Uso do DCP para avaliação do grau de compactação de um solo na região oeste de Curitiba-PR

The purpose of this study was to develop a different method for assessing the degree of compaction (DC) based on the results of the Dynamic Cone Penetrometer (DCP). The DCP has been undergone studies for year in many countries, especially because the test procedure is considered to be easy, fast and...

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Autor principal: Schlogel, Caio Vinícius
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/8294
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spelling riut-1-82942020-11-11T14:21:02Z Uso do DCP para avaliação do grau de compactação de um solo na região oeste de Curitiba-PR Use of the DCP for assessing the degree of compaction of a soil in the West side of Curitiba-PR Schlogel, Caio Vinícius Izzo, Ronaldo Luis dos Santos Izzo, Ronaldo Luis dos Santos Johann, Amanda Dalla Rosa Puppi, Rogério Francisco Küster Engenharia civil - Curitiba (Paraná) Solos - Compactação Edifícios públicos Engenharia civil Civil engineering - Curitiba (Paraná) Soil compaction Public buildings Civil engineering CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL::CONSTRUCAO CIVIL::PROCESSOS CONSTRUTIVOS The purpose of this study was to develop a different method for assessing the degree of compaction (DC) based on the results of the Dynamic Cone Penetrometer (DCP). The DCP has been undergone studies for year in many countries, especially because the test procedure is considered to be easy, fast and inexpensive. The studies on the DCP try to correlate its results to the California Bearing Ratio (CBR) results, aiming the substitution of the CBR which is a worldwide known method for pavement designing. This project, though, focused on assessing the degree of compaction (DC) based on the correlations of penetration resistance, dry unit weight and moisture content of a soil. This study confirms how practical the methodology of the DCP test is, due to the fact that many test were done. The results achieved on this project shows that the method proposed is simple and the DCP can be used to assess the degree of compaction of a soil. Este trabalho apresenta uma nova metodologia para a determinação do grau de compactação (GC) por meio do uso do Dynamic Cone Penetrometer (DCP), ou mais comumente conhecido, Penetrômetro Sul-Africano. O DCP é um equipamento que vem sendo muito estudado em vários países, principalmente por ser um ensaio rápido e de baixo custo. Os estudos do DCP visam substituição do ensaio California Bearing Ratio (CBR), atualmente o principal ensaio utilizado para dimensionamento de pavimentos. Este trabalho, entretanto, resolveu focar na determinação de um valor estimado para o grau de compactação. Para o desenvolvimento deste trabalho obtiveram-se correlações entre os valores obtidos para o ensaio de compactação proctor e DCP, levando em conta à influência da umidade. Este trabalho também confirma a praticidade do equipamento devido o fato de ter conseguido se realizar vários ensaios DCP em campo. Com base nisso, conclui-se que o método proposto é simples e pode muito bem substituir o frasco de areia na estimativa do grau de compactação do solo. 2020-11-11T14:21:02Z 2020-11-11T14:21:02Z 2015-07-13 bachelorThesis SCHLOGEL, Caio Vinícius. Uso do DCP para avaliação do grau de compactação de um solo na Região Oeste de Curitiba-PR. 2015. 81 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia de Produção Civil) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2015. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/8294 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Graduação em Engenharia de Produção Civil UTFPR
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Schlogel, Caio Vinícius
Uso do DCP para avaliação do grau de compactação de um solo na região oeste de Curitiba-PR
description The purpose of this study was to develop a different method for assessing the degree of compaction (DC) based on the results of the Dynamic Cone Penetrometer (DCP). The DCP has been undergone studies for year in many countries, especially because the test procedure is considered to be easy, fast and inexpensive. The studies on the DCP try to correlate its results to the California Bearing Ratio (CBR) results, aiming the substitution of the CBR which is a worldwide known method for pavement designing. This project, though, focused on assessing the degree of compaction (DC) based on the correlations of penetration resistance, dry unit weight and moisture content of a soil. This study confirms how practical the methodology of the DCP test is, due to the fact that many test were done. The results achieved on this project shows that the method proposed is simple and the DCP can be used to assess the degree of compaction of a soil.
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