Entre Portas: construção cenográfica para filme curta-metragem

It presents the production design in cinema as a construction tool of cinematic storytelling, adding layers of meaning to the story, having the main element of creating the scenario. The set design has evolved along with the movies and persue to contextualize the spectator inside the universe of the...

ver descrição completa

Autor principal: Skrobot, Larissa Latoh
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/9450
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-9450
recordtype dspace
spelling riut-1-94502020-11-12T13:13:07Z Entre Portas: construção cenográfica para filme curta-metragem Skrobot, Larissa Latoh Graça, Rodrigo André da Costa Cinema - Cenografia e cenários Cinema Projeto de produto Motion pictures - Setting and scenary Motion pictures Product design Tecnologia em Design de Móveis It presents the production design in cinema as a construction tool of cinematic storytelling, adding layers of meaning to the story, having the main element of creating the scenario. The set design has evolved along with the movies and persue to contextualize the spectator inside the universe of the film, besides featuring the characters who reside in it. This subject comes up because since de beginning of cinema it is possible to notice the concern about the involvement of the audience with the film, when the scenery began to play an important role as a narrative tool. It demands to establish the relevance of the production design and scenography throughout movie history by selecting some films to assay how their sets influence the cinematic storytelling. As an application of the concepts developed it was designed the sets for the short film "Entre Portas" from the establishment of a working methodology for production design, listing the consecutive stages of development and the elements of scenographic composition. O presente trabalho aborda o design de produção no cinema como elemento de construção do discurso fílmico, acrescentando camadas de significação a narrativa, tendo como principal elemento de criação o cenário. A cenografia evoluiu juntamente com o cinema e busca situar o espectador dentro do universo do filme, além de caracterizar os personagens que o habitam. Este tema vem à tona, pois desde os primórdios do cinema é possível notar preocupação com o envolvimento do espectador com o filme, onde a cenografia passou a desempenhar papel importante na construção narrativa. Procura-se estabelecer a relevância do design de produção e da cenografia ao longo da história do cinema elegendo alguns filmes para análise de como seus cenários influenciam na narrativa fílmica. Como aplicação dos conceitos desenvolvidos criou-se a cenografia para o filme curta-metragem “Entre Portas” a partir do estabelecimento de uma metodologia de trabalho para o designer de produção, elencando-se as etapas consecutivas de desenvolvimento a serem cumpridas e os elementos de composição cenográfica. 2020-11-12T13:13:07Z 2020-11-12T13:13:07Z 2013-04-10 bachelorThesis SKROBOT, Larissa Latoh. Entre Portas: construção cenográfica para filme curta-metragem. 2013. 66 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2013. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/9450 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Departamento Acadêmico de Desenho Industrial
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Cinema - Cenografia e cenários
Cinema
Projeto de produto
Motion pictures - Setting and scenary
Motion pictures
Product design
Tecnologia em Design de Móveis
spellingShingle Cinema - Cenografia e cenários
Cinema
Projeto de produto
Motion pictures - Setting and scenary
Motion pictures
Product design
Tecnologia em Design de Móveis
Skrobot, Larissa Latoh
Entre Portas: construção cenográfica para filme curta-metragem
description It presents the production design in cinema as a construction tool of cinematic storytelling, adding layers of meaning to the story, having the main element of creating the scenario. The set design has evolved along with the movies and persue to contextualize the spectator inside the universe of the film, besides featuring the characters who reside in it. This subject comes up because since de beginning of cinema it is possible to notice the concern about the involvement of the audience with the film, when the scenery began to play an important role as a narrative tool. It demands to establish the relevance of the production design and scenography throughout movie history by selecting some films to assay how their sets influence the cinematic storytelling. As an application of the concepts developed it was designed the sets for the short film "Entre Portas" from the establishment of a working methodology for production design, listing the consecutive stages of development and the elements of scenographic composition.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Skrobot, Larissa Latoh
author_sort Skrobot, Larissa Latoh
title Entre Portas: construção cenográfica para filme curta-metragem
title_short Entre Portas: construção cenográfica para filme curta-metragem
title_full Entre Portas: construção cenográfica para filme curta-metragem
title_fullStr Entre Portas: construção cenográfica para filme curta-metragem
title_full_unstemmed Entre Portas: construção cenográfica para filme curta-metragem
title_sort entre portas: construção cenográfica para filme curta-metragem
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation SKROBOT, Larissa Latoh. Entre Portas: construção cenográfica para filme curta-metragem. 2013. 66 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2013.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/9450
_version_ 1805308029260791808
score 10,814766