Desenvolvimento de um serious game para o ensino de lógica computacional
Each student can have a different learning speed, learning in the traditional way cannot explore the full potential from the students who are above average and it can even discourage the students who are below average, forcing them to follow other students rhythm, what is not always possible to acco...
Autor principal: | Bonizi, André Renato |
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Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
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Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/12484 |
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riut-1-124842020-11-16T13:08:56Z Desenvolvimento de um serious game para o ensino de lógica computacional Development of a serious game for computational logic teaching Bonizi, André Renato Aikes Junior, Jorge Aikes Junior, Jorge Paula Filho, Pedro Luiz de Angonese, Cesar Educação Lógica Jogos educativos Education Logic Educational games CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO Each student can have a different learning speed, learning in the traditional way cannot explore the full potential from the students who are above average and it can even discourage the students who are below average, forcing them to follow other students rhythm, what is not always possible to accomplish. One of the tools that are emerging to help dealing with some of these difficulties found in the field of education are the video games, which often can be seen in the routine of a student as a form of entertainment, but not as an educational tool. Video games allows that the content can be shown individually to each student, besides allowing the storage of the students progress, it can also make it viable to produce a automatic evaluation tool. This work has as its objective to present the development of a serious game that can be used to help in learning about computer logic. The serious game was developed using MDA Framework with the graphic engine tool Unity. To evaluate the prototype an evaluation form was answered by a mixed group, some with previous knowledge about computer logic. The serious game follows the model of classic RPG genre and it uses text information to transmit the necessary information to advance in the game, using visual resources such as tree dimensional objects to exemplify computer logic concepts. Using the evaluation results as a reference it can be perceived that the prototype was well received by the group, reinforcing the viability of the application as an educational tool. Cada aluno pode ter uma velocidade de aprendizado diferente, o método tradicional de aprendizado não pode explorar todo o potencial dos alunos acima da média e pode até desestimular os alunos abaixo da média, forçando-os a seguir o ritmo de outros alunos, o que não é sempre possível de se realizar. Algumas ferramentas estão surgindo no campo da educação para auxiliar nesta dificuldade são os jogos eletrônicos, que podem ser vistos com frequência na rotina de um aluno como uma forma de entretenimento, mas não como uma forma educativa. O uso de jogos eletrônicos permite que o conteúdo esteja presente para o aluno e seja desenvolvido de forma individual, além de permitir o armazenamento do progresso do aluno, viabilizando a aplicação de uma ferramenta de avaliação automática. Este trabalho tem como o objetivo apresentar o desenvolvimento de um serious game que possa ser utilizado para auxiliar no aprendizado de lógica computacional. O serious game foi desenvolvido utilizando o MDA Framework com a ferramenta de motor gráfico Unity Engine. De maneira a realizar uma avaliação do protótipo foi utilizado um formulário de avaliação respondido por um público misto, com e sem conhecimentos de lógica computacional. O jogo educacional segue o gênero RPG clássico e conta com recursos de texto para transmitir a informação necessária para progredir durante o jogo, utilizando-se de recursos visuais como objetos tridimensionais para exemplificar conceitos de lógica computacional de forma prática. Com base nas avaliações percebeu-se que o protótipo foi bem recebido pelo público, deixando claro que sua aplicação como recurso educacional é viável. 2020-11-16T13:08:55Z 2020-11-16T13:08:55Z 2019-11-21 bachelorThesis BONIZI, André Renato. Desenvolvimento de um serious game para o ensino de lógica computacional. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Ciência da Computação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2019. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/12484 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Ciência da Computação UTFPR |
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Each student can have a different learning speed, learning in the traditional way cannot explore the full potential from the students who are above average and it can even discourage the students who are below average, forcing them to follow other students rhythm, what is not always possible to accomplish. One of the tools that are emerging to help dealing with some of these difficulties found in the field of education are the video games, which often can be seen in the routine of a student as a form of entertainment, but not as an educational tool. Video games allows that the content can be shown individually to each student, besides allowing the storage of the students progress, it can also make it viable to produce a automatic evaluation tool. This work has as its objective to present the development of a serious game that can be used to help in learning about computer logic. The serious game was developed using MDA Framework with the graphic engine tool Unity. To evaluate the prototype an evaluation form was answered by a mixed group, some with previous knowledge about computer logic. The serious game follows the model of classic RPG genre and it uses text information to transmit the necessary information to advance in the game, using visual resources such as tree dimensional objects to exemplify computer logic concepts. Using the evaluation results as a reference it can be perceived that the prototype was well received by the group, reinforcing the viability of the application as an educational tool. |
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BONIZI, André Renato. Desenvolvimento de um serious game para o ensino de lógica computacional. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Ciência da Computação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2019. |
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