Física e música: abordagem histórica, filosófica e exemplos de sequências didáticas

This work focused on the existing relationships between Physics and Music. The general objective is to analyze the use of Music in the teaching and learning of Acoustics and Wavy, important branches of Physics that have a high degree of abstraction, and that require didactic means that facilitate th...

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Autor principal: Moreira, Hiram Zaleski
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29666
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spelling riut-1-296662022-09-21T06:06:43Z Física e música: abordagem histórica, filosófica e exemplos de sequências didáticas Physics and music: historical, philosophical approach and examples of didactic sequences Moreira, Hiram Zaleski Sehn, Elizandra Sehn, Elizandra Scherpinski, Neusa Idick Fernandes, Adriano Hidalgo Música - Acústica e física Ondas (Física) Música - Instrução e estudo Music - Acoustics and physics Waves Music - Instruction and study CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This work focused on the existing relationships between Physics and Music. The general objective is to analyze the use of Music in the teaching and learning of Acoustics and Wavy, important branches of Physics that have a high degree of abstraction, and that require didactic means that facilitate their understanding. To this end, we contemplate the historical and philosophical perspective of science, investigate the construction of music theory, the contributions of Physics in Music and vice versa. In addition, it analyzes Didactic Sequences consisting of musical activities used in the high school classroom. Based on the hypothesis that Music has a huge potential for the teaching and learning of Physics, musical activity can be contextualized to physical concepts in an experimental way, giving more meaning to the knowledge constructed by the students. Thus, to make the hypothesis test feasible, a basic, bibliographical research is carried out, with a qualitative approach, with an exploratory and descriptive objective, under the hypothetical-deductive method. It was concluded that music was extremely important in the construction of Acoustics and Wavy, as well as physics collaborated in the structure of music theory. Este trabalho tem como temática as relações existentes entre Física e Música. O objetivo geral é analisar a utilização da Música no ensino e aprendizagem da Acústica e Ondulatória, importantes ramos da Física que possuem alto grau de abstração e que necessitam meios didáticos que facilitem a sua compreensão. Para tanto, contempla-se a perspectiva histórica e filosófica da Ciência, investiga-se a construção da teoria musical, as contribuições da Física na Música e vice-versa. Além disso, analisa-se Sequências Didáticas constituídas de atividades musicais utilizadas em sala de aula do Ensino Médio. Parte-se da hipótese de que a Música tem um potencial enorme para o ensino e aprendizagem de Física, a atividade musical pode ser contextualizada aos conceitos físicos de forma experimental, dando mais significado ao conhecimento construído pelos estudantes. Assim, para tornar exequível o teste da hipótese, realiza-se uma pesquisa básica, bibliográfica, de abordagem qualitativa, com objetivo exploratório e descritivo, sob o método hipotético-dedutivo. Conclui-se que a Música foi de extrema importância na construção da Acústica e Ondulatória, bem como a Física colaborou na estrutura da teoria musical. 2022-09-20T14:55:29Z 2022-09-20T14:55:29Z 2020-09-26 specializationThesis MOREIRA, Hiram Zaleski. Física e música: abordagem histórica, filosófica e exemplos de sequências didáticas. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2020. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29666 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Educação: Métodos e Técnicas de Ensino UTFPR
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Ondas (Física)
Música - Instrução e estudo
Music - Acoustics and physics
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Music - Instruction and study
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
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Moreira, Hiram Zaleski
Física e música: abordagem histórica, filosófica e exemplos de sequências didáticas
description This work focused on the existing relationships between Physics and Music. The general objective is to analyze the use of Music in the teaching and learning of Acoustics and Wavy, important branches of Physics that have a high degree of abstraction, and that require didactic means that facilitate their understanding. To this end, we contemplate the historical and philosophical perspective of science, investigate the construction of music theory, the contributions of Physics in Music and vice versa. In addition, it analyzes Didactic Sequences consisting of musical activities used in the high school classroom. Based on the hypothesis that Music has a huge potential for the teaching and learning of Physics, musical activity can be contextualized to physical concepts in an experimental way, giving more meaning to the knowledge constructed by the students. Thus, to make the hypothesis test feasible, a basic, bibliographical research is carried out, with a qualitative approach, with an exploratory and descriptive objective, under the hypothetical-deductive method. It was concluded that music was extremely important in the construction of Acoustics and Wavy, as well as physics collaborated in the structure of music theory.
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