A contribuição da abordagem intermidiática de conteúdo estético no processo ensino aprendizagem de língua portuguesa e literatura

The analysis of literary works through different verbal and non-verbal languages such as literature, cinematographic work, painting, and other media reveal that the perspective of the inter-mediatic approach of aesthetic content makes it possible to systematize the specific features of different...

ver descrição completa

Autor principal: Nunes, Silvana Cassia Canhoto
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/18924
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-18924
recordtype dspace
spelling riut-1-189242020-11-23T13:42:56Z A contribuição da abordagem intermidiática de conteúdo estético no processo ensino aprendizagem de língua portuguesa e literatura The contribution of the intermiditic approach of aesthetic content in the teaching process of portuguese language and literature Nunes, Silvana Cassia Canhoto Almeida, Rogério Caetano de Almeida, Rogerio Caetano de Lima, Marcelo Fernando de Mansano Neto, João Intermidialidade Estética na literatura Literatura comparada Intermediality Aesthetics in literature Literature, Comparative CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADA The analysis of literary works through different verbal and non-verbal languages such as literature, cinematographic work, painting, and other media reveal that the perspective of the inter-mediatic approach of aesthetic content makes it possible to systematize the specific features of different languages, establishing relations of formal divergence and thematic isotopy, which allows the interpretation of genres of different supports, the use of technological resources dynamizes reading and writing activities, thus, the student leaves the condition of passive reader to become subject of the exercise of the capacities of creation, reasoning, analysis, comparison, sensorial perceptions and potentialization of the senses. The works of art become resources of the methodology that activate the reasoning and the application of procedures of approach of the aesthetic systems in comparison, expose the central elements susceptible of intermidiática analysis mediated by the different languages. The methodology used was based on bibliographic and descriptive research, the data collection was done through research in books and articles that deal with the intermidiality theme not only as a process of interaction between media, but also in the literature. The documents analyzed were Charles Dickens's literary work "Oliver Twist" in the translation of Marina Guaspari and Sylvia Guaspari, compared to the film version "Oliver Twist" directed by Roman Polanski. The results obtained indicated the presence of intermidiality through the fusion of verbal and nonverbal elements, making possible the comprehension of the discursive genre of the works in distinct supports, as well as in different languages. A análise de obras literárias por meio das diferentes linguagens, verbais e não verbais, como a literatura, a obra cinematográfica, a pintura, e outras mídias revelam que a perspectiva da abordagem intermidiática de conteúdo estético possibilita a sistematização dos traços específicos das diferentes linguagens, estabelecendo relações de divergência formal e de isotopia temática, o que permite a interpretação de gêneros de diferentes suportes, a utilização de recursos tecnológicos dinamiza as atividades de leitura e escrita, dessa forma, o aluno deixa a condição de leitor passivo para tornar-se sujeito do exercício das capacidades de criação, raciocínio, análise, comparação, percepções sensoriais e potencialização dos sentidos. As obras de arte tornam-se recursos da metodologia que ativam o raciocínio e a aplicação de procedimentos de abordagem dos sistemas estéticos em comparação, expõem os elementos centrais passíveis de análise intermidiática mediadas pelas diferentes linguagens. A metodologia utilizada baseou-se na pesquisa bibliográfica e descritiva, a coleta de dados foi realizada por meio de pesquisa em livros e artigos que tratam do tema intermidialidade não apenas como processo de interação entre mídias, mas também na literatura. Os documentos analisados foram a obra literária de Charles Dickens “Oliver Twist”, na tradução de Marina Guaspari e Sylvia Guaspari, em comparação com a versão cinematográfica “Oliver Twist” dirigida por Roman Polanski. Os resultados obtidos apontaram a presença da intermidialidade por meio da fusão dos elementos verbais e não verbais possibilitando a compreensão do gênero discursivo das obras em suportes distintos, bem como nas diferentes linguagens. 2020-11-23T13:42:56Z 2020-11-23T13:42:56Z 2018-08-25 specializationThesis NUNES, Silvana Cássia Canhoto. A contribuição da abordagem intermidiática de conteúdo estético no processo ensino aprendizagem de língua portuguesa e literatura. 2018. 32 f. Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização (Especialização em Ensino de Língua Portuguesa e Literatura) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/18924 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Ensino de Língua Portuguesa e Literatura UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Intermidialidade
Estética na literatura
Literatura comparada
Intermediality
Aesthetics in literature
Literature, Comparative
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADA
spellingShingle Intermidialidade
Estética na literatura
Literatura comparada
Intermediality
Aesthetics in literature
Literature, Comparative
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADA
Nunes, Silvana Cassia Canhoto
A contribuição da abordagem intermidiática de conteúdo estético no processo ensino aprendizagem de língua portuguesa e literatura
description The analysis of literary works through different verbal and non-verbal languages such as literature, cinematographic work, painting, and other media reveal that the perspective of the inter-mediatic approach of aesthetic content makes it possible to systematize the specific features of different languages, establishing relations of formal divergence and thematic isotopy, which allows the interpretation of genres of different supports, the use of technological resources dynamizes reading and writing activities, thus, the student leaves the condition of passive reader to become subject of the exercise of the capacities of creation, reasoning, analysis, comparison, sensorial perceptions and potentialization of the senses. The works of art become resources of the methodology that activate the reasoning and the application of procedures of approach of the aesthetic systems in comparison, expose the central elements susceptible of intermidiática analysis mediated by the different languages. The methodology used was based on bibliographic and descriptive research, the data collection was done through research in books and articles that deal with the intermidiality theme not only as a process of interaction between media, but also in the literature. The documents analyzed were Charles Dickens's literary work "Oliver Twist" in the translation of Marina Guaspari and Sylvia Guaspari, compared to the film version "Oliver Twist" directed by Roman Polanski. The results obtained indicated the presence of intermidiality through the fusion of verbal and nonverbal elements, making possible the comprehension of the discursive genre of the works in distinct supports, as well as in different languages.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Nunes, Silvana Cassia Canhoto
author_sort Nunes, Silvana Cassia Canhoto
title A contribuição da abordagem intermidiática de conteúdo estético no processo ensino aprendizagem de língua portuguesa e literatura
title_short A contribuição da abordagem intermidiática de conteúdo estético no processo ensino aprendizagem de língua portuguesa e literatura
title_full A contribuição da abordagem intermidiática de conteúdo estético no processo ensino aprendizagem de língua portuguesa e literatura
title_fullStr A contribuição da abordagem intermidiática de conteúdo estético no processo ensino aprendizagem de língua portuguesa e literatura
title_full_unstemmed A contribuição da abordagem intermidiática de conteúdo estético no processo ensino aprendizagem de língua portuguesa e literatura
title_sort contribuição da abordagem intermidiática de conteúdo estético no processo ensino aprendizagem de língua portuguesa e literatura
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation NUNES, Silvana Cássia Canhoto. A contribuição da abordagem intermidiática de conteúdo estético no processo ensino aprendizagem de língua portuguesa e literatura. 2018. 32 f. Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização (Especialização em Ensino de Língua Portuguesa e Literatura) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/18924
_version_ 1760454000777363456
score 10,966579