O lúdico aplicado no 1º ano da educação infantil
The scenario in which Brazilian education finds itself, taking into account advances and setbacks, calls for educators to rethink teaching techniques; looking for alternatives to make classes more attractive and effective in the process of assimilation of knowledge. In this sense, the objective of t...
Autor principal: | Albuquerque, Eliane Agnelli |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/26837 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-26837 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-268372021-12-23T06:05:48Z O lúdico aplicado no 1º ano da educação infantil Playful applied in the 1st year of early childhood education Albuquerque, Eliane Agnelli Sandmann, André Sandmann, André Brandão, William Arthur Philip L Naidoo Terroso de Mendonça Hlenka, Vanessa Brincadeiras Estratégias de aprendizagem Educação Play Learning strategies Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The scenario in which Brazilian education finds itself, taking into account advances and setbacks, calls for educators to rethink teaching techniques; looking for alternatives to make classes more attractive and effective in the process of assimilation of knowledge. In this sense, the objective of the research is to demonstrate the importance of teaching / learning in play applied in the 1st year of early childhood education. In this context, he points out that educators work in the classroom to share knowledge, learn rules and seek the emotional and intellectual development of children. Therefore, the work was developed through bibliographic research and questioning with the educators in order to contextualize the games / play in the pedagogical practice of early childhood education. Based on the questions asked, he observed that working with play since its development is an excellent tool that allows greater flexibility and dynamism in the teaching process and providing a pleasant development. The act of playing cannot be seen as a simple pass of time, but rather to improve the imagination capacity that each child explores his world of knowledge. O cenário em que a educação brasileira se encontra, levando em consideração avanços e retrocessos, enseja que os educadores repensem técnicas de ensino; buscando alternativas para fazer com que as aulas se tornem mais atrativas e eficazes no processo de assimilação de saberes. Nesse sentido, o objetivo da pesquisa é demonstrar a importância do ensino/aprendizagem do lúdico aplicado no 1º ano da educação infantil. Neste contexto, destaca que os educadores trabalham o lúdico em sala de aula para compartilhar conhecimentos, conhecer regras e buscando o desenvolvimento emocional e intelectual das crianças. Portanto, o trabalho se desenvolveu através de pesquisa bibliográfica e de questionamentos com os educadores visando contextualizar os jogos/brincadeiras na prática pedagógica da educação infantil. Com base nos questionamentos realizados, observou que trabalhar com o lúdico desde o seu desenvolvimento é uma excelente ferramenta que permite maior flexibilidade e dinamismo no processo de ensino e proporcionando um desenvolvimento prazeroso. O ato de brincar não pode ser visto como um simples passa tempo, mas sim de aperfeiçoar a capacidade de imaginação que cada criança explora o seu mundo de conhecimentos. 2021-12-22T18:01:33Z 2021-12-22T18:01:33Z 2020-10-16 specializationThesis ALBUQUERQUE, Eliane Agnelli. O lúdico aplicado no 1º ano da educação infantil. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2020. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/26837 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Educação: Métodos e Técnicas de Ensino UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Brincadeiras Estratégias de aprendizagem Educação Play Learning strategies Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Brincadeiras Estratégias de aprendizagem Educação Play Learning strategies Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Albuquerque, Eliane Agnelli O lúdico aplicado no 1º ano da educação infantil |
description |
The scenario in which Brazilian education finds itself, taking into account advances and setbacks, calls for educators to rethink teaching techniques; looking for alternatives to make classes more attractive and effective in the process of assimilation of knowledge. In this sense, the objective of the research is to demonstrate the importance of teaching / learning in play applied in the 1st year of early childhood education. In this context, he points out that educators work in the classroom to share knowledge, learn rules and seek the emotional and intellectual development of children. Therefore, the work was developed through bibliographic research and questioning with the educators in order to contextualize the games / play in the pedagogical practice of early childhood education. Based on the questions asked, he observed that working with play since its development is an excellent tool that allows greater flexibility and dynamism in the teaching process and providing a pleasant development. The act of playing cannot be seen as a simple pass of time, but rather to improve the imagination capacity that each child explores his world of knowledge. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Albuquerque, Eliane Agnelli |
author_sort |
Albuquerque, Eliane Agnelli |
title |
O lúdico aplicado no 1º ano da educação infantil |
title_short |
O lúdico aplicado no 1º ano da educação infantil |
title_full |
O lúdico aplicado no 1º ano da educação infantil |
title_fullStr |
O lúdico aplicado no 1º ano da educação infantil |
title_full_unstemmed |
O lúdico aplicado no 1º ano da educação infantil |
title_sort |
o lúdico aplicado no 1º ano da educação infantil |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2021 |
citation |
ALBUQUERQUE, Eliane Agnelli. O lúdico aplicado no 1º ano da educação infantil. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2020. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/26837 |
_version_ |
1805310082117795840 |
score |
10,814766 |