Oficina de foguete de garrafa PET: Atividades práticas no ensino de cinemática
Teachers commonly use experimentation as a methodology to arouse students' interest in content, demonstrate physical concepts, apply learned knowledge, elicit discussion among students to understand a phenomenon and teach the scientific method. Many researchers cite the use of play experiments...
Autor principal: | Schuler, Tunísia Eufrausino |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22118 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-22118 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-221182020-11-24T19:50:25Z Oficina de foguete de garrafa PET: Atividades práticas no ensino de cinemática Workshop of PET bottle rocket: Practical activities in teaching kinematics Schuler, Tunísia Eufrausino Blanco, Daniel Rodrigues Blanco, Daniel Rodrigues Pletsch, Adelmo Lowe Souza, Josiane Araujo de Cinemática Física - Experiências Trabalhos com garrafas plásticas Kinematics Physics - Experiments Plastic bottle craft CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Teachers commonly use experimentation as a methodology to arouse students' interest in content, demonstrate physical concepts, apply learned knowledge, elicit discussion among students to understand a phenomenon and teach the scientific method. Many researchers cite the use of play experiments as an effective methodology in teaching and learning processes, since through games, toys and games it is possible to arouse interest in solving a problem, to develop imagination and reasoning, and to lead to the exchange of ideas. Some scientific articles in the area of Science Teaching propose different ludic activities as a tool to arouse students curiosity and facilitate the learning of concepts from the disciplines of Science and Physics. This work reports an experience of Physics teaching through the ludic in which, from the construction and launching of a PET bottle rocket, the oblique movement and the concepts of kinematics were studied. Comparing the responses of the evaluation activities before and after the rocket workshop, it was noticed that there was a greater appropriation of scientific concepts. The workshop proved to be effective in arousing students' interest in physics learning, and the final activity was also effective in assisting the joint construction of knowledge by exchanging ideas, discussing and interacting among students and with the students. teacher. Os professores comumente utilizam a experimentação como uma metodologia para despertar o interesse dos alunos pelo conteúdo, demonstrar conceitos físicos, aplicar o conhecimento aprendido, suscitar a discussão entre os alunos para compreensão de um fenômeno e ensinar o método científico. Muitos pesquisadores citam o uso de experimentos lúdicos como uma metodologia eficaz nos processos de ensino e aprendizagem, pois através de jogos, brinquedos e brincadeiras é possível despertar o interesse para a resolução de um problema, desenvolver a imaginação e o raciocínio e levar à troca de ideias. Alguns artigos científicos da área de Ensino de Ciências propõem diferentes atividades lúdicas como ferramenta para despertar a curiosidade dos estudantes e facilitar a aprendizagem de conceitos das disciplinas de Ciências e Física. Este trabalho relata uma experiência de ensino de Física através do lúdico em que, a partir da construção e lançamento de um foguete de garrafa PET, estudou-se o movimento oblíquo e os conceitos de Cinemática. Comparando-se as respostas das atividades avaliativas anteriores e posteriores à oficina de foguete, percebeu-se que houve uma maior apropriação dos conceitos científicos. A oficina mostrou-se eficiente para despertar o interesse dos estudantes para o aprendizado de física, e a atividade final mostrou-se também eficaz para ajudar na construção conjunta do conhecimento, pela troca de ideias, discussão e interação entre os alunos e destes com o professor. 2020-11-24T19:50:24Z 2020-11-24T19:50:24Z 2018-09-01 bachelorThesis SCHULER, Tunísia Eufrausino. Oficina de foguete de garrafa PET: Atividades práticas no ensino de cinemática. 2018. Trabalho de conclusão de curso (Especialização em Ensino de Ciências) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22118 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Especialização em ensino de Ciências UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Cinemática Física - Experiências Trabalhos com garrafas plásticas Kinematics Physics - Experiments Plastic bottle craft CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Cinemática Física - Experiências Trabalhos com garrafas plásticas Kinematics Physics - Experiments Plastic bottle craft CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Schuler, Tunísia Eufrausino Oficina de foguete de garrafa PET: Atividades práticas no ensino de cinemática |
description |
Teachers commonly use experimentation as a methodology to arouse students' interest in content, demonstrate physical concepts, apply learned knowledge, elicit discussion among students to understand a phenomenon and teach the scientific method. Many researchers cite the use of play experiments as an effective methodology in teaching and learning processes, since through games, toys and games it is possible to arouse interest in solving a problem, to develop imagination and reasoning, and to lead to the exchange of ideas. Some scientific articles in the area of Science Teaching propose different ludic activities as a tool to arouse students curiosity and facilitate the learning of concepts from the disciplines of Science and Physics. This work reports an experience of Physics teaching through the ludic in which, from the construction and launching of a PET bottle rocket, the oblique movement and the concepts of kinematics were studied. Comparing the responses of the evaluation activities before and after the rocket workshop, it was noticed that there was a greater appropriation of scientific concepts. The workshop proved to be effective in arousing students' interest in physics learning, and the final activity was also effective in assisting the joint construction of knowledge by exchanging ideas, discussing and interacting among students and with the students. teacher. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Schuler, Tunísia Eufrausino |
author_sort |
Schuler, Tunísia Eufrausino |
title |
Oficina de foguete de garrafa PET: Atividades práticas no ensino de cinemática |
title_short |
Oficina de foguete de garrafa PET: Atividades práticas no ensino de cinemática |
title_full |
Oficina de foguete de garrafa PET: Atividades práticas no ensino de cinemática |
title_fullStr |
Oficina de foguete de garrafa PET: Atividades práticas no ensino de cinemática |
title_full_unstemmed |
Oficina de foguete de garrafa PET: Atividades práticas no ensino de cinemática |
title_sort |
oficina de foguete de garrafa pet: atividades práticas no ensino de cinemática |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
SCHULER, Tunísia Eufrausino. Oficina de foguete de garrafa PET: Atividades práticas no ensino de cinemática. 2018. Trabalho de conclusão de curso (Especialização em Ensino de Ciências) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22118 |
_version_ |
1805297740885786624 |
score |
10,814766 |