Turma da Mônica: caráter utilitário ou estético?
Although they are often considered subliterature, the Comics deal with philosophical, linguistic, artistic, ecological, scientific, and behavioral matters, among others, in addition to being a form of entertainment and also present an easy-to-understand language, enticing readers and providing them...
Autor principal: | Bocca, Sofia |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/8914 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-8914 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-89142020-11-11T18:34:38Z Turma da Mônica: caráter utilitário ou estético? Bocca, Sofia Matsuda, Alice Atsuko Literatura infanto-juvenil - Formação Histórias em quadrinhos Leitura - Desenvolvimento Juvenile literature - Training of Comic books, strips, etc Development reading Licenciatura em Letras Although they are often considered subliterature, the Comics deal with philosophical, linguistic, artistic, ecological, scientific, and behavioral matters, among others, in addition to being a form of entertainment and also present an easy-to-understand language, enticing readers and providing them with a pleasant reading. The Children's Literature, of which the comics are part, was not considered art for a long time due to its origin with educational intention, because of its utilitarian character - since its inception until today. However, despite its lack of prestige, readers are formed with it. Recognizing its importance, this work intends to show that, despite being an apparently carefree reading, the comics can aim much more than simply reading for pleasure. The work is grounded primarily in the works of Zilberman, Cademartori and Perrotti, referring to literature for children and to the concepts of utilitarianism and aesthetic discourse. Through the analysis of the approach of the topics presented in the Turma da Monica comic books, by Mauricio de Sousa, since its creation to the present day, it was possible to understand that its discourse is not simply utilitarian or aesthetic, but that Mauricio de Sousa makes use of what we named as “utilitarianism in the dark” when creating his stories. Finally, a possible activity with the comics in the classroom is suggested, following the Reception Method. Embora sejam frequentemente consideradas subliteratura, as Histórias em Quadrinhos abordam questões filosóficas, linguísticas, artísticas, ecológicas, científicas, comportamentais, entre outras, além de serem uma forma de entretenimento e apresentarem uma linguagem de fácil compreensão, seduzindo os leitores e proporcionando-lhes uma leitura prazerosa. A Literatura Infantil, da qual as HQs fazem parte, não foi considerada arte por muito tempo devido a sua origem com intuito pedagogizante, em virtude de seu caráter utilitário – presente desde seu surgimento até hoje. No entanto, apesar de seu desprestígio, é com ela que se forma leitores. Reconhecendo a importância da mesma, esse Trabalho de Conclusão de Curso pretende mostrar que, apesar de ser uma leitura aparentemente despreocupada, as HQs podem objetivar muito mais do que a simples leitura por prazer. O trabalho está embasado, principalmente, nas obras de Zilberman, Cademartori e Perrotti, referentes à Literatura destinada ao público infantil e aos conceitos de discurso utilitário e estético. Por meio da análise da abordagem dos temas apresentados nos gibis da Turma da Mônica, de Mauricio de Sousa, desde sua criação até os dias de hoje, foi possível entender que seu discurso não tem caráter utilitário ou estético, simplesmente, mas que Mauricio de Sousa se utiliza do que nomeamos de um “utilitarismo às escuras” ao criar suas histórias. Por fim, é sugerido um possível trabalho com os quadrinhos em sala de aula, seguindo o Método Recepcional. 2020-11-11T18:34:38Z 2020-11-11T18:34:38Z 2015-02-11 bachelorThesis BOCCA, Sofia. Turma da Mônica: caráter utilitário ou estético?. 2015. 71 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2015. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/8914 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Departamento Acadêmico de Comunicação e Expressão; Departamento Acadêmico de Línguas Estrangeiras Modernas |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Literatura infanto-juvenil - Formação Histórias em quadrinhos Leitura - Desenvolvimento Juvenile literature - Training of Comic books, strips, etc Development reading Licenciatura em Letras |
spellingShingle |
Literatura infanto-juvenil - Formação Histórias em quadrinhos Leitura - Desenvolvimento Juvenile literature - Training of Comic books, strips, etc Development reading Licenciatura em Letras Bocca, Sofia Turma da Mônica: caráter utilitário ou estético? |
description |
Although they are often considered subliterature, the Comics deal with philosophical, linguistic, artistic, ecological, scientific, and behavioral matters, among others, in addition to being a form of entertainment and also present an easy-to-understand language, enticing readers and providing them with a pleasant reading. The Children's Literature, of which the comics are part, was not considered art for a long time due to its origin with educational intention, because of its utilitarian character - since its inception until today. However, despite its lack of prestige, readers are formed with it. Recognizing its importance, this work intends to show that, despite being an apparently carefree reading, the comics can aim much more than simply reading for pleasure. The work is grounded primarily in the works of Zilberman, Cademartori and Perrotti, referring to literature for children and to the concepts of utilitarianism and aesthetic discourse. Through the analysis of the approach of the topics presented in the Turma da Monica comic books, by Mauricio de Sousa, since its creation to the present day, it was possible to understand that its discourse is not simply utilitarian or aesthetic, but that Mauricio de Sousa makes use of what we named as “utilitarianism in the dark” when creating his stories. Finally, a possible activity with the comics in the classroom is suggested, following the Reception Method. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Bocca, Sofia |
author_sort |
Bocca, Sofia |
title |
Turma da Mônica: caráter utilitário ou estético? |
title_short |
Turma da Mônica: caráter utilitário ou estético? |
title_full |
Turma da Mônica: caráter utilitário ou estético? |
title_fullStr |
Turma da Mônica: caráter utilitário ou estético? |
title_full_unstemmed |
Turma da Mônica: caráter utilitário ou estético? |
title_sort |
turma da mônica: caráter utilitário ou estético? |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
BOCCA, Sofia. Turma da Mônica: caráter utilitário ou estético?. 2015. 71 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2015. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/8914 |
_version_ |
1805302457313525760 |
score |
10,814766 |