Turma da Mônica: caráter utilitário ou estético?

Although they are often considered subliterature, the Comics deal with philosophical, linguistic, artistic, ecological, scientific, and behavioral matters, among others, in addition to being a form of entertainment and also present an easy-to-understand language, enticing readers and providing them...

ver descrição completa

Autor principal: Bocca, Sofia
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/8914
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-8914
recordtype dspace
spelling riut-1-89142020-11-11T18:34:38Z Turma da Mônica: caráter utilitário ou estético? Bocca, Sofia Matsuda, Alice Atsuko Literatura infanto-juvenil - Formação Histórias em quadrinhos Leitura - Desenvolvimento Juvenile literature - Training of Comic books, strips, etc Development reading Licenciatura em Letras Although they are often considered subliterature, the Comics deal with philosophical, linguistic, artistic, ecological, scientific, and behavioral matters, among others, in addition to being a form of entertainment and also present an easy-to-understand language, enticing readers and providing them with a pleasant reading. The Children's Literature, of which the comics are part, was not considered art for a long time due to its origin with educational intention, because of its utilitarian character - since its inception until today. However, despite its lack of prestige, readers are formed with it. Recognizing its importance, this work intends to show that, despite being an apparently carefree reading, the comics can aim much more than simply reading for pleasure. The work is grounded primarily in the works of Zilberman, Cademartori and Perrotti, referring to literature for children and to the concepts of utilitarianism and aesthetic discourse. Through the analysis of the approach of the topics presented in the Turma da Monica comic books, by Mauricio de Sousa, since its creation to the present day, it was possible to understand that its discourse is not simply utilitarian or aesthetic, but that Mauricio de Sousa makes use of what we named as “utilitarianism in the dark” when creating his stories. Finally, a possible activity with the comics in the classroom is suggested, following the Reception Method. Embora sejam frequentemente consideradas subliteratura, as Histórias em Quadrinhos abordam questões filosóficas, linguísticas, artísticas, ecológicas, científicas, comportamentais, entre outras, além de serem uma forma de entretenimento e apresentarem uma linguagem de fácil compreensão, seduzindo os leitores e proporcionando-lhes uma leitura prazerosa. A Literatura Infantil, da qual as HQs fazem parte, não foi considerada arte por muito tempo devido a sua origem com intuito pedagogizante, em virtude de seu caráter utilitário – presente desde seu surgimento até hoje. No entanto, apesar de seu desprestígio, é com ela que se forma leitores. Reconhecendo a importância da mesma, esse Trabalho de Conclusão de Curso pretende mostrar que, apesar de ser uma leitura aparentemente despreocupada, as HQs podem objetivar muito mais do que a simples leitura por prazer. O trabalho está embasado, principalmente, nas obras de Zilberman, Cademartori e Perrotti, referentes à Literatura destinada ao público infantil e aos conceitos de discurso utilitário e estético. Por meio da análise da abordagem dos temas apresentados nos gibis da Turma da Mônica, de Mauricio de Sousa, desde sua criação até os dias de hoje, foi possível entender que seu discurso não tem caráter utilitário ou estético, simplesmente, mas que Mauricio de Sousa se utiliza do que nomeamos de um “utilitarismo às escuras” ao criar suas histórias. Por fim, é sugerido um possível trabalho com os quadrinhos em sala de aula, seguindo o Método Recepcional. 2020-11-11T18:34:38Z 2020-11-11T18:34:38Z 2015-02-11 bachelorThesis BOCCA, Sofia. Turma da Mônica: caráter utilitário ou estético?. 2015. 71 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2015. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/8914 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Departamento Acadêmico de Comunicação e Expressão; Departamento Acadêmico de Línguas Estrangeiras Modernas
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Literatura infanto-juvenil - Formação
Histórias em quadrinhos
Leitura - Desenvolvimento
Juvenile literature - Training of
Comic books, strips, etc
Development reading
Licenciatura em Letras
spellingShingle Literatura infanto-juvenil - Formação
Histórias em quadrinhos
Leitura - Desenvolvimento
Juvenile literature - Training of
Comic books, strips, etc
Development reading
Licenciatura em Letras
Bocca, Sofia
Turma da Mônica: caráter utilitário ou estético?
description Although they are often considered subliterature, the Comics deal with philosophical, linguistic, artistic, ecological, scientific, and behavioral matters, among others, in addition to being a form of entertainment and also present an easy-to-understand language, enticing readers and providing them with a pleasant reading. The Children's Literature, of which the comics are part, was not considered art for a long time due to its origin with educational intention, because of its utilitarian character - since its inception until today. However, despite its lack of prestige, readers are formed with it. Recognizing its importance, this work intends to show that, despite being an apparently carefree reading, the comics can aim much more than simply reading for pleasure. The work is grounded primarily in the works of Zilberman, Cademartori and Perrotti, referring to literature for children and to the concepts of utilitarianism and aesthetic discourse. Through the analysis of the approach of the topics presented in the Turma da Monica comic books, by Mauricio de Sousa, since its creation to the present day, it was possible to understand that its discourse is not simply utilitarian or aesthetic, but that Mauricio de Sousa makes use of what we named as “utilitarianism in the dark” when creating his stories. Finally, a possible activity with the comics in the classroom is suggested, following the Reception Method.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Bocca, Sofia
author_sort Bocca, Sofia
title Turma da Mônica: caráter utilitário ou estético?
title_short Turma da Mônica: caráter utilitário ou estético?
title_full Turma da Mônica: caráter utilitário ou estético?
title_fullStr Turma da Mônica: caráter utilitário ou estético?
title_full_unstemmed Turma da Mônica: caráter utilitário ou estético?
title_sort turma da mônica: caráter utilitário ou estético?
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation BOCCA, Sofia. Turma da Mônica: caráter utilitário ou estético?. 2015. 71 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2015.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/8914
_version_ 1805302457313525760
score 10,814766