A interdisciplinaridade da educação ambiental no ensino fundamental
This research paper presents the theme of the interdisciplinary Environmental Education (EE) in formal education. It is clear that the environmental issue has been discussed and experienced worldwide. Education was included as a transversal theme, thus breaking down the barriers between disciplines...
Autor principal: | Souza, Melissa Sommer Miranda de |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21864 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-21864 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-218642020-11-24T19:17:36Z A interdisciplinaridade da educação ambiental no ensino fundamental Souza, Melissa Sommer Miranda de Friedrich, Leidi Cecilia Abordagem interdisciplinar do conhecimento na educação Educação ambiental Ciência - Estudo e ensino Interdisciplinary approach in education Environmental education Science - Study and teaching Ensino de Ciências This research paper presents the theme of the interdisciplinary Environmental Education (EE) in formal education. It is clear that the environmental issue has been discussed and experienced worldwide. Education was included as a transversal theme, thus breaking down the barriers between disciplines in an interdisciplinary way. Therefore the general objective of this work was to analyze how the school and its education professionals has developed its curriculum in the context of environmental education from an interdisciplinary perspective determines how the National Curriculum Guidelines. The research was conducted at the Escola Municipal Thereza Colette Ometto, Municipality of Araras/SP with teachers from 6th to 9th grade of elementary school. The analysis and data collection was done through a questionnaire to teachers, for better understanding of how EA has been contextualized within the disciplines of Basic Education. It was observed that the EA is not only this school 'Utopia". Even with some resistance and difficulties in integrating it into their curriculum, the school has been working together with teachers and students continuously, its implementation in the classroom and in their practices, through actions and educational educational proposals, integrating so all faculty, students and community. O presente trabalho de pesquisa apresenta como tema a interdisciplinaridade da Educação Ambiental (EA) no ensino formal. É notório que a questão ambiental vem sendo discutida e vivenciadas em âmbito mundial. Na educação foi inserida como tema transversal, rompendo assim, as barreiras entre as disciplinas de forma interdisciplinar. Por isso o objetivo geral desse trabalho foi analisar como a escola e seus profissionais da educação vem desenvolvendo em seu contexto curricular a Educação Ambiental numa perspectiva interdisciplinar como determina os Parâmetros Curriculares Nacionais. A pesquisa foi realizada na Escola Municipal Thereza Colette Ometto, Município de Araras/SP com professores de 6º ao 9º ano do Ensino Fundamental. A análise e coleta de dados foi feita através da aplicação de questionário aos docentes, para melhor compreensão de como a EA, vem sendo contextualizada dentro das disciplinas do Ensino Fundamental. Observou-se que a EA nesta escola não é apenas “utopia”. Mesmo havendo algumas resistências e dificuldades em integrá-la em seu currículo escolar, a escola, vem trabalhando juntamente com os professores e alunos de forma contínua, sua implantação em sala de aula e em suas práticas, através de ações e propostas pedagógicas educativas, integrando assim todo corpo docente, alunos e comunidade. 2020-11-24T19:17:35Z 2020-11-24T19:17:35Z 2014-11-29 specializationThesis SOUZA, Melissa Sommer Miranda de. A interdisciplinaridade da educação ambiental no ensino fundamental. 2014. 40 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21864 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Abordagem interdisciplinar do conhecimento na educação Educação ambiental Ciência - Estudo e ensino Interdisciplinary approach in education Environmental education Science - Study and teaching Ensino de Ciências |
spellingShingle |
Abordagem interdisciplinar do conhecimento na educação Educação ambiental Ciência - Estudo e ensino Interdisciplinary approach in education Environmental education Science - Study and teaching Ensino de Ciências Souza, Melissa Sommer Miranda de A interdisciplinaridade da educação ambiental no ensino fundamental |
description |
This research paper presents the theme of the interdisciplinary Environmental Education (EE) in formal education. It is clear that the environmental issue has been discussed and experienced worldwide. Education was included as a transversal theme, thus breaking down the barriers between disciplines in an interdisciplinary way. Therefore the general objective of this work was to analyze how the school and its education professionals has developed its curriculum in the context of environmental education from an interdisciplinary perspective determines how the National Curriculum Guidelines. The research was conducted at the Escola Municipal Thereza Colette Ometto, Municipality of Araras/SP with teachers from 6th to 9th grade of elementary school. The analysis and data collection was done through a questionnaire to teachers, for better understanding of how EA has been contextualized within the disciplines of Basic Education. It was observed that the EA is not only this school 'Utopia". Even with some resistance and difficulties in integrating it into their curriculum, the school has been working together with teachers and students continuously, its implementation in the classroom and in their practices, through actions and educational educational proposals, integrating so all faculty, students and community. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Souza, Melissa Sommer Miranda de |
author_sort |
Souza, Melissa Sommer Miranda de |
title |
A interdisciplinaridade da educação ambiental no ensino fundamental |
title_short |
A interdisciplinaridade da educação ambiental no ensino fundamental |
title_full |
A interdisciplinaridade da educação ambiental no ensino fundamental |
title_fullStr |
A interdisciplinaridade da educação ambiental no ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
A interdisciplinaridade da educação ambiental no ensino fundamental |
title_sort |
interdisciplinaridade da educação ambiental no ensino fundamental |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
SOUZA, Melissa Sommer Miranda de. A interdisciplinaridade da educação ambiental no ensino fundamental. 2014. 40 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21864 |
_version_ |
1805325719299948544 |
score |
10,814766 |