Matemática para cegos: uma possibilidade no ensino de polinômios

This research aims to recognize the capacities and limitations of the teacher's action having as objective the allocation of concepts of polynomials by blind students in the regular classroom. To do so, it presents a legislative history on the subject and discussions about the role of the teach...

ver descrição completa

Autor principal: Dias, Camila Ehrat
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/9030
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-9030
recordtype dspace
spelling riut-1-90302020-11-11T18:55:10Z Matemática para cegos: uma possibilidade no ensino de polinômios Mathematics for the blind: a possibility in teaching polynomials Dias, Camila Ehrat Panossian, Maria Lucia Panossian, Maria Lucia Mocrosky, Luciane Ferreira Banin, Edna Sakon Estephan, Violeta Maria Polinômios Deficientes visuais Álgebra Matemática Polynomials People with visual disabilities Algebra Mathematics CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM This research aims to recognize the capacities and limitations of the teacher's action having as objective the allocation of concepts of polynomials by blind students in the regular classroom. To do so, it presents a legislative history on the subject and discussions about the role of the teacher in relation to inclusion classrooms. Unusual methods, instruments of communication and writing are presented, all of them can be used by visually impaired people. There are also different concrete materials currently commercialized that are used in the teachinglearning process of certain mathematical contents and they can be used with blind students. We present some teachers’ reports regarding the work with manageable materials in the teaching process of blind students, they were registered by means of works and researches of the area and also a report by the undergraduate student about the organization of the education of notions of statistics for visually impaired people put into a regular classroom. This work is accomplished by describing the elaboration and analysis of a teaching sequence for the development of algebraic notions related to polynomials, as well as their operations, using a specially-made material for this stage. This research highlights the need to understand the characteristics of visually impaired students, the use of instruments that enhance their learning, as well as the role of the teacher in relation to the organization of teaching, particularly in the knowledge of the teacher about the material in use and the didactic with the class. Esta pesquisa tem como objetivo reconhecer as potencialidades e limitações de ação do professor visando à apropriação de noções de polinômios por estudantes cegos em sala de aula regular. Para tanto, apresenta um histórico legislativo a respeito do tema e discussões sobre o papel do professor frente a turmas de inclusão. São apresentados diferentes modos e instrumentos de comunicação e escrita que podem ser utilizados por pessoas com deficiência visual. Apresentam-se ainda diferentes materiais concretos comercializados atualmente que são utilizados no ensinoaprendizagem de determinados conteúdos matemáticos e que podem ser utilizados também com alunos cegos. São apresentados relatos de professores referentes ao trabalho com materiais manipuláveis no ensino de educandos cegos, registrados por meios de trabalhos e pesquisas da área e também um relato da própria licencianda na organização do ensino de noções de estatística para deficientes visuais inseridos em sala de aula regular. Este trabalho é concretizado com a descrição da elaboração e análise de uma sequência de ensino para o desenvolvimento de noções algébricas relacionadas a polinômios, bem como suas operações, utilizando um material especialmente criado para esta etapa. Desta forma, destaca-se neste trabalho de conclusão de curso a necessidade de compreensão das características dos alunos cegos, bem como de instrumentos que potencializem sua aprendizagem, e também o papel do professor em relação à organização do ensino, no que se refere ao conhecimento específico, o material utilizado e a dinâmica com a turma. 2020-11-11T18:55:10Z 2020-11-11T18:55:10Z 2017-06-27 bachelorThesis DIAS, Camilla Ehrat. Matemática para cegos uma possibilidade no ensino de polinômios. 2017. 111 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2017. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/9030 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Licenciatura em Matemática UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Polinômios
Deficientes visuais
Álgebra
Matemática
Polynomials
People with visual disabilities
Algebra
Mathematics
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
spellingShingle Polinômios
Deficientes visuais
Álgebra
Matemática
Polynomials
People with visual disabilities
Algebra
Mathematics
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
Dias, Camila Ehrat
Matemática para cegos: uma possibilidade no ensino de polinômios
description This research aims to recognize the capacities and limitations of the teacher's action having as objective the allocation of concepts of polynomials by blind students in the regular classroom. To do so, it presents a legislative history on the subject and discussions about the role of the teacher in relation to inclusion classrooms. Unusual methods, instruments of communication and writing are presented, all of them can be used by visually impaired people. There are also different concrete materials currently commercialized that are used in the teachinglearning process of certain mathematical contents and they can be used with blind students. We present some teachers’ reports regarding the work with manageable materials in the teaching process of blind students, they were registered by means of works and researches of the area and also a report by the undergraduate student about the organization of the education of notions of statistics for visually impaired people put into a regular classroom. This work is accomplished by describing the elaboration and analysis of a teaching sequence for the development of algebraic notions related to polynomials, as well as their operations, using a specially-made material for this stage. This research highlights the need to understand the characteristics of visually impaired students, the use of instruments that enhance their learning, as well as the role of the teacher in relation to the organization of teaching, particularly in the knowledge of the teacher about the material in use and the didactic with the class.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Dias, Camila Ehrat
author_sort Dias, Camila Ehrat
title Matemática para cegos: uma possibilidade no ensino de polinômios
title_short Matemática para cegos: uma possibilidade no ensino de polinômios
title_full Matemática para cegos: uma possibilidade no ensino de polinômios
title_fullStr Matemática para cegos: uma possibilidade no ensino de polinômios
title_full_unstemmed Matemática para cegos: uma possibilidade no ensino de polinômios
title_sort matemática para cegos: uma possibilidade no ensino de polinômios
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation DIAS, Camilla Ehrat. Matemática para cegos uma possibilidade no ensino de polinômios. 2017. 111 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2017.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/9030
_version_ 1805307998260690944
score 10,814766