O ensino e a aprendizagem das ciências dos alunos com surdez

This work had as thematic to verify how the science teachers who teach in public schools, located in the municipality of Paraguaçu Paulista - SP - have been working abstract scientific concepts in classrooms where deaf students attending . The subjects consisted of two Pounds's interpreters and...

ver descrição completa

Autor principal: Santiago, Natalia Cristhie
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21869
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-21869
recordtype dspace
spelling riut-1-218692020-11-24T19:18:00Z O ensino e a aprendizagem das ciências dos alunos com surdez Santiago, Natalia Cristhie Plestch, Adelmo Lowe Inclusão escolar Integração social Surdez Mainstreaming in education Social integration Deafness Ensino de Ciências This work had as thematic to verify how the science teachers who teach in public schools, located in the municipality of Paraguaçu Paulista - SP - have been working abstract scientific concepts in classrooms where deaf students attending . The subjects consisted of two Pounds's interpreters and three teachers who teach the discipline of science to deaf students. To investigate the teaching and learning of sciences of deaf student’s, two semi-structured questionnaires, one for teachers and one for the interpreters were prepared. In relation to science teaching for the deaf, the data from this study showed that teachers and interpreters of pounds have found many obstacles in teaching and learning of scientific concepts, such as lack of training, lack of educational support’s material, lack of sign language’s knowledge by teachers. Already compared to a bilingual education, this study demonstrated that many changes still need to happen in schools, so that effectively the teaching and learning of these students can fit in this philosophy. Este trabalho teve como temática verificar como os professores de ciências que lecionam nas escolas municipais, localizadas no município de Paraguaçu Paulista - SP - vêm trabalhando conceitos científicos abstratos em salas de aula onde frequentam alunos surdos. Os sujeitos da pesquisa corresponderam a dois interpretes de Libras e três professoras que lecionam a disciplina de ciências para alunos surdos. Para investigar o ensino e aprendizagem de ciências dos alunos surdos foram elaborados dois questionários semi-estruturados, um para as professoras e um para as interpretes. Em relação ao ensino de Ciências para surdos, os dados desta pesquisa mostraram que professoras e intérpretes de Libras têm encontrado diversos empecilhos no ensino e aprendizagem de conceitos científicos abstratos, como a falta de capacitação, ausência de material de apoio didático, desconhecimento da língua de sinais por parte das professoras. Já com relação a um ensino bilíngue, o presente estudo demonstrou que muitas mudanças ainda precisam acontecer nas escolas, para que efetivamente o ensino e aprendizagem desses educandos possa se encaixar nessa filosofia. 2020-11-24T19:17:59Z 2020-11-24T19:17:59Z 2014-12-13 specializationThesis SANTIAGO, Natalia Cristhie. O ensino e a aprendizagem das ciências dos alunos com surdez. 2014. 30 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21869 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Inclusão escolar
Integração social
Surdez
Mainstreaming in education
Social integration
Deafness
Ensino de Ciências
spellingShingle Inclusão escolar
Integração social
Surdez
Mainstreaming in education
Social integration
Deafness
Ensino de Ciências
Santiago, Natalia Cristhie
O ensino e a aprendizagem das ciências dos alunos com surdez
description This work had as thematic to verify how the science teachers who teach in public schools, located in the municipality of Paraguaçu Paulista - SP - have been working abstract scientific concepts in classrooms where deaf students attending . The subjects consisted of two Pounds's interpreters and three teachers who teach the discipline of science to deaf students. To investigate the teaching and learning of sciences of deaf student’s, two semi-structured questionnaires, one for teachers and one for the interpreters were prepared. In relation to science teaching for the deaf, the data from this study showed that teachers and interpreters of pounds have found many obstacles in teaching and learning of scientific concepts, such as lack of training, lack of educational support’s material, lack of sign language’s knowledge by teachers. Already compared to a bilingual education, this study demonstrated that many changes still need to happen in schools, so that effectively the teaching and learning of these students can fit in this philosophy.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Santiago, Natalia Cristhie
author_sort Santiago, Natalia Cristhie
title O ensino e a aprendizagem das ciências dos alunos com surdez
title_short O ensino e a aprendizagem das ciências dos alunos com surdez
title_full O ensino e a aprendizagem das ciências dos alunos com surdez
title_fullStr O ensino e a aprendizagem das ciências dos alunos com surdez
title_full_unstemmed O ensino e a aprendizagem das ciências dos alunos com surdez
title_sort o ensino e a aprendizagem das ciências dos alunos com surdez
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation SANTIAGO, Natalia Cristhie. O ensino e a aprendizagem das ciências dos alunos com surdez. 2014. 30 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21869
_version_ 1805323143572619264
score 10,814766