Perspectivas da educação profissional técnica de nível médio integrado no Brasil
This monograph addressed the topic Prospects of Vocational Technical Education Middle Level Integrated in Brazil, theoretically about the history of professional education referencing the history of vocational education in Brazil and focusing on the history of vocational education in Paraná, followi...
Autor principal: | Silva, Lidiane Fernanda Abreu da |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21075 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-21075 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-210752020-11-24T15:04:28Z Perspectivas da educação profissional técnica de nível médio integrado no Brasil Silva, Lidiane Fernanda Abreu da Sandmann, André Sandmann, André Santos, Ricardo dos Brandão, Henry Charles Albert David Naidoo Terroso de Mendonça Ensino - Orientação profissional Trabalho qualificado Qualificações profissionais Teaching - Vocacional guidance Skilled labor Vocational qualifications CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This monograph addressed the topic Prospects of Vocational Technical Education Middle Level Integrated in Brazil, theoretically about the history of professional education referencing the history of vocational education in Brazil and focusing on the history of vocational education in Paraná, following addressed on education and work, culminating with prospects for professional education. The research was conducted through the development and application of questionnaires in order to discuss relevant aspects of technical professional education built on a sample of forty students belonging to integrated / technical offered at two state colleges belonging to the municipality from Paraná middle level courses. The questionnaire was addressed about who was the decision to pursue an integrated technical course to high school, what is the expectation with the completion of the course, if the conditions found at the College realize attend the training process, what we intend to do to complete the course and choose the course again if starting high school. Through analysis of the data collected it was found that 79% of respondents sought the course by choice, 80% have the expectation of a better qualification upon completion of the course and, in addition, 46% upon completion of the technical course intend going into higher education, and 12% did not like the course and wish to move to another area. Este trabalho monográfico abordou o tema Perspectivas da Educação Profissional Técnica de Nível Médio Integrado no Brasil, referenciando teoricamente sobre o histórico da educação profissional, o histórico da educação profissional no Brasil e enfocando o histórico da educação profissional no Paraná, na sequência abordou sobre educação e trabalho, culminando com perspectivas para a educação profissional. A pesquisa foi efetuada por meio da elaboração e aplicação de questionários visando discutir aspectos relevantes da educação profissional técnica de nível médio integrado a uma amostra de quarenta alunos pertencentes aos cursos integrados/técnicos ofertados em dois Colégios estaduais pertencentes ao município de Paranavaí. No questionário abordou-se sobre de quem foi a decisão de buscar um curso técnico integrado ao ensino médio, qual a expectativa com a conclusão do curso, se as condições encontradas no Colégio dão conta de atender ao processo formativo, sobre o que se pretende fazer ao terminar o curso e se escolheriam novamente o curso se estivesse iniciando o ensino médio. Por meio da análise dos dados coletados constatou-se que 79% dos entrevistados buscaram o curso por decisão própria, 80% tem a expectativa de uma melhor qualificação profissional após a conclusão do curso e, além disso, 46% após a conclusão do curso técnico pretendem fazer um curso superior, e 12% não gostaram do curso e pretendem mudar de área. 2020-11-24T15:04:27Z 2020-11-24T15:04:27Z 2014-12-08 specializationThesis SILVA, Lidiane Fernanda Abreu da. Perspectivas da educação profissional técnica de nível médio integrado no Brasil. 2014. 38 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21075 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Educação: Métodos e Técnicas de Pesquisa UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Ensino - Orientação profissional Trabalho qualificado Qualificações profissionais Teaching - Vocacional guidance Skilled labor Vocational qualifications CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Ensino - Orientação profissional Trabalho qualificado Qualificações profissionais Teaching - Vocacional guidance Skilled labor Vocational qualifications CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Silva, Lidiane Fernanda Abreu da Perspectivas da educação profissional técnica de nível médio integrado no Brasil |
description |
This monograph addressed the topic Prospects of Vocational Technical Education Middle Level Integrated in Brazil, theoretically about the history of professional education referencing the history of vocational education in Brazil and focusing on the history of vocational education in Paraná, following addressed on education and work, culminating with prospects for professional education. The research was conducted through the development and application of questionnaires in order to discuss relevant aspects of technical professional education built on a sample of forty students belonging to integrated / technical offered at two state colleges belonging to the municipality from Paraná middle level courses. The questionnaire was addressed about who was the decision to pursue an integrated technical course to high school, what is the expectation with the completion of the course, if the conditions found at the College realize attend the training process, what we intend to do to complete the course and choose the course again if starting high school. Through analysis of the data collected it was found that 79% of respondents sought the course by choice, 80% have the expectation of a better qualification upon completion of the course and, in addition, 46% upon completion of the technical course intend going into higher education, and 12% did not like the course and wish to move to another area. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Silva, Lidiane Fernanda Abreu da |
author_sort |
Silva, Lidiane Fernanda Abreu da |
title |
Perspectivas da educação profissional técnica de nível médio integrado no Brasil |
title_short |
Perspectivas da educação profissional técnica de nível médio integrado no Brasil |
title_full |
Perspectivas da educação profissional técnica de nível médio integrado no Brasil |
title_fullStr |
Perspectivas da educação profissional técnica de nível médio integrado no Brasil |
title_full_unstemmed |
Perspectivas da educação profissional técnica de nível médio integrado no Brasil |
title_sort |
perspectivas da educação profissional técnica de nível médio integrado no brasil |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
SILVA, Lidiane Fernanda Abreu da. Perspectivas da educação profissional técnica de nível médio integrado no Brasil. 2014. 38 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21075 |
_version_ |
1805324211137282048 |
score |
10,814766 |