Redesign do livro “Eu Me Pergunto...”, de Jostein Gaarder: redefinindo a experiência da filosofia na segunda infância
Through self-knowledge in childhood it is possible to identify many aspects of the child’s personal and social individuality, as well as recognize their positive qualities, limitations and preferences. The project presented here uses graphic design tools to bring children closer to such reflections,...
Autor principal: | Candido, Raphaela |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29572 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-29572 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-295722022-09-14T06:07:25Z Redesign do livro “Eu Me Pergunto...”, de Jostein Gaarder: redefinindo a experiência da filosofia na segunda infância Redesign of the book “I wonder”, by Jostein Gaarder: redefining the experience of philosophy in early childhood Candido, Raphaela Botter, Fernanda Botter, Fernanda Lima, Elaine Garcia de Leite, Marta Karina Comunicação visual Projeto gráfico (Tipografia) Ilustração de livros Literatura Infantojuvenil Livros-brinquedo - Ilustrações Visual communication Graphic design (Typography) Illustration of books Children's literature Toy and movable books - Ilustrations CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL Through self-knowledge in childhood it is possible to identify many aspects of the child’s personal and social individuality, as well as recognize their positive qualities, limitations and preferences. The project presented here uses graphic design tools to bring children closer to such reflections, often avoided in Western culture. To this end, it proposes the redesign of the philosophy book for children written by Jostein Gaarder, “I ask myself…”, which brings a series of questions that contribute to the development of self-knowledge. The motivation for this project came from the book visual narrative analysis, which allowed us to identify points in the visual communication that reinforce the negative connotation of the exercise of selfknowledge. The stages of this project consisted, therefore, in: analyzing the editorial project of the original book, redesigning of characters and visual narrative, researching illustration interaction strategies, creating pop-up mechanisms, developing illustrations adapted to the mechanisms created, and the final prototype. The complete process is documented here. Através do autoconhecimento na infância é possível identificar muitos aspectos da individualidade pessoal e social da criança, bem como reconhecer seus pontos positivos, suas limitações e preferências. O projeto aqui apresentado se utiliza de ferramentas do design gráfico para aproximar as crianças a estas reflexões que por muitas vezes, na cultura ocidental, são evitadas. Para tanto, propõe o redesign do livro de filosofia para crianças escrito por Jostein Gaarder, “Eu me pergunto…”, que traz uma série de perguntas que contribuem para o desenvolvimento do autoconhecimento. A motivação para este projeto veio da análise da narrativa visual da obra, que nos permitiu identificar pontos na comunicação visual que reforçam a conotação negativa do exercício do autoconhecimento. As etapas deste projeto consistiram, portanto, na análise do projeto editorial da obra original, no redesenho de personagens e narrativa visual, na pesquisa de estratégias de interação de ilustrações, na criação de mecanismos pop-up, execução das ilustrações adaptadas aos mecanismos criados, culminando nas etapas de execução do protótipo. O processo completo está aqui documentado. 2022-09-13T16:49:27Z 2022-09-13T16:49:27Z 2022-06-21 bachelorThesis CANDIDO, Raphaela. Redesign do livro “Eu Me Pergunto...”, de Jostein Gaarder: redefinindo a experiência da filosofia na segunda infância. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Tecnologia em Design Gráfico) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2022. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29572 por openAccess http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Tecnologia em Design Gráfico UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Comunicação visual Projeto gráfico (Tipografia) Ilustração de livros Literatura Infantojuvenil Livros-brinquedo - Ilustrações Visual communication Graphic design (Typography) Illustration of books Children's literature Toy and movable books - Ilustrations CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL |
spellingShingle |
Comunicação visual Projeto gráfico (Tipografia) Ilustração de livros Literatura Infantojuvenil Livros-brinquedo - Ilustrações Visual communication Graphic design (Typography) Illustration of books Children's literature Toy and movable books - Ilustrations CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL Candido, Raphaela Redesign do livro “Eu Me Pergunto...”, de Jostein Gaarder: redefinindo a experiência da filosofia na segunda infância |
description |
Through self-knowledge in childhood it is possible to identify many aspects of the child’s personal and social individuality, as well as recognize their positive qualities, limitations and preferences. The project presented here uses graphic design tools to bring children closer to such reflections, often avoided in Western culture. To this end, it proposes the redesign of the philosophy book for children written by Jostein Gaarder, “I ask myself…”, which brings a series of questions that contribute to the development of self-knowledge. The motivation for this project came from the book visual narrative analysis, which allowed us to identify points in the visual communication that reinforce the negative connotation of the exercise of selfknowledge. The stages of this project consisted, therefore, in: analyzing the editorial project of the original book, redesigning of characters and visual narrative, researching illustration interaction strategies, creating pop-up mechanisms, developing illustrations adapted to the mechanisms created, and the final prototype. The complete process is documented here. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Candido, Raphaela |
author_sort |
Candido, Raphaela |
title |
Redesign do livro “Eu Me Pergunto...”, de Jostein Gaarder: redefinindo a experiência da filosofia na segunda infância |
title_short |
Redesign do livro “Eu Me Pergunto...”, de Jostein Gaarder: redefinindo a experiência da filosofia na segunda infância |
title_full |
Redesign do livro “Eu Me Pergunto...”, de Jostein Gaarder: redefinindo a experiência da filosofia na segunda infância |
title_fullStr |
Redesign do livro “Eu Me Pergunto...”, de Jostein Gaarder: redefinindo a experiência da filosofia na segunda infância |
title_full_unstemmed |
Redesign do livro “Eu Me Pergunto...”, de Jostein Gaarder: redefinindo a experiência da filosofia na segunda infância |
title_sort |
redesign do livro “eu me pergunto...”, de jostein gaarder: redefinindo a experiência da filosofia na segunda infância |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2022 |
citation |
CANDIDO, Raphaela. Redesign do livro “Eu Me Pergunto...”, de Jostein Gaarder: redefinindo a experiência da filosofia na segunda infância. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Tecnologia em Design Gráfico) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2022. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29572 |
_version_ |
1805312984441946112 |
score |
10,814766 |