Os jogos educativos como ferramenta de aprendizagem enfatizando a educação ambiental no ensino de ciências

This research aims to analyze the educational games as a proposed research practice, and assess learning through this instrument in Science Teaching, on the cross-cutting theme Environment, emphasizing the Environmental Education in Elementary Education. Evidence Environmental Education, considering...

ver descrição completa

Autor principal: Chefer, Sonia Mara
Formato: Dissertação
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2014
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/960
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-960
recordtype dspace
spelling riut-1-9602015-03-07T06:18:17Z Os jogos educativos como ferramenta de aprendizagem enfatizando a educação ambiental no ensino de ciências Chefer, Sonia Mara Procopiak, Leticia Knechtel Ciência - Estudo e ensino Tecnologia ambiental Jogos educativos Educação ambiental Aprendizagem Psicologia educacional Prática de ensino Science - Study and teaching Green technology Educational games Environmental education Learning Educational psychology Student teaching This research aims to analyze the educational games as a proposed research practice, and assess learning through this instrument in Science Teaching, on the cross-cutting theme Environment, emphasizing the Environmental Education in Elementary Education. Evidence Environmental Education, considering the significant learning, with specific emphasis on the use of educational games. Discusses the teaching of science in Brazil, Environmental Education, the Educational Games, Meaningful Learning, based on the literature relevant to the topic. The research covers a population of 65 students. To collect the data we used questionnaires with open and closed questions for survey of students' prior knowledge (pretest) and posttest. Presents results on the use of educational games in methodological routing significantly in the teaching and learning of Science to facilitate understanding of the content in a motivating and fun way. Demonstrates that the educational game constitutes an important aid for curriculum work for his motivational, challenging and constructive character; can be inserted in the disciplinary planning and used as a pedagogical proposal, it enabled a substantial and relaxed environment with evidence of significant learning. The proposed use of educational games in teaching Science and Environmental Education is formalized based on the findings of the entertaining features of teaching that has produced the material. Thus, the teacher can provide a resource that enables call the student's attention, sharpening the curiosity to seek new knowledge about the environment in which he lives. As a final product of this research, structured on a Didactic Unit, with an ordered set of activities, structured and articulated, aiming to help the science teacher in their pedagogical activities during the school year. Esta pesquisa tem como objetivo analisar os jogos educativos como proposta de prática investigativa, bem como avaliar a aprendizagem por meio desse instrumento no Ensino de Ciências, sobre o tema transversal Meio Ambiente, enfatizando a Educação Ambiental no Ensino Fundamental. Evidencia a Educação Ambiental, considerando a aprendizagem significativa, com destaque específico para a utilização de jogos educativos. Discute o Ensino de Ciências no Brasil, a Educação Ambiental, os Jogos Educativos, a Aprendizagem Significativa, com base na literatura pertinente ao tema. A pesquisa abrange uma população de 65 alunos. Para a coleta dos dados utilizou-se de questionários com questões abertas e fechadas para levantamento dos conhecimentos prévios dos alunos (pré-teste) e pós-teste. Apresenta resultados sobre a utilização de jogos didáticos no encaminhamento metodológico, de forma significativa no processo de ensino aprendizagem de Ciências e que facilitem a compreensão do conteúdo de forma motivadora e divertida. Demonstra que o jogo educativo constitui-se em um importante auxílio para o trabalho curricular por seu caráter motivacional, desafiador e construtivo; pode ser inserido no planejamento disciplinar e utilizado como proposta pedagógica, pois possibilitou um ambiente educativo e descontraído com evidências de aprendizagem significativa. A proposta da utilização dos jogos educativos no ensino de Ciências e Educação Ambiental se formaliza a partir da constatação das características lúdicas de ensino que o material produzido possui. Dessa maneira, podem proporcionar ao professor um recurso que possibilita chamar a atenção do aluno, aguçando a curiosidade em buscar novos conhecimentos sobre o ambiente em que vive. Como produto final desta pesquisa, estruturou-se uma Unidade Didática, com um conjunto ordenado de atividades, estruturadas e articuladas, visando auxiliar o professor de Ciências em sua ação pedagógica durante o ano letivo. 2014-11-05T16:24:18Z 2014-11-05T16:24:18Z 2014-07-29 masterThesis CHEFER, Sonia Mara. Os jogos educativos como ferramenta de aprendizagem enfatizando a educação ambiental no ensino de ciências. 2014. 176 f. Dissertação (Mestrado em Formação Científica Educacional e Tecnológica) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/960 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Ciência - Estudo e ensino
Tecnologia ambiental
Jogos educativos
Educação ambiental
Aprendizagem
Psicologia educacional
Prática de ensino
Science - Study and teaching
Green technology
Educational games
Environmental education
Learning
Educational psychology
Student teaching
spellingShingle Ciência - Estudo e ensino
Tecnologia ambiental
Jogos educativos
Educação ambiental
Aprendizagem
Psicologia educacional
Prática de ensino
Science - Study and teaching
Green technology
Educational games
Environmental education
Learning
Educational psychology
Student teaching
Chefer, Sonia Mara
Os jogos educativos como ferramenta de aprendizagem enfatizando a educação ambiental no ensino de ciências
description This research aims to analyze the educational games as a proposed research practice, and assess learning through this instrument in Science Teaching, on the cross-cutting theme Environment, emphasizing the Environmental Education in Elementary Education. Evidence Environmental Education, considering the significant learning, with specific emphasis on the use of educational games. Discusses the teaching of science in Brazil, Environmental Education, the Educational Games, Meaningful Learning, based on the literature relevant to the topic. The research covers a population of 65 students. To collect the data we used questionnaires with open and closed questions for survey of students' prior knowledge (pretest) and posttest. Presents results on the use of educational games in methodological routing significantly in the teaching and learning of Science to facilitate understanding of the content in a motivating and fun way. Demonstrates that the educational game constitutes an important aid for curriculum work for his motivational, challenging and constructive character; can be inserted in the disciplinary planning and used as a pedagogical proposal, it enabled a substantial and relaxed environment with evidence of significant learning. The proposed use of educational games in teaching Science and Environmental Education is formalized based on the findings of the entertaining features of teaching that has produced the material. Thus, the teacher can provide a resource that enables call the student's attention, sharpening the curiosity to seek new knowledge about the environment in which he lives. As a final product of this research, structured on a Didactic Unit, with an ordered set of activities, structured and articulated, aiming to help the science teacher in their pedagogical activities during the school year.
format Dissertação
author Chefer, Sonia Mara
author_sort Chefer, Sonia Mara
title Os jogos educativos como ferramenta de aprendizagem enfatizando a educação ambiental no ensino de ciências
title_short Os jogos educativos como ferramenta de aprendizagem enfatizando a educação ambiental no ensino de ciências
title_full Os jogos educativos como ferramenta de aprendizagem enfatizando a educação ambiental no ensino de ciências
title_fullStr Os jogos educativos como ferramenta de aprendizagem enfatizando a educação ambiental no ensino de ciências
title_full_unstemmed Os jogos educativos como ferramenta de aprendizagem enfatizando a educação ambiental no ensino de ciências
title_sort os jogos educativos como ferramenta de aprendizagem enfatizando a educação ambiental no ensino de ciências
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2014
citation CHEFER, Sonia Mara. Os jogos educativos como ferramenta de aprendizagem enfatizando a educação ambiental no ensino de ciências. 2014. 176 f. Dissertação (Mestrado em Formação Científica Educacional e Tecnológica) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2014.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/960
_version_ 1805317324740231168
score 10,814766