Mobiliário infantil interativo baseado em design emocional

This monograph has the purpose of projecting an interactive furniture line for children with the purpose of helping to develop the cognitive and logic abilities, while playing a stimulant, playful and creative role in the child’s development. This furniture has as concept the act of playing – the ch...

ver descrição completa

Autor principal: Silva, Ana Angélica Fonseca
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/7712
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-7712
recordtype dspace
spelling riut-1-77122020-11-11T12:14:25Z Mobiliário infantil interativo baseado em design emocional Interactive furniture for children based on emotional design Silva, Ana Angélica Fonseca Ribeiro, Rosamélia Parizotto Mengatto, Suzete Nancy Filipak Gapski, Maria Leni Ribeiro, Rosamélia Parizotto Ferreira, Adriana da Costa Desenho (Projetos) Crianças Mobiliário Brinquedos Cognição em crianças Design Children Furniture Toys Cognition in children CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL This monograph has the purpose of projecting an interactive furniture line for children with the purpose of helping to develop the cognitive and logic abilities, while playing a stimulant, playful and creative role in the child’s development. This furniture has as concept the act of playing – the child may interact in a playful and efficient manner with the furniture, being able to have new experiences and to build his/her knowledge. The project was based upon construction toys, because their features help to create ways and methods that are favorable to the interaction child-furniture. Also, the project is centered in the emotional design concepts, highlighting principles that allowed the product to provoke emotions and to stimulate the child’s cognitive ability. This monograph presents a literature review based upon theories that helped in the comprehension of the childhood universe and in its possibilities. Ergonomical studies, anthropometric measurements and studies of colors, shapes and materials were also performed, aiming to create the furniture with a formal configuration adjusted to children. Market and user research have helped in the elaboration of the product concepts and features, such as shape, texture, material, colors and other characteristics that have given the product the necessary compliance so that it could fulfill its objective As a result, an interactive furniture line centered in the three levels of emotional design is obtained, fulfilling the desired goal of offering the possibility of develop abilities through the interaction with the child. O objetivo deste trabalho foi o de projetar uma linha de móveis interativos infantis que tem a finalidade de ajudar a desenvolver as capacidades cognitiva e lógica, além de desempenhar um papel estimulante, lúdico e criativo no desenvolvimento da criança. Este mobiliário teve como conceito o ato de brincar – a criança poderá interagir de uma forma lúdica e eficaz com o móvel, podendo assim ter novas experiências e construir seu conhecimento. A proposta baseou-se nos brinquedos de encaixar e montar, pois suas características ajudam a criar maneiras e métodos facilitadores para a interação criança-móvel. Esta proposta centralizou-se nos conceitos de design emocional, ressaltando princípios que permitiram que o produto despertasse emoções e estimulasse as crianças cognitivamente. Para a realização deste trabalho utilizouse a pesquisa bibliográfica a partir de um referencial teórico que auxiliou na compreensão do universo infantil e em suas vertentes. Também são apresentados estudos ergonômicos, medições antropométricas, estudo de cores, formas e materiais, a fim de que o móvel pudesse ser projetado com uma configuração formal adaptada para o público infantil. As pesquisas com o usuário e de mercado auxiliaram na elaboração dos conceitos e das características do produto, como a forma, a textura, o material, as cores e as demais características que deram ao produto a adequação necessária para que ele cumprisse o papel proposto. O resultado obtido foi uma linha de móveis interativa centrada nos três níveis de design emocional, que cumpriu com a proposta de oferecer possibilidades de desenvolvimento de capacidades por meio da interação com a criança. 2020-11-11T12:14:25Z 2020-11-11T12:14:25Z 2015-06-24 bachelorThesis SILVA, Ana Angélica Fonseca. Mobiliário infantil interativo baseado em design emocional. 2015. 152 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Design) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2015. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/7712 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Bacharelado em Design UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Desenho (Projetos)
Crianças
Mobiliário
Brinquedos
Cognição em crianças
Design
Children
Furniture
Toys
Cognition in children
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL
spellingShingle Desenho (Projetos)
Crianças
Mobiliário
Brinquedos
Cognição em crianças
Design
Children
Furniture
Toys
Cognition in children
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL
Silva, Ana Angélica Fonseca
Mobiliário infantil interativo baseado em design emocional
description This monograph has the purpose of projecting an interactive furniture line for children with the purpose of helping to develop the cognitive and logic abilities, while playing a stimulant, playful and creative role in the child’s development. This furniture has as concept the act of playing – the child may interact in a playful and efficient manner with the furniture, being able to have new experiences and to build his/her knowledge. The project was based upon construction toys, because their features help to create ways and methods that are favorable to the interaction child-furniture. Also, the project is centered in the emotional design concepts, highlighting principles that allowed the product to provoke emotions and to stimulate the child’s cognitive ability. This monograph presents a literature review based upon theories that helped in the comprehension of the childhood universe and in its possibilities. Ergonomical studies, anthropometric measurements and studies of colors, shapes and materials were also performed, aiming to create the furniture with a formal configuration adjusted to children. Market and user research have helped in the elaboration of the product concepts and features, such as shape, texture, material, colors and other characteristics that have given the product the necessary compliance so that it could fulfill its objective As a result, an interactive furniture line centered in the three levels of emotional design is obtained, fulfilling the desired goal of offering the possibility of develop abilities through the interaction with the child.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Silva, Ana Angélica Fonseca
author_sort Silva, Ana Angélica Fonseca
title Mobiliário infantil interativo baseado em design emocional
title_short Mobiliário infantil interativo baseado em design emocional
title_full Mobiliário infantil interativo baseado em design emocional
title_fullStr Mobiliário infantil interativo baseado em design emocional
title_full_unstemmed Mobiliário infantil interativo baseado em design emocional
title_sort mobiliário infantil interativo baseado em design emocional
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation SILVA, Ana Angélica Fonseca. Mobiliário infantil interativo baseado em design emocional. 2015. 152 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Design) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2015.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/7712
_version_ 1703204365981974528
score 10,966579