Tabuada, o x da questão

Faced with the apparent difficulty of the fourth and fifth years of elementary school to perform the mathematical operation of multiplication, due to the lack of memorization of the table, causing errors in the execution of the algorithm, this work aims to present some possibilities of working in th...

ver descrição completa

Autor principal: Poncio Júnior, Ângelo
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21977
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-21977
recordtype dspace
spelling riut-1-219772020-11-24T19:28:59Z Tabuada, o x da questão Tabuada, the x of question Poncio Júnior, Ângelo Ottobelli, Ivonei Ottobelli, Ivonei Cedran, Jaime da Costa Friedrich, Leidi Cecilia Multiplicação Raciocínio Memória Multiplication Reasoning Memory CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Faced with the apparent difficulty of the fourth and fifth years of elementary school to perform the mathematical operation of multiplication, due to the lack of memorization of the table, causing errors in the execution of the algorithm, this work aims to present some possibilities of working in the classroom. Classroom so that the teacher can help his students memorize the tables. This research of a qualitative nature was carried out with the teachers of a school of the Araras Municipal Teaching Network, where questions about their pedagogical practices were approached, and then suggestions of a methodology and technique of memorization to be applied with the students. The proposal presents a new stimulus to students to memorize the table, thus optimizing the resolution of the multiplication operation. Therefore, it was concluded that the applicability of the presented mnemonic process can allow the students a more visible, concrete and pleasurable way to solve the operation of the multiplication. Diante da aparente dificuldade dos alunos do quarto e quinto anos do Ensino fundamental em realizar a operação matemática da multiplicação, devido à falta de memorização da tabuada, ocasionando erros na execução do algoritmo, este trabalho tem por objetivo apresentar algumas possibilidades de trabalho em sala de aula a fim de que o professor possa auxiliar seus alunos na memorização da tabuada. Essa pesquisa de natureza qualitativa foi realizada com os professores de uma escola da Rede Municipal de Ensino de Araras, onde foram abordadas questões sobre as suas práticas pedagógicas, e em seguida apresentadas sugestões de uma metodologia e técnica de memorização para serem aplicadas com os alunos. A proposta apresenta um novo estímulo aos alunos para memorizarem a tabuada, otimizando assim, a resolução da operação da multiplicação. Portanto concluiu-se que a aplicabilidade do processo mnemônico apresentado pode possibilitar aos alunos uma forma mais visível, concreta e prazerosa para a resolução da operação da multiplicação. 2020-11-24T19:28:59Z 2020-11-24T19:28:59Z 2015-12-04 specializationThesis PONCIO JÚNIOR, Ângelo. Tabuada, o x da questão. 2015. 34 f. Monografia (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2015. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21977 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Especialização em Ensino de Ciências UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Multiplicação
Raciocínio
Memória
Multiplication
Reasoning
Memory
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Multiplicação
Raciocínio
Memória
Multiplication
Reasoning
Memory
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Poncio Júnior, Ângelo
Tabuada, o x da questão
description Faced with the apparent difficulty of the fourth and fifth years of elementary school to perform the mathematical operation of multiplication, due to the lack of memorization of the table, causing errors in the execution of the algorithm, this work aims to present some possibilities of working in the classroom. Classroom so that the teacher can help his students memorize the tables. This research of a qualitative nature was carried out with the teachers of a school of the Araras Municipal Teaching Network, where questions about their pedagogical practices were approached, and then suggestions of a methodology and technique of memorization to be applied with the students. The proposal presents a new stimulus to students to memorize the table, thus optimizing the resolution of the multiplication operation. Therefore, it was concluded that the applicability of the presented mnemonic process can allow the students a more visible, concrete and pleasurable way to solve the operation of the multiplication.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Poncio Júnior, Ângelo
author_sort Poncio Júnior, Ângelo
title Tabuada, o x da questão
title_short Tabuada, o x da questão
title_full Tabuada, o x da questão
title_fullStr Tabuada, o x da questão
title_full_unstemmed Tabuada, o x da questão
title_sort tabuada, o x da questão
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation PONCIO JÚNIOR, Ângelo. Tabuada, o x da questão. 2015. 34 f. Monografia (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2015.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21977
_version_ 1805297736674705408
score 10,814766