O storytelling como ferramenta estratégica de comunicação: tendências para o segmento educacional

The current communication market points to a significant gap between organizations and their audiences, especially in the face of the overload of circulating messages in the numerous media available. Storytelling has contributed to companies being able to approach their audiences and attract their a...

ver descrição completa

Autor principal: Andre, Liziane
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/7660
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-7660
recordtype dspace
spelling riut-1-76602020-11-11T12:00:07Z O storytelling como ferramenta estratégica de comunicação: tendências para o segmento educacional Andre, Liziane Mandaji, Carolina Fernandes da Silva Sousa, Juliana Pereira de Mandaji, Carolina Fernandes da Silva Lemos, Anuschka Reichmann Lima, Marcelo Fernando de Comunicação nas organizações Educação Narrativas digitais Narrativa (Retórica) - Recursos audiovisuais Communication in organizations Education Digital storytelling Narration (Rhetoric) - Audio-visual aids CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO The current communication market points to a significant gap between organizations and their audiences, especially in the face of the overload of circulating messages in the numerous media available. Storytelling has contributed to companies being able to approach their audiences and attract their attention through narratives. It is a technique that is called by the act of storytelling and create relevant content that facilitates the connection with the interlocutor and the differentiation between the competitors. This monograph tries to analyze the use of storytelling in the educational segment, through two selected case studies, to understand how the narratives are used strategically in organizations that work with education, in the form of audiovisual products. Such analyzes will be guided by the qualitative methodology of greimasian semiotics, and based on the theories of Joseph Campbell, Adilson Xavier e Castro and McSill, regarding the narrative structure followed by storytelling, as well as the identification generated through the characters and the connection established with the consumers. O mercado de comunicação atual aponta para uma lacuna significativa entre as organizações e seus públicos, principalmente diante da sobrecarga de mensagens circulantes nas inúmeras mídias disponíveis. O storytelling tem contribuído para que as empresas possam se aproximar de seus públicos e atrair sua atenção através de narrativas. É uma técnica que se denomina pelo ato de contar histórias e criar conteúdos relevantes que facilitam a conexão com o interlocutor e a diferenciação entre os concorrentes. Essa monografia procura analisar o uso do storytelling no segmento educacional, por meio de dois estudos de caso selecionados, a fim de compreender como as narrativas são utilizadas estrategicamente em organizações que trabalham com educação, sob a forma de produtos audiovisuais. Tais análises serão guiadas pela metodologia qualitativa da semiótica greimasiana, e embasadas pelas teorias de Joseph Campbell, Adilson Xavier e Castro e McSill, a respeito da estrutura narrativa seguida pelo storytelling, bem como a identificação gerada por meio dos personagens e a conexão estabelecida com os consumidores. 2020-11-11T12:00:07Z 2020-11-11T12:00:07Z 2018-06-19 bachelorThesis ANDRE, Liziane. O storytelling como ferramenta estratégica de comunicação: tendências para o segmento educacional. 2018. 69 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Comunicação Organizacional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/7660 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Comunicação Organizacional UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Comunicação nas organizações
Educação
Narrativas digitais
Narrativa (Retórica) - Recursos audiovisuais
Communication in organizations
Education
Digital storytelling
Narration (Rhetoric) - Audio-visual aids
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
spellingShingle Comunicação nas organizações
Educação
Narrativas digitais
Narrativa (Retórica) - Recursos audiovisuais
Communication in organizations
Education
Digital storytelling
Narration (Rhetoric) - Audio-visual aids
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
Andre, Liziane
O storytelling como ferramenta estratégica de comunicação: tendências para o segmento educacional
description The current communication market points to a significant gap between organizations and their audiences, especially in the face of the overload of circulating messages in the numerous media available. Storytelling has contributed to companies being able to approach their audiences and attract their attention through narratives. It is a technique that is called by the act of storytelling and create relevant content that facilitates the connection with the interlocutor and the differentiation between the competitors. This monograph tries to analyze the use of storytelling in the educational segment, through two selected case studies, to understand how the narratives are used strategically in organizations that work with education, in the form of audiovisual products. Such analyzes will be guided by the qualitative methodology of greimasian semiotics, and based on the theories of Joseph Campbell, Adilson Xavier e Castro and McSill, regarding the narrative structure followed by storytelling, as well as the identification generated through the characters and the connection established with the consumers.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Andre, Liziane
author_sort Andre, Liziane
title O storytelling como ferramenta estratégica de comunicação: tendências para o segmento educacional
title_short O storytelling como ferramenta estratégica de comunicação: tendências para o segmento educacional
title_full O storytelling como ferramenta estratégica de comunicação: tendências para o segmento educacional
title_fullStr O storytelling como ferramenta estratégica de comunicação: tendências para o segmento educacional
title_full_unstemmed O storytelling como ferramenta estratégica de comunicação: tendências para o segmento educacional
title_sort o storytelling como ferramenta estratégica de comunicação: tendências para o segmento educacional
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation ANDRE, Liziane. O storytelling como ferramenta estratégica de comunicação: tendências para o segmento educacional. 2018. 69 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Comunicação Organizacional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/7660
_version_ 1805319653041373184
score 10,814766