Análise de falha em componente de motor veicular

Currently they have been widely used, mainly in the automotive Industry. In this sector, which ones are special allies for better vehicle performance. The manufacturing process for obtaining parts for this industry can range from powder metallurgy, forming, machining and die casting. The object of s...

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Autor principal: Gomes, Isabel Cristina
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24515
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spelling riut-1-245152021-03-04T06:11:36Z Análise de falha em componente de motor veicular Failure analysis in engine component Gomes, Isabel Cristina Verástegui, Roger Navarro Verástegui, Roger Navarro Marin, Bianca Aguiar, Denilson José Marcolino de Automóveis - Motores Ligas de alumínio Compostos intermetálicos Metalografia Localização de falhas (Engenharia) Automobiles - Motors Aluminum alloys Intermetallic compounds Metallography Fault location (Engineering) CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICA Currently they have been widely used, mainly in the automotive Industry. In this sector, which ones are special allies for better vehicle performance. The manufacturing process for obtaining parts for this industry can range from powder metallurgy, forming, machining and die casting. The object of study in this work was based on a part of the aluminum car industry, manufactured by pressure injection, that failed during a forming process in which it was submitted. Through the simulation of Ansys [trade mark], metallographic test, MEV test and Vickers test, it can be concluded that in the alloy cooling process there was the emergence of type α intermetallic, being considered extremely hard. Also from this bias, it was seen that in the forming process there was a tension concentration in the bending region, pointed in the simulation, causing a significant increase in the number of disagreements. As the intermetallic particles are fragile, it can be concluded that the failure process starts in them. Atualmente eles vêm sendo largamente utilizados, principalmente no setor automotivo. Nesse setor, essas ligas são aliadas ímpares para a obtenção de uma melhor performance veicular. O processo de fabricação para obtenção de peças para esse setor pode ir desde a metalurgia do pó, conformação, usinagem e fundição sob pressão. O objeto de estudo neste trabalho, foi com base em uma peça do setor automotivo em alumínio, fabricado por injeção sob pressão, que apresentava falha durante um processo de conformação no qual a mesma era submetida. Através da realização de simulação via Ansys [marca registrada], ensaio metalográfico, ensaio MEV e ensaio Vickers, pode-se concluir que no processo de resfriamento da liga havia o surgimento de intermetálicos do tipo α, sendo os mesmos considerados extremamente duros. Também por esse viés, foi visto que no processo de conformação havia uma concentração de tensão na região da dobra, apontada na simulação, fazendo com que houvesse um aumento significativo no número de discordâncias. Como os intermetálicos são frágeis, pode-se concluir que o processo de falha se inicia nos mesmos. 2021-03-03T15:16:55Z 2021-03-03T15:16:55Z 2019-12-05 bachelorThesis GOMES, Isabel Cristina. Análise de falha em componente de motor veicular. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Engenharia Mecânica) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2019. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24515 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Ponta Grossa Brasil Departamento Acadêmico de Engenharia Mecânica Engenharia Mecânica UTFPR
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Gomes, Isabel Cristina
Análise de falha em componente de motor veicular
description Currently they have been widely used, mainly in the automotive Industry. In this sector, which ones are special allies for better vehicle performance. The manufacturing process for obtaining parts for this industry can range from powder metallurgy, forming, machining and die casting. The object of study in this work was based on a part of the aluminum car industry, manufactured by pressure injection, that failed during a forming process in which it was submitted. Through the simulation of Ansys [trade mark], metallographic test, MEV test and Vickers test, it can be concluded that in the alloy cooling process there was the emergence of type α intermetallic, being considered extremely hard. Also from this bias, it was seen that in the forming process there was a tension concentration in the bending region, pointed in the simulation, causing a significant increase in the number of disagreements. As the intermetallic particles are fragile, it can be concluded that the failure process starts in them.
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