Formação do leitor literário contemporâneo: entre o método recepcional e a perspectiva rizomática
The present work aimed to corroborate the topic of reader training, using the Recepcional method of literature teaching formulated by teachers Bordini and Aguiar (1993), adding it to the rhizome concept, proposed by philosophers Deleuze and Guattarri (1995) and later shifted to the axis of Brazilian...
Autor principal: | Lenhardt, Gabriela Ceccon |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/8932 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-8932 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-89322020-11-11T18:35:10Z Formação do leitor literário contemporâneo: entre o método recepcional e a perspectiva rizomática Formation of the contemporary reader: between Recepcional method and rhizomatic perspective Lenhardt, Gabriela Ceccon Sales, Cristiano de Matsuda, Alice Atsuko Matsuda, Alice Atsuko Polese, Edna da Silva Sales, Cristiano de Leitores - Reação crítica Ensino - Metodologia Estética na literatura Ciberespaço Reader-response criticism Teaching - Methodology Aesthetics in literature Cyberspace CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES The present work aimed to corroborate the topic of reader training, using the Recepcional method of literature teaching formulated by teachers Bordini and Aguiar (1993), adding it to the rhizome concept, proposed by philosophers Deleuze and Guattarri (1995) and later shifted to the axis of Brazilian education, by Professor Silvio Gallo (2008). This update method stemmed from the need to adapt a form of teaching and literary reader training that matches the nuances and dynamics of current students, who spend most of their time in cyberspace. This research was constituted of three main stages: theoretical discussions in order to seek the most appropriate design for the improvement of the existing method - the method Recepcional; structuring and implementation of a teaching proposal, added to these new theories, in order to demonstrate the effectiveness of improvement proposed the method, from the characterization of users in a group defined by Santaella (2004), to the design of rhizome education added to Recepcional method; and, finally, the discussion of teaching implemented sequence and its inefficiencies, possible modifications and advances made. Este trabalho teve como objetivo corroborar com o tema da formação do leitor, empregando o Método Recepcional de ensino de literatura, formulado pelas professoras Bordini e Aguiar (1993), somando-o à concepção rizomática, proposta pelos filósofos Deleuze e Guattarri (1995) e, posteriormente, deslocada para o eixo da educação brasileira, pelo professor Silvio Gallo (2008). Tal atualização do método partiu da necessidade de adaptar uma forma de ensino e formação de leitor literário que corresponda com as nuances e dinâmica dos atuais estudantes, que passam a maior parte de seu tempo em ciberespaços. Esta pesquisa constituiu-se de três principais momentos: discussões teóricas a fim de buscar a concepção mais adequada para o aprimoramento do método já existente – o Método Recepcional; a estruturação e aplicação de uma proposta de ensino, somado a essas novas teorias, a fim de atestar a eficácia desse aprimoramento proposto ao método, desde a caracterização dos usuários em uma turma, definida por Santaella (2004), até a concepção de ensino rizomático somado ao método Recepcional; e, por fim, a discussão da sequência de ensino posta em prática, bem como suas ineficiências, possíveis modificações e os avanços conquistados. 2020-11-11T18:35:10Z 2020-11-11T18:35:10Z 2016-11-30 bachelorThesis LENHARDT. Gabriela Ceccon. Formação do leitor contemporâneo: entre o método recepcional e a perspectiva rizomática. 2016. 58 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras Português/Inglês) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campus Curitiba, Curitiba, 2016. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/8932 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Licenciatura em Letras Português/Inglês UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Leitores - Reação crítica Ensino - Metodologia Estética na literatura Ciberespaço Reader-response criticism Teaching - Methodology Aesthetics in literature Cyberspace CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
spellingShingle |
Leitores - Reação crítica Ensino - Metodologia Estética na literatura Ciberespaço Reader-response criticism Teaching - Methodology Aesthetics in literature Cyberspace CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Lenhardt, Gabriela Ceccon Formação do leitor literário contemporâneo: entre o método recepcional e a perspectiva rizomática |
description |
The present work aimed to corroborate the topic of reader training, using the Recepcional method of literature teaching formulated by teachers Bordini and Aguiar (1993), adding it to the rhizome concept, proposed by philosophers Deleuze and Guattarri (1995) and later shifted to the axis of Brazilian education, by Professor Silvio Gallo (2008). This update method stemmed from the need to adapt a form of teaching and literary reader training that matches the nuances and dynamics of current students, who spend most of their time in cyberspace. This research was constituted of three main stages: theoretical discussions in order to seek the most appropriate design for the improvement of the existing method - the method Recepcional; structuring and implementation of a teaching proposal, added to these new theories, in order to demonstrate the effectiveness of improvement proposed the method, from the characterization of users in a group defined by Santaella (2004), to the design of rhizome education added to Recepcional method; and, finally, the discussion of teaching implemented sequence and its inefficiencies, possible modifications and advances made. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Lenhardt, Gabriela Ceccon |
author_sort |
Lenhardt, Gabriela Ceccon |
title |
Formação do leitor literário contemporâneo: entre o método recepcional e a perspectiva rizomática |
title_short |
Formação do leitor literário contemporâneo: entre o método recepcional e a perspectiva rizomática |
title_full |
Formação do leitor literário contemporâneo: entre o método recepcional e a perspectiva rizomática |
title_fullStr |
Formação do leitor literário contemporâneo: entre o método recepcional e a perspectiva rizomática |
title_full_unstemmed |
Formação do leitor literário contemporâneo: entre o método recepcional e a perspectiva rizomática |
title_sort |
formação do leitor literário contemporâneo: entre o método recepcional e a perspectiva rizomática |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
LENHARDT. Gabriela Ceccon. Formação do leitor contemporâneo: entre o método recepcional e a perspectiva rizomática. 2016. 58 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras Português/Inglês) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campus Curitiba, Curitiba, 2016. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/8932 |
_version_ |
1703206471650508800 |
score |
10,966579 |