Estudo e simulação de controle de torque em sistemas servoacionados

The present study proposes to demonstrate how the torque control is performed in servomotors in order to assist in the development of a servo driven system. Literature review was collected on topics of interest to the development of the study. Mathematical modeling of permanent-magnet synchronous se...

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Principais autores: Gouveia, Danilo Carvalho de, Andrade, Fabricio de, Baltazar, Phellype Maximino
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/9952
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spelling riut-1-99522020-11-12T17:00:23Z Estudo e simulação de controle de torque em sistemas servoacionados Gouveia, Danilo Carvalho de Andrade, Fabricio de Baltazar, Phellype Maximino Santos, Winderson Eugenio dos Servomecanismos Controladores PID Controle automático Servomechanisms PID controllers Automatic control Engenharia Elétrica The present study proposes to demonstrate how the torque control is performed in servomotors in order to assist in the development of a servo driven system. Literature review was collected on topics of interest to the development of the study. Mathematical modeling of permanent-magnet synchronous servomotor was demonstrated from the model of a conventional synchronous motor, in order to parameterize the system and support the simulation of servomotor in LabVIEW. Were obtained physical characteristics of the real servomotor for the equivalent simulation. Laboratory tests were performed with programming in Ladder, to assign the PID control of the servo controller, together with virtual instrumentation in LabVIEW, for assigning the operating parameters for the purpose to collect the results from different forms of control performed. These parameters were implemented in the simulation and comparisons were duly commented. Through the analysis and study of the servomotor to be used in the servo driven system, we could learn its characteristics, behavior and the limitations that it offers. O presente estudo propõe demonstrar como é realizado o controle de torque em servomotores com a finalidade de auxiliar no desenvolvimento de um sistema servoacionado. Foi realizada uma revisão bibliográfica dos assuntos de interesse ao desenvolvimento do estudo. A modelagem matemática de um servomotor síncrono de ímãs permanentes é demonstrada a partir do modelo de um motor síncrono convencional, com o objetivo de parametrizar o sistema e fundamentar a simulação do servomotor em LabVIEW. Foram obtidas as características físicas do servomotor real para a simulação equivalente do mesmo. Testes em laboratório foram realizados com programação em Ladder, para atribuir o controle PID do servoconversor, em conjunto com a instrumentação virtual em LabVIEW, para atribuir os parâmetros de funcionamento, com a finalidade de recolher resultados a partir de formas diferentes de controle realizadas. Estes parâmetros foram implementados na simulação e as comparações foram devidamente comentadas. Através das análises e estudo do servomotor a ser utilizado no sistema servoacionado pôde-se conhecer suas características, comportamento e as limitações que ele oferece. 2020-11-12T17:00:22Z 2020-11-12T17:00:22Z 2013-04-10 bachelorThesis GOUVEIA, Danilo Carvalho de; ANDRADE, Fabricio de; BALTAZAR, Phellype Maximino. Estudo e simulação de controle de torque em sistemas servoacionados. 2013. 113 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2013. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/9952 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Departamento Acadêmico de Eletrotécnica
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
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topic Servomecanismos
Controladores PID
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Engenharia Elétrica
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Gouveia, Danilo Carvalho de
Andrade, Fabricio de
Baltazar, Phellype Maximino
Estudo e simulação de controle de torque em sistemas servoacionados
description The present study proposes to demonstrate how the torque control is performed in servomotors in order to assist in the development of a servo driven system. Literature review was collected on topics of interest to the development of the study. Mathematical modeling of permanent-magnet synchronous servomotor was demonstrated from the model of a conventional synchronous motor, in order to parameterize the system and support the simulation of servomotor in LabVIEW. Were obtained physical characteristics of the real servomotor for the equivalent simulation. Laboratory tests were performed with programming in Ladder, to assign the PID control of the servo controller, together with virtual instrumentation in LabVIEW, for assigning the operating parameters for the purpose to collect the results from different forms of control performed. These parameters were implemented in the simulation and comparisons were duly commented. Through the analysis and study of the servomotor to be used in the servo driven system, we could learn its characteristics, behavior and the limitations that it offers.
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