Ensino de soluções químicas por meio da abordagem Ciência-Tecnologia-Sociedade (CTS)

This study is the questioning about the possibilities of teaching in the classroom, the chemical content of solutions, related to the daily life of students, to provide the Scientific and Technological Literacy (ACT) by focusing Science-Technology-Society (CTS). The overall goal of this research is...

ver descrição completa

Autor principal: Niezer, Tânia Mara
Formato: Dissertação
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2015
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1237
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-1237
recordtype dspace
spelling riut-1-12372015-06-10T06:00:42Z Ensino de soluções químicas por meio da abordagem Ciência-Tecnologia-Sociedade (CTS) Niezer, Tânia Mara Silveira, Rosemari Monteiro Castilho Foggiatto Sauer, Elenise Química - Estudo e ensino Ciência - Estudo e ensino Solução (Química) Chemistry - Study and teaching Science - Study and teaching Solution (Chemistry) This study is the questioning about the possibilities of teaching in the classroom, the chemical content of solutions, related to the daily life of students, to provide the Scientific and Technological Literacy (ACT) by focusing Science-Technology-Society (CTS). The overall goal of this research is to develop and analyze the chemical content of education solutions relating to the daily lives of students by focusing CTS contributing to the Scientific and Technological Literacy (ACT). The study was conducted with 55 students from 2nd grade of high school, the course of an Agricultural Technician in State Center for Professional Education, the city of Rio Negro, Parana. The methodological approach was qualitative interpretative, with participant observation. Data collection occurred through photos and videos of activities, observation of activities performed by the students themselves, Pleas oral reports and notes in a field journal. The activities developed in this research were organized into fifteen (15) times in which it was sought to discuss and contextualize the social relations of science and technology through the study of chemical solutions, in an interdisciplinary way. The main results showed that the CTS approach in teaching Solutions, contributed to the appropriation of chemical concepts, students, and can transpose issues that involve day to day. During the classes students were more critical and reflective about the social implications in relation to science and technology issues. Another result obtained in this study consisted of developing a teaching guide that can be used as a methodological suggestion by teachers of high school chemistry. Este estudo parte da problematização sobre as possibilidades de se ensinar em sala de aula, o conteúdo químico de Soluções, relacionado ao cotidiano dos alunos, de forma a proporcionar a Alfabetização Científica e Tecnológica (ACT) por meio do enfoque Ciência-Tecnologia-Sociedade (CTS). O objetivo geral desta pesquisa consiste em desenvolver e analisar o ensino do conteúdo químico Soluções relacionando-o ao cotidiano dos alunos por meio do enfoque CTS contribuindo para a Alfabetização Científica e Tecnológica (ACT). O estudo foi desenvolvido com 55 alunos, da 2ª série do Ensino Médio, do curso Técnico em Agropecuária de um Centro Estadual de Educação Profissional, da cidade de Rio Negro, no Paraná. A abordagem metodológica foi a qualitativa de natureza interpretativa, com observação participante. A coleta de dados se deu por meio de fotos e vídeos das atividades, observação das próprias atividades realizadas pelos alunos, arguições orais, relatórios e anotações em diário de campo. As atividades desenvolvidas nesta pesquisa foram organizadas em quinze (15) momentos, nos quais se buscou discutir e contextualizar as relações sociais da Ciência e da Tecnologia por meio do estudo de Soluções químicas, de forma interdisciplinar. Os principais resultados evidenciaram que o enfoque CTS no ensino de Soluções, contribuiu para a apropriação dos conceitos químicos, pelos alunos, sendo possível transpor questões que os envolvem dia a dia. No decorrer das aulas os alunos se mostraram mais críticos e reflexivos acerca das implicações sociais em relação às questões científicas e tecnológicas. Outro resultado obtido neste estudo consistiu na elaboração de um guia didático, que poderá ser utilizado como sugestão metodológica pelos professores de Química do Ensino Médio. 2015-06-09T21:46:56Z 2015-06-09T21:46:56Z 2012-08-24 masterThesis NIEZER, Tânia Mara. Ensino de soluções químicas por meio da abordagem Ciência-Tecnologia-Sociedade (CTS). 2012. 139 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciência e Tecnologia) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2012. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1237 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Ponta Grossa Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Química - Estudo e ensino
Ciência - Estudo e ensino
Solução (Química)
Chemistry - Study and teaching
Science - Study and teaching
Solution (Chemistry)
spellingShingle Química - Estudo e ensino
Ciência - Estudo e ensino
Solução (Química)
Chemistry - Study and teaching
Science - Study and teaching
Solution (Chemistry)
Niezer, Tânia Mara
Ensino de soluções químicas por meio da abordagem Ciência-Tecnologia-Sociedade (CTS)
description This study is the questioning about the possibilities of teaching in the classroom, the chemical content of solutions, related to the daily life of students, to provide the Scientific and Technological Literacy (ACT) by focusing Science-Technology-Society (CTS). The overall goal of this research is to develop and analyze the chemical content of education solutions relating to the daily lives of students by focusing CTS contributing to the Scientific and Technological Literacy (ACT). The study was conducted with 55 students from 2nd grade of high school, the course of an Agricultural Technician in State Center for Professional Education, the city of Rio Negro, Parana. The methodological approach was qualitative interpretative, with participant observation. Data collection occurred through photos and videos of activities, observation of activities performed by the students themselves, Pleas oral reports and notes in a field journal. The activities developed in this research were organized into fifteen (15) times in which it was sought to discuss and contextualize the social relations of science and technology through the study of chemical solutions, in an interdisciplinary way. The main results showed that the CTS approach in teaching Solutions, contributed to the appropriation of chemical concepts, students, and can transpose issues that involve day to day. During the classes students were more critical and reflective about the social implications in relation to science and technology issues. Another result obtained in this study consisted of developing a teaching guide that can be used as a methodological suggestion by teachers of high school chemistry.
format Dissertação
author Niezer, Tânia Mara
author_sort Niezer, Tânia Mara
title Ensino de soluções químicas por meio da abordagem Ciência-Tecnologia-Sociedade (CTS)
title_short Ensino de soluções químicas por meio da abordagem Ciência-Tecnologia-Sociedade (CTS)
title_full Ensino de soluções químicas por meio da abordagem Ciência-Tecnologia-Sociedade (CTS)
title_fullStr Ensino de soluções químicas por meio da abordagem Ciência-Tecnologia-Sociedade (CTS)
title_full_unstemmed Ensino de soluções químicas por meio da abordagem Ciência-Tecnologia-Sociedade (CTS)
title_sort ensino de soluções químicas por meio da abordagem ciência-tecnologia-sociedade (cts)
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2015
citation NIEZER, Tânia Mara. Ensino de soluções químicas por meio da abordagem Ciência-Tecnologia-Sociedade (CTS). 2012. 139 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciência e Tecnologia) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2012.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1237
_version_ 1805316783254536192
score 10,814766