Aprendizagem baseada na solução de problemas reais
Through the analysis of the current school indexes, it is possible to verify that the quality of Brazilian education is deficient. Among the causes for the low performance of Brazilian students is students' lack of interest in the classroom. In order to explore different strategies that can be...
Autor principal: | Pereira, Henrique |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25863 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-25863 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-258632021-09-01T06:05:27Z Aprendizagem baseada na solução de problemas reais Learning based on solving real problems Pereira, Henrique Mendonça, Saraspathy Naidoo Terroso Gama de Mendonça, Saraspathy Naidoo Terroso Gama de Brandão, William Arthur Philip L Naidoo Terroso de Mendonça De Marco, Marilete Terezinha Abordagem interdisciplinar do conhecimento na educação Ciência - Estudo e ensino Aprendizagem baseada em problemas Interdisciplinary approach in education Science - Study and teaching Problem-based learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Through the analysis of the current school indexes, it is possible to verify that the quality of Brazilian education is deficient. Among the causes for the low performance of Brazilian students is students' lack of interest in the classroom. In order to explore different strategies that can be used by teachers to keep students motivated, interested and engaged, the objective of this work is to explain the history, fundamentals and classification of Active Teaching Methodologies, which value the student's active participation in learning process. In this sense, it is possible to conclude that the ProjectBased Learning is an Active Methodology that relates the construction of knowledge to research and proposes solutions for real situations, based on the knowledge of different áreas of teaching. In this way, it allows to work the contents in a contextualized way, in order to establish a relationship between what the student learns at school and his life, representing a promising strategy, especially in Science Teaching, in the search for a more efficient and meaningful teaching and learning process. Por meio da análise dos atuais índices escolares, é possível constatar que a qualidade do ensino brasileiro está deficiente. Dentre as causas para o baixo rendimento dos estudantes brasileiros, está o desinteresse dos alunos pelas atividades escolares. Com o intuito de explorar diferentes estratégias que podem ser utilizadas por professores para manter alunos motivados, interessados e engajados, o objetivo deste trabalho é de explicitar o histórico, fundamentos e classificação das Metodologias Ativas de ensino, que valorizam a participação ativa do aluno no processo de aprendizagem. Neste sentido, é possível concluir que a Aprendizagem Baseada em Projeto é uma Metodologia Ativa que relaciona a construção do conhecimento à investigação e à proposta de soluções para situações reais, com base nos conhecimentos das diferentes áreas do ensino. Desta maneira, permite trabalhar os conteúdos de maneira contextualizada, de modo a estabelecer uma relação entre o que o aluno aprende na escola e na sua vida, representando uma estratégia promissora, especialmente no Ensino de Ciências, na busca por um processo de ensino e de aprendizagem mais eficiente e significativo. 2021-08-31T17:18:17Z 2021-08-31T17:18:17Z 2020-09-26 specializationThesis PEREIRA, Henrique. Aprendizagem baseada na solução de problemas reais. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Ciências) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2020. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25863 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Ensino de Ciências UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Abordagem interdisciplinar do conhecimento na educação Ciência - Estudo e ensino Aprendizagem baseada em problemas Interdisciplinary approach in education Science - Study and teaching Problem-based learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
spellingShingle |
Abordagem interdisciplinar do conhecimento na educação Ciência - Estudo e ensino Aprendizagem baseada em problemas Interdisciplinary approach in education Science - Study and teaching Problem-based learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Pereira, Henrique Aprendizagem baseada na solução de problemas reais |
description |
Through the analysis of the current school indexes, it is possible to verify that the quality of Brazilian education is deficient. Among the causes for the low performance of Brazilian students is students' lack of interest in the classroom. In order to explore different strategies that can be used by teachers to keep students motivated, interested and engaged, the objective of this work is to explain the history, fundamentals and classification of Active Teaching Methodologies, which value the student's active participation in learning process. In this sense, it is possible to conclude that the ProjectBased Learning is an Active Methodology that relates the construction of knowledge to research and proposes solutions for real situations, based on the knowledge of different áreas of teaching. In this way, it allows to work the contents in a contextualized way, in order to establish a relationship between what the student learns at school and his life, representing a promising strategy, especially in Science Teaching, in the search for a more efficient and meaningful teaching and learning process. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Pereira, Henrique |
author_sort |
Pereira, Henrique |
title |
Aprendizagem baseada na solução de problemas reais |
title_short |
Aprendizagem baseada na solução de problemas reais |
title_full |
Aprendizagem baseada na solução de problemas reais |
title_fullStr |
Aprendizagem baseada na solução de problemas reais |
title_full_unstemmed |
Aprendizagem baseada na solução de problemas reais |
title_sort |
aprendizagem baseada na solução de problemas reais |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2021 |
citation |
PEREIRA, Henrique. Aprendizagem baseada na solução de problemas reais. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Ciências) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2020. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25863 |
_version_ |
1805297918291214336 |
score |
10,814766 |