Notação matemática nos anos iniciais do ensino fundamental
This work allows for the thinking that mathematical notation is made present in our entire lives, and for this reason there has been a necessity to search for further knowledge related to the process of literacy in Mathematics – teaching and learning process of the mathematical language, in the firs...
Autor principal: | Prado, Vera Lucia Baiardi do |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21140 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-21140 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-211402020-11-24T15:19:53Z Notação matemática nos anos iniciais do ensino fundamental Mathematical notation on the early years of elementary school Prado, Vera Lucia Baiardi do Sandmann, André Sandmann, André Hlenka, Vanessa Bortoli, Marlene Magnoni Notação matemática Aprendizagem Matemática - Estudo e ensino Mathematical notation Learning Mathematics - Study and teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO This work allows for the thinking that mathematical notation is made present in our entire lives, and for this reason there has been a necessity to search for further knowledge related to the process of literacy in Mathematics – teaching and learning process of the mathematical language, in the first years of elementary school, discussing how to offer an adequate environment for the flourishing of mathematical reasoning, and, introducing little by little the mathematical notation. Besides defining mathematical notation, the profile of children from six to ten years of age and the learning expectancies, of mathematical concepts proposed by this age range were outlined in the common curricular national basis (CCNB), as well as the MEEY (mathematical education in the early years) – teaching material used at school units of the State of São Paulo. In addition, there was a concern in looking at investment on training courses for literacy teachers, thus emerging a brief analysis of the NPLRA (national plan for literacy at the right age). Furthermore, a discussion on methodology in mathematics in order to develop competences referring to solving problems of daily life contexts, showing some teaching resources which help children exercise aspects of critical and participative citizenship, such as games and ludic teaching materials was offered. To conclude, the promotion of psychogenetic research on the development of mathematical notation in children from six to ten years of age has been regarded as relevant. Este trabalho permite a reflexão de que a notação matemática está presente em toda a nossa existência, e, por isso buscou-se aprofundar os conhecimentos relativos ao processo de letramento em Matemática – processo de ensino e aprendizagem da linguagem matemática, nas séries iniciais do ensino fundamental, debatendo acerca de como proporcionar um ambiente propício para o desabrochar do raciocínio matemático, e, introduzir a notação matemática de forma gradativa. Para tanto, além de definir notação matemática, delineou-se o perfil das crianças de seis a dez anos e as expectativas de aprendizagens, de conceitos matemáticos, propostos para esta faixa etária na base nacional comum curricular (BNCC), assim como, do EMAI (educação matemática nos anos iniciais) – material didático utilizado nas unidades escolares do Estado de São Paulo. Também houve a preocupação em visualizar investimentos em cursos de capacitação de professores alfabetizadores, surgindo, desta forma, uma breve análise do PNAIC (plano nacional de alfabetização na idade certa). Também apresentou-se uma discussão acerca de metodologia em Matemática capaz de desenvolver competências referentes a resolução de problemas de situações de vida cotidiana, apresentando alguns recursos didáticos que auxiliam as crianças exercerem aspectos da cidadania crítica e participativa, tais como jogos e materiais pedagógicos de cunho lúdico. Por fim, ponderou-se na relevância da promoção de pesquisas psicogenéticas acerca do desenvolvimento da notação matemática em crianças de seis a dez anos de idade. 2020-11-24T15:19:52Z 2020-11-24T15:19:52Z 2018-06-23 specializationThesis PRADO, Vera Lucia Baiardi do. Notação matemática nos anos iniciais do ensino fundamental. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21140 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Notação matemática Aprendizagem Matemática - Estudo e ensino Mathematical notation Learning Mathematics - Study and teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO |
spellingShingle |
Notação matemática Aprendizagem Matemática - Estudo e ensino Mathematical notation Learning Mathematics - Study and teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO Prado, Vera Lucia Baiardi do Notação matemática nos anos iniciais do ensino fundamental |
description |
This work allows for the thinking that mathematical notation is made present in our entire lives, and for this reason there has been a necessity to search for further knowledge related to the process of literacy in Mathematics – teaching and learning process of the mathematical language, in the first years of elementary school, discussing how to offer an adequate environment for the flourishing of mathematical reasoning, and, introducing little by little the mathematical notation. Besides defining mathematical notation, the profile of children from six to ten years of age and the learning expectancies, of mathematical concepts proposed by this age range were outlined in the common curricular national basis (CCNB), as well as the MEEY (mathematical education in the early years) – teaching material used at school units of the State of São Paulo. In addition, there was a concern in looking at investment on training courses for literacy teachers, thus emerging a brief analysis of the NPLRA (national plan for literacy at the right age). Furthermore, a discussion on methodology in mathematics in order to develop competences referring to solving problems of daily life contexts, showing some teaching resources which help children exercise aspects of critical and participative citizenship, such as games and ludic teaching materials was offered. To conclude, the promotion of psychogenetic research on the development of mathematical notation in children from six to ten years of age has been regarded as relevant. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Prado, Vera Lucia Baiardi do |
author_sort |
Prado, Vera Lucia Baiardi do |
title |
Notação matemática nos anos iniciais do ensino fundamental |
title_short |
Notação matemática nos anos iniciais do ensino fundamental |
title_full |
Notação matemática nos anos iniciais do ensino fundamental |
title_fullStr |
Notação matemática nos anos iniciais do ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
Notação matemática nos anos iniciais do ensino fundamental |
title_sort |
notação matemática nos anos iniciais do ensino fundamental |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
PRADO, Vera Lucia Baiardi do. Notação matemática nos anos iniciais do ensino fundamental. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21140 |
_version_ |
1805297724641247232 |
score |
10,814766 |