Ensino de eletroquímica sob a proposta CTSA na formação docente

The CTSA perspective is an approach that needs to interrelate scientific contents whit science, technology, society and environment as, for example, questions related to technological advances (example: computers, cell phones, electronic devices) that can impact on society and the environment. There...

ver descrição completa

Autor principal: Mendes, Michel
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/12348
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-12348
recordtype dspace
spelling riut-1-123482020-11-16T11:59:00Z Ensino de eletroquímica sob a proposta CTSA na formação docente Teaching of electrochemistry under the CTSA proposal in teacher formation Mendes, Michel Figueiredo, Márcia Camilo Gresczysczyn, Marcella Cristyanne Comar Figueiredo, Márcia Camilo Gresczysczyn, Marcella Cristyanne Comar Lima, João Paulo Camargo de Eletroquímica - Estudo e ensino Pensamento crítico Percepção Professores - Formação Electrochemistry - Study and teaching Critical thinking Perception Teachers, Training of CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA The CTSA perspective is an approach that needs to interrelate scientific contents whit science, technology, society and environment as, for example, questions related to technological advances (example: computers, cell phones, electronic devices) that can impact on society and the environment. Therefore, it is imperative that the teacher insert in the teaching of Chemistry discussions that allow the student to reflect and think about the CTSA in their daily life. Considering these considerations, this work was developed to plan the teaching of the content of Electrochemistry under the CTSA proposal to evaluate how Chemistry graduates conceive the CTSA relations for the teaching and learning processes. For this, sought to answer the following question: "What is the importance of the CTSA proposal for the initial formation of the Chemistry teacher?". The collect of qualitative data was attended by eight residents of the Pedagogical Residency Program of the Degree in Chemichal Education, who contributed with reflections, questionnaire responses and group interviews during the application of the CTSA proposal for the teaching of Electrochemistry, titled: "Electro-portable devices and electrical appliance devices: friends or foes?". The results obtained were analyzed through Discursive Textual Analysis, according to Moraes and Galiazzi (2006). It was concluded that, at the beginning of the research, the graduates conceptions about the CTSA perspective still evidenced the need to deal more deeply with the subject, revealing the importance of research in contributing to the re-elaboration of their perceptions. Above all, the seriousness of aproach more effectively aspects related to CTSA in initial teacher formation, in sense of to learn how to contemplate the needs of the student, of the teacher in having to research to plan, apply and evaluate their classes via CTSA. For future research, it is suggested the application of the CTSA proposal for the teaching of Electrochemistry. A perspectiva CTSA consiste em uma abordagem na qual precisa inter-relacionar conteúdos científicos com ciência, tecnologia, sociedade e meio ambiente como, por exemplo, questões relacionadas a avanços tecnológicos (exemplo: computadores, celulares, aparelhos eletrônicos) que podem causar impactos para a sociedade e o meio ambiente. Portanto, é imprescindível que o professor insira no ensino de Química discussões que permitam ao aluno refletir e pensar acerca da CTSA no seu cotidiano. Diante dessas considerações, este trabalho foi desenvolvido para planejar o ensino do conteúdo de Eletroquímica sob a proposta CTSA para avaliar como licenciandos em Química concebem as relações CTSA para os processos de ensino e aprendizagem. Para isso, buscou-se responder a seguinte questão: “Qual a importância da proposta CTSA para a formação inicial do professor de Química?”. A coleta de dados qualitativos contou com a participação de oito residentes do Programa de Residência Pedagógica do curso Licenciatura em Química, os quais contribuíram com reflexões, respostas a questionários e entrevistas em grupo durante a aplicação da proposta CTSA para o ensino de Eletroquímica, intitulada: “Aparelhos eletro-portáteis e aparelhos eletrodomésticos: amigos ou inimigos?”. Os resultados obtidos foram analisados por meio da Análise Textual Discursiva, de acordo com Moraes e Galiazzi (2006). Concluiu-se que, no início da pesquisa as concepções dos licenciandos acerca da perspectiva CTSA ainda evidenciavam a necessidade de tratar de maneira mais profunda o assunto, revelando a importância da pesquisa em contribuir para reelaboração de suas percepções. Sobretudo, a seriedade em abordar com mais efetividade aspectos atrelados a CTSA na formação inicial docente, no sentido de aprender como contemplar as necessidades do estudante, do professor em ter de pesquisar para planejar, aplicar e avaliar suas aulas via CTSA. Para pesquisas futuras, sugere-se a aplicação da proposta CTSA para o ensino de Eletroquímica. 2020-11-16T11:59:00Z 2020-11-16T11:59:00Z 2018-12-04 bachelorThesis MENDES, Michel. Ensino de eletroquímica sob a proposta CTSA na formação docente. 2018. 91 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/12348 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Londrina Brasil Licenciatura em Química UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Eletroquímica - Estudo e ensino
Pensamento crítico
Percepção
Professores - Formação
Electrochemistry - Study and teaching
Critical thinking
Perception
Teachers, Training of
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA
spellingShingle Eletroquímica - Estudo e ensino
Pensamento crítico
Percepção
Professores - Formação
Electrochemistry - Study and teaching
Critical thinking
Perception
Teachers, Training of
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA
Mendes, Michel
Ensino de eletroquímica sob a proposta CTSA na formação docente
description The CTSA perspective is an approach that needs to interrelate scientific contents whit science, technology, society and environment as, for example, questions related to technological advances (example: computers, cell phones, electronic devices) that can impact on society and the environment. Therefore, it is imperative that the teacher insert in the teaching of Chemistry discussions that allow the student to reflect and think about the CTSA in their daily life. Considering these considerations, this work was developed to plan the teaching of the content of Electrochemistry under the CTSA proposal to evaluate how Chemistry graduates conceive the CTSA relations for the teaching and learning processes. For this, sought to answer the following question: "What is the importance of the CTSA proposal for the initial formation of the Chemistry teacher?". The collect of qualitative data was attended by eight residents of the Pedagogical Residency Program of the Degree in Chemichal Education, who contributed with reflections, questionnaire responses and group interviews during the application of the CTSA proposal for the teaching of Electrochemistry, titled: "Electro-portable devices and electrical appliance devices: friends or foes?". The results obtained were analyzed through Discursive Textual Analysis, according to Moraes and Galiazzi (2006). It was concluded that, at the beginning of the research, the graduates conceptions about the CTSA perspective still evidenced the need to deal more deeply with the subject, revealing the importance of research in contributing to the re-elaboration of their perceptions. Above all, the seriousness of aproach more effectively aspects related to CTSA in initial teacher formation, in sense of to learn how to contemplate the needs of the student, of the teacher in having to research to plan, apply and evaluate their classes via CTSA. For future research, it is suggested the application of the CTSA proposal for the teaching of Electrochemistry.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Mendes, Michel
author_sort Mendes, Michel
title Ensino de eletroquímica sob a proposta CTSA na formação docente
title_short Ensino de eletroquímica sob a proposta CTSA na formação docente
title_full Ensino de eletroquímica sob a proposta CTSA na formação docente
title_fullStr Ensino de eletroquímica sob a proposta CTSA na formação docente
title_full_unstemmed Ensino de eletroquímica sob a proposta CTSA na formação docente
title_sort ensino de eletroquímica sob a proposta ctsa na formação docente
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation MENDES, Michel. Ensino de eletroquímica sob a proposta CTSA na formação docente. 2018. 91 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, 2018.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/12348
_version_ 1805305252455383040
score 10,814766