Estudo da influência da vivência prática na construção de uma aprendizagem significativa em alunos do 6º ano do ensino fundamental de Caraguatatuba - SP

This study aimed to evaluate the influence of the field class in the teaching and learning of students in the 6th grade of elementary school process. The practice classes took place at the State Park of Serra do Mar, protected area of Atlantic Forest in the municipality of Caraguatatuba - SP. It was...

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Autor principal: Moraes, Layla Oliveira de
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21840
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spelling riut-1-218402020-11-24T19:15:48Z Estudo da influência da vivência prática na construção de uma aprendizagem significativa em alunos do 6º ano do ensino fundamental de Caraguatatuba - SP Moraes, Layla Oliveira de Bortolotti, Silvana Ligia Vincenzi Ciência - Metodologia Ciência - Estudo e ensino Pedagogia crítica Science - Methodology Science - Study and teaching Critical pedagogy Ensino de Ciências This study aimed to evaluate the influence of the field class in the teaching and learning of students in the 6th grade of elementary school process. The practice classes took place at the State Park of Serra do Mar, protected area of Atlantic Forest in the municipality of Caraguatatuba - SP. It was applied questionnaires before and after class field with open questions about characteristics of the ecosystem and its fauna and flora and matter of opinion concerning the time of classroom. The responses of the two questionnaires were compared using the Student t test comparing average. The results show that the class of the field positively influenced learning, improving 92% in student test scores on the questionnaire after class field compared with the scores obtained before class field. And the t-test statistically confirmed this result, showing that the class of the field contributes to the teaching-learning process. O presente trabalho teve por objetivo avaliar a influência da aula de campo no processo de ensino-aprendizagem de alunos do 6º ano do ensino fundamental. A aula prática ocorreu no Parque estadual da Serra do Mar, área de proteção da Mata Atlântica localizada no município de Caraguatatuba - SP. Foram aplicados questionários antes e depois da aula de campo com questões abertas sobre características do ecossistema e sua fauna e flora e questão de opinião referente ao momento da aula prática. As respostas dos dois questionários foram comparadas por meio do teste t student de comparação de médias. Os resultados mostram que a aula de campo influenciou positivamente na aprendizagem, melhorando em 92% as notas dos alunos no questionário depois da aula de campo comparados com as notas obtidas antes da aula de campo. E o teste t confirmou estatisticamente este resultado, indicando que a aula de campo contribui para processo ensino - aprendizagem. 2020-11-24T19:15:48Z 2020-11-24T19:15:48Z 2014-11-13 specializationThesis MORAES, Layla Oliveira de. Estudo da influência da vivência prática na construção de uma aprendizagem significativa em alunos do 6º ano do ensino fundamental de Caraguatatuba - SP. 2014. 42 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21840 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
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Ciência - Estudo e ensino
Pedagogia crítica
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Science - Study and teaching
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Ensino de Ciências
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Moraes, Layla Oliveira de
Estudo da influência da vivência prática na construção de uma aprendizagem significativa em alunos do 6º ano do ensino fundamental de Caraguatatuba - SP
description This study aimed to evaluate the influence of the field class in the teaching and learning of students in the 6th grade of elementary school process. The practice classes took place at the State Park of Serra do Mar, protected area of Atlantic Forest in the municipality of Caraguatatuba - SP. It was applied questionnaires before and after class field with open questions about characteristics of the ecosystem and its fauna and flora and matter of opinion concerning the time of classroom. The responses of the two questionnaires were compared using the Student t test comparing average. The results show that the class of the field positively influenced learning, improving 92% in student test scores on the questionnaire after class field compared with the scores obtained before class field. And the t-test statistically confirmed this result, showing that the class of the field contributes to the teaching-learning process.
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