O storytelling como ferramenta estratégica de comunicação: tendências para o segmento educacional
The current communication market points to a significant gap between organizations and their audiences, especially in the face of the overload of circulating messages in the numerous media available. Storytelling has contributed to companies being able to approach their audiences and attract their a...
Autor principal: | Andre, Liziane |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/7660 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-7660 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-76602020-11-11T12:00:07Z O storytelling como ferramenta estratégica de comunicação: tendências para o segmento educacional Andre, Liziane Mandaji, Carolina Fernandes da Silva Sousa, Juliana Pereira de Mandaji, Carolina Fernandes da Silva Lemos, Anuschka Reichmann Lima, Marcelo Fernando de Comunicação nas organizações Educação Narrativas digitais Narrativa (Retórica) - Recursos audiovisuais Communication in organizations Education Digital storytelling Narration (Rhetoric) - Audio-visual aids CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO The current communication market points to a significant gap between organizations and their audiences, especially in the face of the overload of circulating messages in the numerous media available. Storytelling has contributed to companies being able to approach their audiences and attract their attention through narratives. It is a technique that is called by the act of storytelling and create relevant content that facilitates the connection with the interlocutor and the differentiation between the competitors. This monograph tries to analyze the use of storytelling in the educational segment, through two selected case studies, to understand how the narratives are used strategically in organizations that work with education, in the form of audiovisual products. Such analyzes will be guided by the qualitative methodology of greimasian semiotics, and based on the theories of Joseph Campbell, Adilson Xavier e Castro and McSill, regarding the narrative structure followed by storytelling, as well as the identification generated through the characters and the connection established with the consumers. O mercado de comunicação atual aponta para uma lacuna significativa entre as organizações e seus públicos, principalmente diante da sobrecarga de mensagens circulantes nas inúmeras mídias disponíveis. O storytelling tem contribuído para que as empresas possam se aproximar de seus públicos e atrair sua atenção através de narrativas. É uma técnica que se denomina pelo ato de contar histórias e criar conteúdos relevantes que facilitam a conexão com o interlocutor e a diferenciação entre os concorrentes. Essa monografia procura analisar o uso do storytelling no segmento educacional, por meio de dois estudos de caso selecionados, a fim de compreender como as narrativas são utilizadas estrategicamente em organizações que trabalham com educação, sob a forma de produtos audiovisuais. Tais análises serão guiadas pela metodologia qualitativa da semiótica greimasiana, e embasadas pelas teorias de Joseph Campbell, Adilson Xavier e Castro e McSill, a respeito da estrutura narrativa seguida pelo storytelling, bem como a identificação gerada por meio dos personagens e a conexão estabelecida com os consumidores. 2020-11-11T12:00:07Z 2020-11-11T12:00:07Z 2018-06-19 bachelorThesis ANDRE, Liziane. O storytelling como ferramenta estratégica de comunicação: tendências para o segmento educacional. 2018. 69 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Comunicação Organizacional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/7660 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Comunicação Organizacional UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Comunicação nas organizações Educação Narrativas digitais Narrativa (Retórica) - Recursos audiovisuais Communication in organizations Education Digital storytelling Narration (Rhetoric) - Audio-visual aids CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
spellingShingle |
Comunicação nas organizações Educação Narrativas digitais Narrativa (Retórica) - Recursos audiovisuais Communication in organizations Education Digital storytelling Narration (Rhetoric) - Audio-visual aids CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO Andre, Liziane O storytelling como ferramenta estratégica de comunicação: tendências para o segmento educacional |
description |
The current communication market points to a significant gap between organizations and their audiences, especially in the face of the overload of circulating messages in the numerous media available. Storytelling has contributed to companies being able to approach their audiences and attract their attention through narratives. It is a technique that is called by the act of storytelling and create relevant content that facilitates the connection with the interlocutor and the differentiation between the competitors. This monograph tries to analyze the use of storytelling in the educational segment, through two selected case studies, to understand how the narratives are used strategically in organizations that work with education, in the form of audiovisual products. Such analyzes will be guided by the qualitative methodology of greimasian semiotics, and based on the theories of Joseph Campbell, Adilson Xavier e Castro and McSill, regarding the narrative structure followed by storytelling, as well as the identification generated through the characters and the connection established with the consumers. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Andre, Liziane |
author_sort |
Andre, Liziane |
title |
O storytelling como ferramenta estratégica de comunicação: tendências para o segmento educacional |
title_short |
O storytelling como ferramenta estratégica de comunicação: tendências para o segmento educacional |
title_full |
O storytelling como ferramenta estratégica de comunicação: tendências para o segmento educacional |
title_fullStr |
O storytelling como ferramenta estratégica de comunicação: tendências para o segmento educacional |
title_full_unstemmed |
O storytelling como ferramenta estratégica de comunicação: tendências para o segmento educacional |
title_sort |
o storytelling como ferramenta estratégica de comunicação: tendências para o segmento educacional |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
ANDRE, Liziane. O storytelling como ferramenta estratégica de comunicação: tendências para o segmento educacional. 2018. 69 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Comunicação Organizacional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/7660 |
_version_ |
1805319653041373184 |
score |
10,814766 |