Inserção de tópicos de física moderna na realidade escolar do planalto norte catarinense
This study concerns a qualitative survey conducted in the city of Itaiópolis / SC, located in northern Santa Catarina plateau, whose objective was to develop and implement a Modern Physics and Contemporary teaching proposal for Secondary Education, based on the topics: Photoelectric Effect and exper...
Autor principal: | Abilino, Jonata Eduardo Dresseno |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/8857 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-8857 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-88572020-11-11T18:25:24Z Inserção de tópicos de física moderna na realidade escolar do planalto norte catarinense Abilino, Jonata Eduardo Dresseno Saavedra Filho, Nestor Cortez ., . ., . ., . Física - Estudo e ensino Abordagem interdisciplinar do conhecimento Tecnologia da informação - Projeto auxiliado por computador Physics - Study and teaching Interdisciplinary approach to knowledge Information technology - Computer-aided design CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA This study concerns a qualitative survey conducted in the city of Itaiópolis / SC, located in northern Santa Catarina plateau, whose objective was to develop and implement a Modern Physics and Contemporary teaching proposal for Secondary Education, based on the topics: Photoelectric Effect and experiment Double-slit, through ICT and experience at the State Primary School Virgil Lowland, answering the question: Is it feasible to enter the discussion in high school on the Modern and Contemporary Physics ICT-mediated and experiments, based on the effect of topical photoelectric and double-slit experiment in public schools? To consolidate research, data collection was done using audio recordings of instruments and a field diary. The evaluation and verification of the data were made via content analysis, from the audio transcript. Data collected during the survey provide indications that can be applied topics of Modern and Contemporary Physics in high school since the teacher implant a minimum teaching-learning methodology and use ICT in order to mediate the didactic transposition, thus facilitating student learning. The research also showed the importance of training of the teaching, so that it knows how to use it properly pedagogical tools, and finally also shows that it is feasible to apply the topics of FMC in school and its context, it should also be feasible to extrapolate results by applying the proposal to the rest of the public schools, except the minimum boundary conditions. O presente trabalho diz respeito a uma pesquisa qualitativa realizada na cidade de Itaiópolis/SC, localizada no planalto norte catarinense, cujo objetivo foi desenvolver e aplicar uma proposta de ensino de Física Moderna e Contemporânea para o Ensino Médio, com base nos tópicos: Efeito Fotoelétrico e Experimento Dupla-fenda, através de TIC e experimento na Escola Estadual Básica Virgílio Várzea, respondendo à pergunta: É viável a inserção da discussão no Ensino Médio sobre a Física Moderna e Contemporânea mediadas pelas TIC e experimentos, tendo por base os tópicos de efeito fotoelétrico e experimento dupla-fenda, em escolas públicas? Para consolidar a pesquisa, a coleta dos dados foi feita utilizando-se de instrumentos de gravações de áudio e um diário de campo. A apreciação e verificação dos dados foram feita via análise de conteúdo, a partir do áudio transcrito. Os dados coletados durante a pesquisa fornecem indicativos de que é possível aplicar tópicos de Física Moderna e Contemporânea no Ensino Médio, desde que o professor implante uma metodologia de ensino- aprendizagem mínima e use as TIC de forma a mediar à transposição didática, facilitando assim a aprendizagem dos alunos. A pesquisa também mostrou a importância da formação do docente, de modo que o mesmo saiba usar o ferramental pedagógico adequadamente, e por fim mostra também que se é viável aplicar os tópicos de FMC na escola e seu contexto, deve ser também viável extrapolar os resultados aplicando a proposta ao restante das escolas públicas, salvo as condições mínimas de contorno. 2020-11-11T18:25:24Z 2020-11-11T18:25:24Z 2015-07-08 bachelorThesis ABILINO, Jonata Eduardo Dresseno. Inserção de tópicos de física moderna na realidade escolar do planalto norte catarinense. 2015. 38 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2015. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/8857 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Departamento Acadêmico de Física Licenciatura em Física UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Física - Estudo e ensino Abordagem interdisciplinar do conhecimento Tecnologia da informação - Projeto auxiliado por computador Physics - Study and teaching Interdisciplinary approach to knowledge Information technology - Computer-aided design CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
spellingShingle |
Física - Estudo e ensino Abordagem interdisciplinar do conhecimento Tecnologia da informação - Projeto auxiliado por computador Physics - Study and teaching Interdisciplinary approach to knowledge Information technology - Computer-aided design CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA Abilino, Jonata Eduardo Dresseno Inserção de tópicos de física moderna na realidade escolar do planalto norte catarinense |
description |
This study concerns a qualitative survey conducted in the city of Itaiópolis / SC, located in northern Santa Catarina plateau, whose objective was to develop and implement a Modern Physics and Contemporary teaching proposal for Secondary Education, based on the topics: Photoelectric Effect and experiment Double-slit, through ICT and experience at the State Primary School Virgil Lowland, answering the question: Is it feasible to enter the discussion in high school on the Modern and Contemporary Physics ICT-mediated and experiments, based on the effect of topical photoelectric and double-slit experiment in public schools? To consolidate research, data collection was done using audio recordings of instruments and a field diary. The evaluation and verification of the data were made via content analysis, from the audio transcript. Data collected during the survey provide indications that can be applied topics of Modern and Contemporary Physics in high school since the teacher implant a minimum teaching-learning methodology and use ICT in order to mediate the didactic transposition, thus facilitating student learning. The research also showed the importance of training of the teaching, so that it knows how to use it properly pedagogical tools, and finally also shows that it is feasible to apply the topics of FMC in school and its context, it should also be feasible to extrapolate results by applying the proposal to the rest of the public schools, except the minimum boundary conditions. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Abilino, Jonata Eduardo Dresseno |
author_sort |
Abilino, Jonata Eduardo Dresseno |
title |
Inserção de tópicos de física moderna na realidade escolar do planalto norte catarinense |
title_short |
Inserção de tópicos de física moderna na realidade escolar do planalto norte catarinense |
title_full |
Inserção de tópicos de física moderna na realidade escolar do planalto norte catarinense |
title_fullStr |
Inserção de tópicos de física moderna na realidade escolar do planalto norte catarinense |
title_full_unstemmed |
Inserção de tópicos de física moderna na realidade escolar do planalto norte catarinense |
title_sort |
inserção de tópicos de física moderna na realidade escolar do planalto norte catarinense |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
ABILINO, Jonata Eduardo Dresseno. Inserção de tópicos de física moderna na realidade escolar do planalto norte catarinense. 2015. 38 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2015. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/8857 |
_version_ |
1805315581391405056 |
score |
10,814766 |