A influência da comunicação na satisfação dos clientes de escritórios de arquitetura
Communication has stimulated the academic and professional interest of management in general. The planning and management of communication should be taken into account as a strategy, strengthening the organization towards competitors and developing interaction with the internal and external public....
Autor principal: | Sassaki, Bruna Harumi |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19119 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-19119 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-191192020-11-23T14:07:56Z A influência da comunicação na satisfação dos clientes de escritórios de arquitetura The influence of communication in the satisfaction of customers of architecture offices Sassaki, Bruna Harumi Costa, Carlos Alberto da Matoski, Adalberto Hara, Massayuki Mario Catai, Rodrigo Eduardo Planejamento Comunicação Satisfação Indústria de serviços Gestão da qualidade total Planning Communication Satisfaction Service industries Total quality management CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMO Communication has stimulated the academic and professional interest of management in general. The planning and management of communication should be taken into account as a strategy, strengthening the organization towards competitors and developing interaction with the internal and external public. The general objective of this work was to analyze how communication can affect the performance of architecture offices and consequently customer satisfaction. Therefore, the present work consists of the research of the theoretical referential related to the theme and relative subjects. Subsequently, questionnaires were used and interviews were conducted with employees from relevant architecture offices in the city of Curitiba-Pr, from small to medium size, aiming at the relationship between theoretical and practiced content analysis. It was possible to verify how communication problems occur frequently in these offices, regardless of the regular exchange of information and the available tools. Finally, we identify faults and diagnose improvements, enabling correct actions to lead to a sustainable communication management. This monograph shows how good planning, the right tools, and ongoing practices of this process can become effective and bring satisfaction to the organization as a whole. A comunicação tem estimulado o interesse acadêmico e profissional do gerenciamento em geral. O planejamento e gestão da comunicação devem ser levados em conta como uma estratégia, fortalecendo a organização perante os concorrentes e desenvolvendo a interação com o público interno e externo. O objetivo geral deste trabalho foi analisar como a comunicação pode afetar o desempenho dos escritórios de arquitetura e consequentemente a satisfação de seus clientes. Sendo assim, o presente trabalho consiste na pesquisa do referencial teórico relacionado ao tema e assuntos relativos. Posteriormente, foram utilizados questionários e feitas entrevistas com colaboradores de escritórios relevantes de arquitetura da cidade de Curitiba-Pr, de pequeno à médio porte, visando a relação entre a análise do conteúdo teórico e o praticado. Foi possível verificar como problemas de comunicação ocorrem frequentemente nestes escritórios, independentemente da existência regular de troca de informações e das ferramentas disponíveis. Por fim, identificamos falhas e diagnosticamos melhorias, possibilitando que ações corretas conduzam a uma gestão de comunicação de forma perdurável. Esta monografia mostra como o bom planejamento, as ferramentas certas e práticas contínuas deste processo, podem se tornar eficientes e trazer satisfação na organização como um todo. 2020-11-23T14:07:56Z 2020-11-23T14:07:56Z 2017-04-07 specializationThesis SASSAKI, Bruna Harumi. A influência da comunicação na satisfação dos clientes de escritórios de arquitetura. 2017. 49 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Gerenciamento de Obras) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba 2017. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19119 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Especialização em Gerenciamento de Obras UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Planejamento Comunicação Satisfação Indústria de serviços Gestão da qualidade total Planning Communication Satisfaction Service industries Total quality management CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMO |
spellingShingle |
Planejamento Comunicação Satisfação Indústria de serviços Gestão da qualidade total Planning Communication Satisfaction Service industries Total quality management CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMO Sassaki, Bruna Harumi A influência da comunicação na satisfação dos clientes de escritórios de arquitetura |
description |
Communication has stimulated the academic and professional interest of management in general. The planning and management of communication should be taken into account as a strategy, strengthening the organization towards competitors and developing interaction with the internal and external public. The general objective of this work was to analyze how communication can affect the performance of architecture offices and consequently customer satisfaction. Therefore, the present work consists of the research of the theoretical referential related to the theme and relative subjects. Subsequently, questionnaires were used and interviews were conducted with employees from relevant architecture offices in the city of Curitiba-Pr, from small to medium size, aiming at the relationship between theoretical and practiced content analysis. It was possible to verify how communication problems occur frequently in these offices, regardless of the regular exchange of information and the available tools. Finally, we identify faults and diagnose improvements, enabling correct actions to lead to a sustainable communication management. This monograph shows how good planning, the right tools, and ongoing practices of this process can become effective and bring satisfaction to the organization as a whole. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Sassaki, Bruna Harumi |
author_sort |
Sassaki, Bruna Harumi |
title |
A influência da comunicação na satisfação dos clientes de escritórios de arquitetura |
title_short |
A influência da comunicação na satisfação dos clientes de escritórios de arquitetura |
title_full |
A influência da comunicação na satisfação dos clientes de escritórios de arquitetura |
title_fullStr |
A influência da comunicação na satisfação dos clientes de escritórios de arquitetura |
title_full_unstemmed |
A influência da comunicação na satisfação dos clientes de escritórios de arquitetura |
title_sort |
influência da comunicação na satisfação dos clientes de escritórios de arquitetura |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
SASSAKI, Bruna Harumi. A influência da comunicação na satisfação dos clientes de
escritórios de arquitetura. 2017. 49 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Gerenciamento de Obras) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba 2017. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/19119 |
_version_ |
1805322023938818048 |
score |
10,814766 |