Uma breve retrospectiva do ensino de biologia no Brasil

This work is thematic teaching Biology in Brazil involving the different theories and intentions embedded in the process. Is your goal to understand how historical transience determined the structure of teaching this science and how the school is positioned in relation to different historical period...

ver descrição completa

Autor principal: Borba, Juliana Bono
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20730
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-20730
recordtype dspace
spelling riut-1-207302020-11-24T14:11:42Z Uma breve retrospectiva do ensino de biologia no Brasil Borba, Juliana Bono Periotto, Fernando Biologia Ensino Currículos - Mudança Biology Teaching Curriculum change Educação: Métodos e Técnicas de Ensino This work is thematic teaching Biology in Brazil involving the different theories and intentions embedded in the process. Is your goal to understand how historical transience determined the structure of teaching this science and how the school is positioned in relation to different historical periods. From readings, comparisons and analyzes can build a general understanding of the development and improvement of content and teaching methods that were inserted into the realities school students to form with a certain degree of knowledge of the methods of scientific investigation. It is evident that the different philosophies interfered in the composition of the notion that education is equally important to consider is that the conception of science was gradually modified before the pragmatic notion that had until then. Therefore, it is essential to reflect on the multifaceted teaching so that it is possible for the teacher and the student a greater understanding of their roles in a place determined by external conditions and their influence on learning. Este trabalho teve como temática o ensino de Biologia no Brasil envolvendo as diferentes teorias e intencionalidades inseridas nesse processo. É seu objetivo entender como a transitoriedade histórica determinou a estrutura do ensino dessa ciência e como a escola se posicionou em relação aos diferentes períodos históricos. A partir de leituras, comparações e análises é possível construir um entendimento geral acerca do desenvolvimento e aprimoramento dos conteúdos e métodos de ensino que se inseriam nas realidades escolares para formar alunos com um determinado grau de conhecimento dos métodos de investigação científica. É evidente que as diferentes correntes filosóficas interferiram na composição da noção que se faz do ensino, igualmente importante é considerar que a concepção de ciência foi pouco a pouco modificada diante da noção pragmática que se tinha até então. Portanto, é indispensável que se reflita sobre as multifaces desse ensino de modo que seja possível ao professor e ao aluno uma maior compreensão acerca de seus papeis em um lugar determinado pelas condições externas e suas influências na aprendizagem. 2020-11-24T14:11:41Z 2020-11-24T14:11:41Z 2013-04-05 specializationThesis BORBA, Juliana Bono. Uma breve retrospectiva do ensino de biologia no Brasil. 2013. 31 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2013. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20730 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Biologia
Ensino
Currículos - Mudança
Biology
Teaching
Curriculum change
Educação: Métodos e Técnicas de Ensino
spellingShingle Biologia
Ensino
Currículos - Mudança
Biology
Teaching
Curriculum change
Educação: Métodos e Técnicas de Ensino
Borba, Juliana Bono
Uma breve retrospectiva do ensino de biologia no Brasil
description This work is thematic teaching Biology in Brazil involving the different theories and intentions embedded in the process. Is your goal to understand how historical transience determined the structure of teaching this science and how the school is positioned in relation to different historical periods. From readings, comparisons and analyzes can build a general understanding of the development and improvement of content and teaching methods that were inserted into the realities school students to form with a certain degree of knowledge of the methods of scientific investigation. It is evident that the different philosophies interfered in the composition of the notion that education is equally important to consider is that the conception of science was gradually modified before the pragmatic notion that had until then. Therefore, it is essential to reflect on the multifaceted teaching so that it is possible for the teacher and the student a greater understanding of their roles in a place determined by external conditions and their influence on learning.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Borba, Juliana Bono
author_sort Borba, Juliana Bono
title Uma breve retrospectiva do ensino de biologia no Brasil
title_short Uma breve retrospectiva do ensino de biologia no Brasil
title_full Uma breve retrospectiva do ensino de biologia no Brasil
title_fullStr Uma breve retrospectiva do ensino de biologia no Brasil
title_full_unstemmed Uma breve retrospectiva do ensino de biologia no Brasil
title_sort uma breve retrospectiva do ensino de biologia no brasil
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation BORBA, Juliana Bono. Uma breve retrospectiva do ensino de biologia no Brasil. 2013. 31 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2013.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20730
_version_ 1805320966391201792
score 10,814766