A realidade aumentada aplicada na Geografia: levantamento bibliográfico em repositórios digitais

This specialization thesis consists of a bibliographic search, which was based on three digital repositories: Institutional Repository of the Federal Technology University – Paraná (RIUT), the Institutional Digital Repository of the Federal University of Paraná (RDI) and the Institutional Repository...

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Autor principal: Fadel, Janaina Eliza
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/23785
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spelling riut-1-237852021-01-08T06:10:31Z A realidade aumentada aplicada na Geografia: levantamento bibliográfico em repositórios digitais Augmented reality applied in geography: bibliographic survey in digital repositories Fadel, Janaina Eliza Liao, Tarliz Liao, Tarliz Loss, Taniele Menezes, André Luis Santos Geografia Cartografia Realidade aumentada Planejamento urbano Geography Cartography Augmented reality City planning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This specialization thesis consists of a bibliographic search, which was based on three digital repositories: Institutional Repository of the Federal Technology University – Paraná (RIUT), the Institutional Digital Repository of the Federal University of Paraná (RDI) and the Institutional Repository of Geosciences (RIGEO). After defining the researched sources (academic publications in the three repositories), the next step was to delimit the scope of the research. For this purpose, all publications that used augmented reality on topics related to geography have been catalogued. Geography application areas were chosen, such as: geography teaching, urban planning and cartography. The correlation with geography came from the curriculum of the Federal University of Paraná (UFPR) Geography Course. Although some works classified within cartography also have a geoprocessing features, it was decided to frame them in cartography, due to the predominant use culminated in maps. In order to better acclimatize the reader, a small approach was made on the following themes: digital repositories, cartography, geoprocessing and augmented reality. Next, the methodology applied in the research was presented, then the results and, finally, the conclusion which points out that in this universe of research there was a greater number of works related to cartography. O presente trabalho de conclusão de curso consiste em um levantamento bibliográfico, que teve por base três repositórios digitais: Repositório Institucional da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (RIUT), o Repositório Digital Institucional da Universidade Federal do Paraná (RDI) e o Repositório Institucional de Geociências (RIGEO). Após a definição das fontes pesquisadas (publicações acadêmicas nos três repositórios), o próximo passo foi delimitar o escopo da pesquisa. Para isso, catalogou-se todas as publicações que se utilizavam da realidade aumentada em temas correlatos à Geografia. Foram escolhidas as áreas de aplicação da Geografia como: ensino de Geografia, Planejamento Urbano e Cartografia. A correlação com a Geografia partiu da grade curricular do curso de Geografia da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Apesar de alguns trabalhos classificados dentro de Cartografia também terem cunho voltado ao geoprocessamento, optou-se por enquadrá-los em Cartografia, pois o uso predominante culminava em mapas. Com a finalidade de melhor ambientar o leitor, foi feita uma pequena abordagem sobre os seguintes temas: repositórios digitais, Cartografia, geoprocessamento e realidade aumentada. Na sequência, foi apresentada a metodologia aplicada na pesquisa, os resultados e, por fim, a conclusão que aponta que nesse universo da pesquisa houve um maior número de trabalhos relacionados à Cartografia. 2021-01-07T20:28:04Z 2021-01-07T20:28:04Z 2020-04-17 specializationThesis FADEL, Janaina Eliza. A realidade aumentada aplicada na Geografia: levantamento bibliográfico em repositórios digitais. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Inovação e Tecnologias na Educação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2020. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/23785 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Especialização em Inovação e Tecnologias na Educação UTFPR
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Fadel, Janaina Eliza
A realidade aumentada aplicada na Geografia: levantamento bibliográfico em repositórios digitais
description This specialization thesis consists of a bibliographic search, which was based on three digital repositories: Institutional Repository of the Federal Technology University – Paraná (RIUT), the Institutional Digital Repository of the Federal University of Paraná (RDI) and the Institutional Repository of Geosciences (RIGEO). After defining the researched sources (academic publications in the three repositories), the next step was to delimit the scope of the research. For this purpose, all publications that used augmented reality on topics related to geography have been catalogued. Geography application areas were chosen, such as: geography teaching, urban planning and cartography. The correlation with geography came from the curriculum of the Federal University of Paraná (UFPR) Geography Course. Although some works classified within cartography also have a geoprocessing features, it was decided to frame them in cartography, due to the predominant use culminated in maps. In order to better acclimatize the reader, a small approach was made on the following themes: digital repositories, cartography, geoprocessing and augmented reality. Next, the methodology applied in the research was presented, then the results and, finally, the conclusion which points out that in this universe of research there was a greater number of works related to cartography.
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citation FADEL, Janaina Eliza. A realidade aumentada aplicada na Geografia: levantamento bibliográfico em repositórios digitais. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Inovação e Tecnologias na Educação) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2020.
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