O uso do smartphone como mediador da aprendizagem em tempos de isolamento social
This research deals with the reality of remote education due to the pandemic period at a municipal elementary school in the city of Ubiratã-PR. It is a study with exploratory objectives and quantitative treatment of data. This treaty sought to identify the personal and professional profile of the ac...
Autor principal: | Marcon, Fátima Izabel Rocha |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/26844 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-26844 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-268442021-12-23T06:05:53Z O uso do smartphone como mediador da aprendizagem em tempos de isolamento social The use of cell phones in the classroom: an opportunity in times of social isolation Marcon, Fátima Izabel Rocha Berghauser, Neron Alipio Cortes Berghauser, Neron Alipio Cortes Santos, Cidmar Ortiz dos Fernandes, Adriano Hidalgo Ensino à distância Tecnologia e crianças Tecnologia educacional Distance education Technology and children Educational technology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This research deals with the reality of remote education due to the pandemic period at a municipal elementary school in the city of Ubiratã-PR. It is a study with exploratory objectives and quantitative treatment of data. This treaty sought to identify the personal and professional profile of the actors who attend the institution under study, as well as the accessibility, development and acceptance of classes in a virtual way. In this study, the importance of the mobile smartphone device is presented as an instrument of teaching mediation during social isolation. The objective of this study was also to bring up the perspective of the institution's teachers regarding the atypical moment that education experienced in the period. To this end, questionnaires were applied with students and teachers (at different times and locations) directly impacted by this type of teaching. Through research, it can be seen that, despite the efforts of teachers during the pandemic, there is an urgent need for initiatives on the part of governmental spheres regarding the provision of training and capacity building programs for the use of new technological methodologies to work with remote teaching. Another aspect that stood out in the research was the perception of the limitations that parents and family members have to collaborate with the teaching and learning process; this fact, indirectly proven, when listening to teachers and students. The research demonstrates the important role that smartphones play in the learning of students who are, every day, more connected to digital media through this technology. Esta pesquisa versa sobre a realidade da educação remota devido ao período de pandemia em uma escola municipal de Ensino Fundamental I, na cidade de Ubiratã-PR. Trata-se de um estudo com objetivos exploratórios e tratamento quantitativo de dados. Procurou-se, neste tratado, identificar o perfil pessoal e profissional dos atores que frequentam a instituição objeto de estudo, bem como ocorreu a acessibilidade, o desenvolvimento e a aceitação das aulas de forma virtual. Apresenta-se neste estudo, a importância do dispositivo mobile smartphone como instrumento de mediação do ensino durante o isolamento social. Também foi objetivo deste estudo, levantar a perspectiva dos professores da instituição quanto ao momento atípico que a educação vivenciou no período. Para tanto, foram aplicados questionários com alunos e professores (em diferentes momentos e locais) diretamente impactados com esta modalidade de ensino. Por meio da pesquisa pode-se verificar, que, apesar do empenho dos docentes durante a pandemia, existe a urgente necessidade de iniciativas por parte das esferas governamentais quanto a oferta de programas de treinamento e capacitação para o uso de novas metodologias tecnológicas para trabalhar com o ensino remoto. Outro aspecto de destaque na pesquisa, foi a percepção das limitações que pais e familiares têm para colaborar com o processo de ensino e de aprendizagem; fato este, comprovado de forma indireta, ao se ouvir professores e estudantes. A pesquisa demonstra o papel de importância que os smartphones representam para a aprendizagem dos estudantes que estão, a cada dia, mais conectados aos meios digitais por meio desta tecnologia. 2021-12-22T18:52:53Z 2021-12-22T18:52:53Z 2020-09-19 specializationThesis MARCON, Fátima Izabel Rocha. O uso do smartphone como mediador da aprendizagem em tempos de isolamento social. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2020. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/26844 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Educação: Métodos e Técnicas de Ensino UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Ensino à distância Tecnologia e crianças Tecnologia educacional Distance education Technology and children Educational technology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Ensino à distância Tecnologia e crianças Tecnologia educacional Distance education Technology and children Educational technology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Marcon, Fátima Izabel Rocha O uso do smartphone como mediador da aprendizagem em tempos de isolamento social |
description |
This research deals with the reality of remote education due to the pandemic period at a municipal elementary school in the city of Ubiratã-PR. It is a study with exploratory objectives and quantitative treatment of data. This treaty sought to identify the personal and professional profile of the actors who attend the institution under study, as well as the accessibility, development and acceptance of classes in a virtual way. In this study, the importance of the mobile smartphone device is presented as an instrument of teaching mediation during social isolation. The objective of this study was also to bring up the perspective of the institution's teachers regarding the atypical moment that education experienced in the period. To this end, questionnaires were applied with students and teachers (at different times and locations) directly impacted by this type of teaching. Through research, it can be seen that, despite the efforts of teachers during the pandemic, there is an urgent need for initiatives on the part of governmental spheres regarding the provision of training and capacity building programs for the use of new technological methodologies to work with remote teaching. Another aspect that stood out in the research was the perception of the limitations that parents and family members have to collaborate with the teaching and learning process; this fact, indirectly proven, when listening to teachers and students. The research demonstrates the important role that smartphones play in the learning of students who are, every day, more connected to digital media through this technology. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Marcon, Fátima Izabel Rocha |
author_sort |
Marcon, Fátima Izabel Rocha |
title |
O uso do smartphone como mediador da aprendizagem em tempos de isolamento social |
title_short |
O uso do smartphone como mediador da aprendizagem em tempos de isolamento social |
title_full |
O uso do smartphone como mediador da aprendizagem em tempos de isolamento social |
title_fullStr |
O uso do smartphone como mediador da aprendizagem em tempos de isolamento social |
title_full_unstemmed |
O uso do smartphone como mediador da aprendizagem em tempos de isolamento social |
title_sort |
o uso do smartphone como mediador da aprendizagem em tempos de isolamento social |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2021 |
citation |
MARCON, Fátima Izabel Rocha. O uso do smartphone como mediador da aprendizagem em tempos de isolamento social. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2020. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/26844 |
_version_ |
1760452033554415616 |
score |
10,966579 |