A arte de ensinar a física pela experimentação no 9º ano - ensino fundamental
In order to collaborate with constant improvement in the quality of teaching of physical concepts in the discipline of science, this thesis sought to examine, within current perspectives and trends observed in the educational system of our country, a form of methodological approach facilitating the...
Autor principal: | Yabuki, Yuichi |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21799 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-21799 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-217992020-11-24T19:13:15Z A arte de ensinar a física pela experimentação no 9º ano - ensino fundamental Yabuki, Yuichi Kavanagh, Edward Laboratórios de física Educação - Métodos experimentais Physical laboratories Education - Experimental methods Ensino de Ciências In order to collaborate with constant improvement in the quality of teaching of physical concepts in the discipline of science, this thesis sought to examine, within current perspectives and trends observed in the educational system of our country, a form of methodological approach facilitating the acquisition of knowledge - the use of experimentation. The elaborate issues contemplated the concepts of force and motion, momentum and conservation of momentum, with approach in the Laws of Newton. The research, a qualitative approach was applied to the class of 9 years of elementary school and followed a schedule divided into two stages: at first, from the theoretical - conceptual approach conducted by the science teacher, the students organized into groups, were underwent pre-test comprised of four (4) questions. In the second phase, the choice of low-cost, reusable, for the making of experiments demonstrate the concepts listed in the pre-test questions materials was performed. The activities were implemented in the classroom in accordance with the suggestions found in other works of literature review, in order to promote student interaction (subject) and knowledge (object) of learning more interesting and productive way. Within this framework, contextualization and interdisciplinarity were also key aspects that have strengthened the transposition of the difficulties presented by the students to relate the knowledge of common sense knowledge with scientifically systematized. Given the guidelines of the Basic Education of Paraná, the research, along with students, curriculum guidelines was accomplished with the use of other existing educational resources for college. The result was positive with visible increase in school performance due to the increased interest in collective participation in carrying out experimental activities. The use of the methodology of the trial proved to be relevant in the motivational aspect, significantly raising the students' interest in learning. Com o intuito de colaborar com a constante busca na melhoria da qualidade do ensino dos conceitos físicos na disciplina de Ciências, a presente monografia procurou analisar, dentro das perspectivas atuais e tendências que se observa no sistema educacional do nosso país, uma forma de abordagem metodológica facilitadora na aquisição do conhecimento - o uso da experimentação. As questões elaboradas contemplaram os conceitos de força e movimento, impulso e conservação da quantidade de movimento, com abordagem nas Leis de Newton. A pesquisa, de cunho qualitativo, foi aplicada na turma do 9º ano do Ensino Fundamental e seguiu um cronograma dividido em dois momentos: no primeiro momento, a partir da abordagem teórico-conceitual realizado pela professora de Ciências, os alunos organizados em grupos, foram submetidos ao pré-teste composto de 4 (quatro) questões. No segundo momento, foi realizada a escolha de materiais de baixo custo e reutilizáveis, para a confecção dos experimentos de demonstração dos conceitos elencados nas questões do pré-teste. As atividades foram executadas em sala de aula em conformidade com sugestões encontradas em outros trabalhos de revisão literária, com a finalidade de promover a interação do aluno (sujeito) e o conhecimento (objeto) da aprendizagem, de forma mais interessante e produtiva. Dentro desse quadro, a contextualização e a interdisciplinaridade também foram aspectos fundamentais que fortaleceram a transposição das dificuldades, apresentadas pelos alunos, em relacionar os conhecimentos do senso comum com os conhecimentos sistematizados cientificamente. Atendendo as orientações das Diretrizes Curriculares da Educação Básica do Paraná, o trabalho de pesquisa, junto aos alunos, foi efetivado com a utilização de outros recursos pedagógicos existentes no colégio. O resultado obtido foi positivo com visível aumento de rendimento escolar, devido ao interesse maior pela participação coletiva na realização das atividades experimentais. O uso da metodologia da experimentação mostrou ser relevante no aspecto motivacional, elevando significativamente o interesse dos alunos pela aprendizagem. 2020-11-24T19:13:15Z 2020-11-24T19:13:15Z 2014-04-05 specializationThesis YABUKI, Yuichi. A arte de ensinar a física pela experimentação no 9º ano - ensino fundamental. 2014. 55 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21799 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Laboratórios de física Educação - Métodos experimentais Physical laboratories Education - Experimental methods Ensino de Ciências |
spellingShingle |
Laboratórios de física Educação - Métodos experimentais Physical laboratories Education - Experimental methods Ensino de Ciências Yabuki, Yuichi A arte de ensinar a física pela experimentação no 9º ano - ensino fundamental |
description |
In order to collaborate with constant improvement in the quality of teaching of physical concepts in the discipline of science, this thesis sought to examine, within current perspectives and trends observed in the educational system of our country, a form of methodological approach facilitating the acquisition of knowledge - the use of experimentation. The elaborate issues contemplated the concepts of force and motion, momentum and conservation of momentum, with approach in the Laws of Newton. The research, a qualitative approach was applied to the class of 9 years of elementary school and followed a schedule divided into two stages: at first, from the theoretical - conceptual approach conducted by the science teacher, the students organized into groups, were underwent pre-test comprised of four (4) questions. In the second phase, the choice of low-cost, reusable, for the making of experiments demonstrate the concepts listed in the pre-test questions materials was performed. The activities were implemented in the classroom in accordance with the suggestions found in other works of literature review, in order to promote student interaction (subject) and knowledge (object) of learning more interesting and productive way. Within this framework, contextualization and interdisciplinarity were also key aspects that have strengthened the transposition of the difficulties presented by the students to relate the knowledge of common sense knowledge with scientifically systematized. Given the guidelines of the Basic Education of Paraná, the research, along with students, curriculum guidelines was accomplished with the use of other existing educational resources for college. The result was positive with visible increase in school performance due to the increased interest in collective participation in carrying out experimental activities. The use of the methodology of the trial proved to be relevant in the motivational aspect, significantly raising the students' interest in learning. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Yabuki, Yuichi |
author_sort |
Yabuki, Yuichi |
title |
A arte de ensinar a física pela experimentação no 9º ano - ensino fundamental |
title_short |
A arte de ensinar a física pela experimentação no 9º ano - ensino fundamental |
title_full |
A arte de ensinar a física pela experimentação no 9º ano - ensino fundamental |
title_fullStr |
A arte de ensinar a física pela experimentação no 9º ano - ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
A arte de ensinar a física pela experimentação no 9º ano - ensino fundamental |
title_sort |
arte de ensinar a física pela experimentação no 9º ano - ensino fundamental |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
YABUKI, Yuichi. A arte de ensinar a física pela experimentação no 9º ano - ensino fundamental. 2014. 55 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21799 |
_version_ |
1805323143047282688 |
score |
10,814766 |