Alfabetização científica no ensino de biologia no ensino médio

The theme of the current work was a Systematic Review of the Literature in the area of Science Teaching. Articles were investigated that discuss Scientific Literacy (SL) in Biology Teaching in High School. For this, the methodological contribution of the Systematic Literature Review (SLR) was used,...

ver descrição completa

Autor principal: Lima, Maria Ida
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25820
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-25820
recordtype dspace
spelling riut-1-258202021-12-16T21:14:25Z Alfabetização científica no ensino de biologia no ensino médio Scientific literacy in biology teaching in high school Lima, Maria Ida Brandão, William Arthur Philip Louis Naidoo Terroso de Mendonça Brandão, William Arthur Philip Louis Naidoo Terroso de Mendonça Costa Junior, Ismael Laurindo Gomes, Eliane Rodrigues dos Santos Ciência - Estudo e ensino Estratégias de aprendizagem Letramento informacional Science - Study and teaching Learning strategies Information literacy CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA The theme of the current work was a Systematic Review of the Literature in the area of Science Teaching. Articles were investigated that discuss Scientific Literacy (SL) in Biology Teaching in High School. For this, the methodological contribution of the Systematic Literature Review (SLR) was used, according to Kitchenham (2007). The search focused on six journals of Qualis A1, A2, and B1 (year of evaluation 2016), in the area of Science Teaching and Education in the period from 2011 to 2020. Of the total of 2,205 articles found, only 2 results address Teaching of Biology with the perspective of Scientific Literacy in High School. In general, these works discuss the theme, on the one hand as teaching proposals through technology, and on the other, as investigation of the conceptions of Biology teachers about SL. In view of the small number of works found with the theme, the result showed the need for new works and research related to the Teaching of Biology from the perspective of Scientific Literacy in High School. Este trabalho teve como temática uma Revisão Sistemática da Literatura na área de Ensino de Ciências que investigou artigos que discutem Alfabetização Científica (AC) no Ensino de Biologia no Ensino Médio. Para isso, foi utilizado o aporte metodológico da Revisão Sistemática de Literatura (RSL), segundo Kitchenham (2007). A busca se concentrou em seis periódicos de Qualis A1, A2 e B1 (ano de avaliação 2016), na área de Ensino e Educação em Ciências entre o período de 2011 a 2020. Do total de 2.205 artigos, somente 2 resultados abordam o Ensino de Biologia com a perspectiva da Alfabetização Científica no Ensino Médio. Em geral, tais trabalhos discutem a temática de um lado como propostas de ensino por meio da tecnologia, por outro, investiga as concepções de professores de Biologia sobre AC. Diante do pequeno número de trabalhos encontrados com a temática, o resultado evidenciou a necessidade de novos trabalhos e pesquisas referentes ao Ensino de Biologia na perspectiva da Alfabetização Científica no Ensino Médio. 2021-08-24T17:56:35Z 2021-08-24T17:56:35Z 2020-10-03 specializationThesis LIMA, Maria Ida. Alfabetização científica no ensino de biologia no ensino médio. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Ciências) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2020. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25820 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Ensino de Ciências UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Ciência - Estudo e ensino
Estratégias de aprendizagem
Letramento informacional
Science - Study and teaching
Learning strategies
Information literacy
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
spellingShingle Ciência - Estudo e ensino
Estratégias de aprendizagem
Letramento informacional
Science - Study and teaching
Learning strategies
Information literacy
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
Lima, Maria Ida
Alfabetização científica no ensino de biologia no ensino médio
description The theme of the current work was a Systematic Review of the Literature in the area of Science Teaching. Articles were investigated that discuss Scientific Literacy (SL) in Biology Teaching in High School. For this, the methodological contribution of the Systematic Literature Review (SLR) was used, according to Kitchenham (2007). The search focused on six journals of Qualis A1, A2, and B1 (year of evaluation 2016), in the area of Science Teaching and Education in the period from 2011 to 2020. Of the total of 2,205 articles found, only 2 results address Teaching of Biology with the perspective of Scientific Literacy in High School. In general, these works discuss the theme, on the one hand as teaching proposals through technology, and on the other, as investigation of the conceptions of Biology teachers about SL. In view of the small number of works found with the theme, the result showed the need for new works and research related to the Teaching of Biology from the perspective of Scientific Literacy in High School.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Lima, Maria Ida
author_sort Lima, Maria Ida
title Alfabetização científica no ensino de biologia no ensino médio
title_short Alfabetização científica no ensino de biologia no ensino médio
title_full Alfabetização científica no ensino de biologia no ensino médio
title_fullStr Alfabetização científica no ensino de biologia no ensino médio
title_full_unstemmed Alfabetização científica no ensino de biologia no ensino médio
title_sort alfabetização científica no ensino de biologia no ensino médio
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2021
citation LIMA, Maria Ida. Alfabetização científica no ensino de biologia no ensino médio. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Ciências) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2020.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25820
_version_ 1805321075674841088
score 10,814766