through the theory proposed by AGMA (American Gear Manufacturers Association). For the design of the axes, the design was made by the DE-ASME elliptical criterion for fatigue and deflection design. Key and bearing calculations were also specified. For calculations of gears and axes sizing, a routine was performed in the MATLAB® software to facilitate calculations of both this project and future team projects. After modeling the components using Inventor® software, the software ANSYS® was used to perform a finite element analysis on the gears in order to reduce the mass of the assembly. Studies on tolerances, bearings and lubrication were also approached by this work. O intuito deste trabalho é a melhoria do projeto atual da equipe Procobaja, da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, ao projetar uma caixa de redução fixa com uma relação de transmissão que permita um bom equilíbrio entre velocidade e tração, requisitos chaves para uma competição Baja SAE. Através do levantamento das características do motor Briggs & Stratton Intek Pro® 10 HP, padronizado pelas competições SAE, obteve-se o torque ideal para o projeto e sua respectiva rotação. Com a relação de redução máxima da caixa de redução estipulada pela equipe de 9:1, foi possível dimensionar os dois pares de engrenagens através da teoria proposta pela AGMA (American Gear Manufacturers Association). Para o projeto dos eixos, fez-se o dimensionamento pelo critério DE-ASME elíptico para fadiga e dimensionamento por deflexão. Cálculos de chavetas e rolamento também foram especificados. Para os cálculos de dimensionamento de engrenagens e eixos, foi realizada uma rotina no software MATLAB® a fim de facilitar os cálculos, tanto deste projeto quanto para projetos futuros da equipe. Após o modelamento dos componentes através do software Inventor®, utilizou-se o software ANSYS® para realizar um estudo por análise por elementos finitos nas engrenagens a fim de reduzir a massa do conjunto. Estudos sobre tolerâncias, rolamentos e lubrificação também foram abordados por este trabalho. 2020-11-10T18:21:28Z 2020-11-10T18:21:28Z 2017-06-09 bachelorThesis CAMARGO, Murilo. Projeto de uma caixa de redução fixa para um veículo tipo baja SAE. 2017. 94 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Cornélio Procópio, 2017. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/7254 por embargoedAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Cornelio Procopio Brasil Engenharia Mecânica UTFPR
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Projeto de uma caixa de redução fixa para um veículo tipo Baja SAE
description The purpose of this work is to improve the current project of Procobaja team of the Federal Technological University of Paraná, when designing a fixed gearbox with a transmission relationship that allows a good balance between speed and traction, key requirements for a Baja SAE competition. Through the survey of characteristics of the Briggs & Stratton Intek Pro® 10 HP engine, standardized by the SAE competitions, the optimum torque was obtained for design and its respective rotation. With the ratio of reduction of gearbox maximum squeeze by the team of 9:1, it was possible to size the two pairs of gears through the theory proposed by AGMA (American Gear Manufacturers Association). For the design of the axes, the design was made by the DE-ASME elliptical criterion for fatigue and deflection design. Key and bearing calculations were also specified. For calculations of gears and axes sizing, a routine was performed in the MATLAB® software to facilitate calculations of both this project and future team projects. After modeling the components using Inventor® software, the software ANSYS® was used to perform a finite element analysis on the gears in order to reduce the mass of the assembly. Studies on tolerances, bearings and lubrication were also approached by this work.
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