Literatura de cordel: análise sobre suas abordagens no ensino fundamental

This paper had as subject, the cordel’s literature, its history background, characterists, its use as education methodology in school subject of Portuguese and Literature. The Cordel’s literature is a popular literature, with verses and rhymes, realistc short-stories, novels, written and told in pop...

ver descrição completa

Autor principal: Oliveira, Andréia Sgarioni
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20696
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-20696
recordtype dspace
spelling riut-1-206962020-11-24T14:08:59Z Literatura de cordel: análise sobre suas abordagens no ensino fundamental Cordel literature: analysis about its approach in elementar school Oliveira, Andréia Sgarioni Santos, Nelson dos Santos, Nelson dos Hlenka, Vanessa Donel, Marlene Lucia Holz Metodologia Língua portuguesa Rimas infantojuvenis Methodology Portuguese language Nursery rhymes CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO This paper had as subject, the cordel’s literature, its history background, characterists, its use as education methodology in school subject of Portuguese and Literature. The Cordel’s literature is a popular literature, with verses and rhymes, realistc short-stories, novels, written and told in popular language, which over many years, was the information most used in brazilian colonial period. This literature in Brazil is mostly used in northeast region, where the main authors come up. This research aims to investigate how cordel’s literature is worked between teachers of three schools, in Umuarama city, brazilian south region, where this literature it is not commented and used as northeast states. About the methodological procedures, were studies about the theoretical references and application of questionnaire to teachers of elementary school from two public schools and a private one, in Umuarama city – PR. Este trabalho teve como temática a literatura de cordel, sua origem, características, seu uso como metodologia de ensino nas disciplinas de Língua Portuguesa e Literatura. A Literatura de cordel é uma literatura popular, com versos em rimas, contos realistas, romances, escritos e contados em linguagem popular, que durante muitos anos era o meio de informação mais utilizado no período de colonização do Brasil. Esta literatura no Brasil é utilizada principalmente no Nordeste, local onde se encontram os principais autores. Esta pesquisa buscou investigar como a Literatura de cordel é trabalhada entre professores de três escolas da cidade de Umuarama, região sul do Brasil onde a Literatura de cordel não é comentada e utilizada como nos estados do Nordeste, local que foi popularizada. Para os procedimentos metodológicos foram estudados referenciais teóricos e aplicação de questionário para professores do ensino fundamental de duas escolas públicas e outra particular no Município de Umuarama – PR. 2020-11-24T14:08:58Z 2020-11-24T14:08:58Z 2018-06-15 specializationThesis OLIVEIRA, Andréia Sgarioni. Literatura de cordel: análise sobre suas abordagens no ensino fundamental. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20696 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Metodologia
Língua portuguesa
Rimas infantojuvenis
Methodology
Portuguese language
Nursery rhymes
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
spellingShingle Metodologia
Língua portuguesa
Rimas infantojuvenis
Methodology
Portuguese language
Nursery rhymes
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
Oliveira, Andréia Sgarioni
Literatura de cordel: análise sobre suas abordagens no ensino fundamental
description This paper had as subject, the cordel’s literature, its history background, characterists, its use as education methodology in school subject of Portuguese and Literature. The Cordel’s literature is a popular literature, with verses and rhymes, realistc short-stories, novels, written and told in popular language, which over many years, was the information most used in brazilian colonial period. This literature in Brazil is mostly used in northeast region, where the main authors come up. This research aims to investigate how cordel’s literature is worked between teachers of three schools, in Umuarama city, brazilian south region, where this literature it is not commented and used as northeast states. About the methodological procedures, were studies about the theoretical references and application of questionnaire to teachers of elementary school from two public schools and a private one, in Umuarama city – PR.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Oliveira, Andréia Sgarioni
author_sort Oliveira, Andréia Sgarioni
title Literatura de cordel: análise sobre suas abordagens no ensino fundamental
title_short Literatura de cordel: análise sobre suas abordagens no ensino fundamental
title_full Literatura de cordel: análise sobre suas abordagens no ensino fundamental
title_fullStr Literatura de cordel: análise sobre suas abordagens no ensino fundamental
title_full_unstemmed Literatura de cordel: análise sobre suas abordagens no ensino fundamental
title_sort literatura de cordel: análise sobre suas abordagens no ensino fundamental
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation OLIVEIRA, Andréia Sgarioni. Literatura de cordel: análise sobre suas abordagens no ensino fundamental. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20696
_version_ 1805320310015131648
score 10,814766